*fără o conducere stabilă,discuțiile pentru eșalonarea datoriilor sunt în impas
*Acet Fălticeni amenință că va opri apa pentru a limita pierderile provocate prin neîncasare
*”am lucrat gratis, am adus și de acasă iar unii ne fac hoți”,acuză conducerea demisionară
Problemele au reapărut la Asociația de proprietarinr.11 după două luni de aparentă liniște , perioadă în care noua conducere inițiase o serie de măsuri pentru redresarea situației și, mai important, a recâștigat credibilitatea furnizorilor care au de suferit după frauda de 1,4 miliarde de lei vechi descoperită la sfârșitul anului trecut. Vă reamintim că la finele lui 2012, un raport de verificare al Primăriei municipiului Fălticeni(verificare inițiată la solicitarea unui grup de proprietari) a descoperit o fraudă în visteria Asociației 11, care a condus la acumularea unor datorii mari către furnizori: ACET-apă/canal, E-ON-energie electrică pe casa scării și Goscom- colectarea gunoiului. De asemeni, raportul scotea în evidență și o proastă gestionare a situației financiar- contabile, o evidență dezastruoasă a încasărilor și plăților. Pe fondul unei greșeli a Primăriei municipiului Fălticeni, comisă în madatul primarului Vasile Tofan,care nu a prevăzut și o măsură de retragere a atestatului administratorilor în cazul unor abateri grave-cum este cazul de față, dar și din cauza lipsei de implicare a proprietarilor care nu s-au prezentat la ședințele organizate împreună cu reprezentanții primăriei de câteva ori, administratorul acuzat de fraudă, Elena Ciobanu, a rămas în funcție și a efectuat încasări și plăți nestingherită. Acest lucru nu a făcut decât să crească nivelul datoriilor, proprietarii informați de raportul primăriei și de zvonurile ce au cuprins asociația, nu au mai achitat întreținerea curentă de teamă să nu rămână și fără acești bani.
Pentru întreaga poveste, puteți citi materialele noastre:
https://www.ziaruldepenet.ro/2012/12/17/o-lipsa-de-aproape-13-miliarde-de-lei-vechi-in-casieria-asociatiei-de-proprietari-nr-11-speranta-din-municipiul-falticeni/
https://www.ziaruldepenet.ro/2012/12/26/reactia-primariei-la-suspiciunea-de-delapidarea-produsa-la-asociatia-de-proprietari-nr-11-speranta/
https://www.ziaruldepenet.ro/2013/01/28/s-a-incheiat-circul-de-la-asociatia-de-proprietari-nr-11-speranta-falticeni/
*președinte de asociație schimbat cu pumnul de un locatar nemulțumit că nu are lumină pe casa scării
Până la actualul președinte-demisionar, Liviu Benesch, asociația a mai avut doi președinți în decursul a două luni: Vasile Moroșanu- înlocuit deoarece a făcut parte pentru o perioadă din comitetul de conducere acuzat de fraudă și Filip Dimitrie, care a renunțat la mandat după ce a fost agresat fizic de un locatar pe care a încercat să îl oprească să rebranșeze ilegal iluminatul pe casa scării. Funcția de președinte a fost preluată de Benesch iar cea de vicepreședinte de unul din membrii comitetului, Cristian Maftei, care au avansat discuții cu furnizorii și au câștigat încrederea acestora. S-a evitat sistarea furnizării apei prin plata facturilor curente și o valoare suplimentară pentru achitarea datoriei vechi. Discuțiile cu locatarii au reînceput să apară după ce s-au luat o serie de măsuri- aplicarea penalităților de întârziere pentru neplată, creșterea cheltuielilor administrative pentru acoperirea costurilor în integralitate și a nu mai funcționa în pierdere.
“Am preluat conducerea și am încercat să punem lucrurile în ordine. Era un dezastru total deoarece nu exista o evidență clară a încasărilor, a cheltuielilor, o transparență în ceea ce privește modul de funcționare. Nu existau liste de plată și am început să le facem , să le afișăm, să știe fiecare cât are de plătit. Am achiziționat un soft pentru a ține o evidență a celor care plătesc, cât plătesc. Am mers toți pe la ușile oamenilor să citim apometrele, să vedem dacă există neconcordanțe, ne-am certat cu oamenii care nu te lasă să intri. Ne-am sacrificat familiile, am alocat din timpul nostru, și oamenii tot pe noi ne fac hoți. Am adus de acasă căte una-alta, ca să nu facem cheltuieli și tot noi suntem hoții. Oamenii trebuie să știe că nimeni din comitetul de conducere nu a încasat un leu pentru munca depusă; președintele, vicepreședintele,membrii și cenzorul lucrează de două luni fără salarii, doar ca să lamurim situația , fiind vorba de interesul nostru, a tuturor. Este plătit administratorul care câștigă 740 de lei(fostul administrator câştiga în jur de 950 de lei) și o femeie de servici, una am concediat-o. Dacă a fost nevoie să facem niște rafturi, eu am adus lemnul gratis iar un membru a pus pe cineva să le facă, tot gratis. Discuțiile au început să apară când am luat câteva măsuri mai dure: am introdus penalități de întârziere 0,2 %, la limita maximă a legii ce e drept, dar sunt necesare pentru ai determina pe oameni să plătească- avem datorii foarte mari și nu ne permitem să facem altele din facturile curente. Neavând fond de rulment, am încercat să încasăm 2 lei în plus pentru a plăti din datoria de la E-ON și să repornim iluminatul pe casa scării, în ideea că acei bani se vor recupera ulterior de la cei care au fraudat asociația. Am început discuțiile și ne-am oprit pentru că oamenii spuneau că suntem mai hoți decât cei dinainte. Avem doar șase(6) scări de bloc rebranșate la iluminat unde nu erau datorii iar restul au datorii care variază de la 2500 la 5400 de lei. Fiecare rebranșare ne costă 400 de lei- taxa de 200 de lei și o garanție de 200 de lei. Acești bani trebuie luați de undeva. Am crescut de la 5,5 lei la 7 lei cheltuielile administrative deoarece am descoperit că se încasa mai puțin decât se cheltuia. Am majorat pentru că mergeam în pierdere și se adunau alte datorii. Noi convocăm ședințe și încercăm să le explicăm situația locatarilor însă aceștia nu se prezintă. Situația este extrem de gravă: numai la ACET datoria era de 2,95 miliarde de lei vechi în luna decembrie, de la 600 de milioane în iunie 2011. Ne întâlnim, vin câțiva oameni, nu avem 50 plus unul ca să putem decide ceva, nu avem cui să explicăm ce măsuri sunt necesare, de ce le luăm. De exemplu, ședința de sâmbătă(23.03.2013 n.r.) când am afișat la blocuri, i-am anunțat pe cei care au venit la asociație, i-am rugat să semneze că sunt de acord dacă nu pot să participe și au semnat doar vreo 50 de persoane. Vroiam să prezentăm bugetul și darea de seamă, să analizăm o serie de măsuri, să ne consultăm. Au participat doar 11 locatari, din care doi, soț și soție, ne-au reproșat chestiuni de procedură: că într-o lună am afișat o schiță de plată în loc de listă de plată, că lista de plată dintr-o lună nu era semnată de cenzor și președinte, că am majorat cheltuielile administrative, că am pus penalități. Și a ieșit un circ întreg! La final, după demisia președintelui, directorul ACET, domnul Cozma, ne-a anunțat că va începe procedura de debranșare deoarece nu are cu cine discuta. Noi renunțăm, lăsăm pe alții să facă, poate chiar cei care contestă tot ce facem. O spun încă o dată: tot comitetul de conducere care a demisionat nu a câștigat nici un leu, din contră ne-am implicat pentru că am crezut că oamenii vor înțelegem ce facem și ne va sprijini. Lucrurile mergeau spre bine, discutam de eșalonări, încercam să aducem situația pe linia de plutire, ne-am câștigat credibilitatea în ochii furnizorilor“, ne-a declarat Cristian Maftei, vicepreședintele demisionar al Asociației nr. 11 Speranța din Fălticeni.
*”Nu este conducere, cu cine să discuți, cine să încaseze? “,spune directorul ACET, Vasile Cozma
De partea cealaltă, directorul ACET S.A. Fălticeni, Vasile Cozma, ne-a explicat că este în situașia de a aduce la cunoștința conducerii societății și a Primăriei situația de la Asociația nr.11, pentru a lua o decizie cât mai repede cu privire la recuperarea datoriei. “Au fost două luni în care s-au strâns bani, toată lumea le-a dat credit, ascultare, iar acum se ceartă, nu mai este conducere. Cu cine să discuți, cine să încaseze banii? S-a mișcat bine treaba în primele două luni din an, s-au încasat ianuarie și februarie peste facturile curente, se străduiau, încercau să învețe, și acum a venit un grup de presiune și președintele și-a dat demisia. Eu cu cine să discut, ce să discut? Vom face notificare pentru recuperarea datoriilor, să vedem dacă vine cineva autorizat să discute pentru un program de eșalonare, vedem ce vom face. Nu știu cât de serioasă este treaba cu demisiile, dar dacă este serioasă, nu are nimeni autoritate, asta înseamnă deliberat o pierdere de apă-livrez apă și nu încasez. Eu nu pot să fac asta, nu îmi permite nimeni. Eu îmi voi informa șefii, primăria. Nu hotărăsc eu, vom vedea ce se hotărăște la nivel de societate“, ne-a declarat directorul Vasile Cozma.
Procedural, după demisia comitetului de conducere, ar trebui organizată o nouă ședință pentru alegerea unui alt comitet care să preia mandatul de la demisionari și să reprezinte în continuare interesele locatarilor din Asociația nr. 11.
Sergiu Jipa
Ziarul de pe Net
Hai bai Sergiule, nici tu nu mai stii sa scrii corect romaneste… “după demisia întregii conducerii”. Ca si pont s-ar putea scrie un articol interesant si despre jafurile conducerii si in special a presedintelui Asociatie Speranta, aia cu sediul pe langa autogara, niste mari hotomani.
Aveți dreptate. Cu mai multe lucruri. Avem în vedere și la alții- urmăriți lista cu marii datornici din reportajele postate anterior. Dacă aveți informații, vă rog să ne contactați(reporter@ziaruldepenet.ro sau 0741.515.260)! Mulțumesc!
Stimă!
Ca un simplu locatar in aceasta asociatie 11, deasemenea precizand ca sunt total impartial indifferent cine a fost si cine a preluat aceste fraie greu de controlat, vreau sa aduc o completare la cele scrise ce disculpa pe membrii ce si-au dat demisia.
In primul rand nu s-a stiut sa se discute cu locatarii, prin aceea ca s-a afisat un grad de superioritate de o parte din membri.
In al doilea rand ce nu sa specificat mai sus , au fost facute majorari la metri cubi de apa de cate 2-3 m in plus si mai mult chiar fata de indexul raportat de locatari fara consimtamantul acestora, ca exemplu pe ianuarie am declarat 12 m iar pe afis am fost incarcat cu 2,5 m deci 14,5 m.
Acelasi lucru a aparut si pe afisul cu plata pe martie, eu am declarat consumul de 10 m, iar pe afis a fost trecut 12,5m.
Toate aceste fapte denota ca mi-a fost marita factura la apa cu 12,5 lei pe ianuarie si aceeasi suma pe februarie.
La intrebarea pe care am pus-o la asociatie asupra acestui lucru mi sa raspuns ca nu coincide indexul apometrului principal cu cel al locatarilor si scuza principala fiind aceea ca nu toti locatarii au deschis usa la persoana (dl Filip) ce a verificat indexul apometrelor din apartamente, si acestea au fost date eronat. Tin sa precizez ca la mine sa citit indexul de acea persoana , apometrul este in stare perfecta de functionare. Daca aceste date nu corespund trebuiau incarcate cu acele pierderi persoanele ce nu au permis accesul d-lui de la asociatie. Ca o paranteza fie spus prin o parte din boxe unde trece coloana de apa potabila, niste “ baieti destepti “s-au intepat si au bine mersi apa pe spinarea celorlalti.
Alt lucru de luat in seama e acela ca sa majorat tariful la administrativ de la 5.5 lei/pers la 7 lei/ pers oare acest lucru nu trebuia discutat oare si supus la votul nostru al membrilor???
Ca sa inchei tin sa precizez ca am participat la toate sedintele pe care le-a convocat asociatia, mai putin la ultimele 2 deoarece de fiecare data am fost nesatisfacut de gradul de cultura pe care-l afisau anumite personae.
Sa dea domnul sa fie bine, si minte luminata la toti sa trecem de acest prag.
Un cetatean oarecare
Daca in postul pastelui locatarii nu se inteleg, sa aduca un preot care sa aiba si studii juridice sa-l puna administrator . alta solutie eu nu o vad.
Nu inteleg de unde atata revolta la unii *cetateni oarecare*, ca s-au adaugat acei metri cubi in plus la fiecare locatar. Asta o practica veche de cand lumea la toate asociatiile de proprietari.Fosta conducere punea chiar si 3 m in plus si nu intreba pe nimeni inainte.Iar raspunsul casieritei era* mergeti si va certati cu cei de la ACET*.Ne umplea de respect…Hai sa nu mai cautam nod in papura unor oameni care chiar vor sa ne scoata din situatia janica in care ne aflam, din vina unor incompetenti, care n-au reusit sa supravegheze si sa verifice o casierita ce si-a facut de cap pe cheltuiala noastra.Sper sa fie cu totii trasi la raspundere pt lipsa de seriozitate si de interes.Pana la urma, trebuiau sa stea in banca lor daca situatia ii depasea. Iar daca altii chiar se pricep, nu e cazul sa-i acuzam de superioritate. Sigur ca vor fi luate si masuri neplacute, cum ar fi sa mai scoatem niste bani din buzunar, daca vrem sa avem lumina si apa, si sa nu asteptam pana face justitia dreptate si va plati casierita hoata datoria, daca se va intampla vreodata asta…
Buna sera d-le Eugen, imi pare rau ca nu am reusit sa vin cu o replica mai devreme, numai ca stau foarte rau cu timpul….se scurge de nici nu-mi dau seama…
Tin sa precizez ca ceea ce voi scrie este fara cunostinta comitetului demisionar, dar sper ca vor fi de acord cu subiectele pe care le voi puncta.
In primul rand articolul (cele declarate de mine) nu sunt ca sa ma (ne) disculp(am), nu am de ce… pana acum am reusit sa aducem asociatia pe o linie de plutire, am reusit sa avem o evidenta a datoriilor, am reusit sa pregatim actele din perioada 2009-2012 pe care sa le-am pus la dispozitia organelor de ancheta,expert contabil, care nu sunt deloc putine, am reusit sa schimbam administratorul conform legii,am reusit sa gasim un administrator capabil, am reusit sa gasim solutii de esalonare a datoriilor si sa ne gastigam credibilitatea in fata furnizorilor, am reusit (partial) sa verificam apometrele, sigiliile si modul in care sunt legate acestea la coloana principala, am reusit sa achizitionam un soft autorizat pentru evidenta si calculele lunare necesare, am reusit sa rebransam cu energie electrica 6 scari, am reusit sa reducem din datorii (s-au platit toate facturile curente plus inca un procentaj peste acestea), si astea sunt o parte din ceea ce am facut in mai putin de 3 luni
Referitor la gradul de superioritate afisat de unii dintre membrii (nu stiu daca va referiti si la mine, desi nu ma simt vinovat) imi cer scuze in numele comitetului insa nu cred ca am fi avut de ce sa fim superiori ! (se spune ca munca inobileza,dar totusi…sa fi fost chiar asa de nobili…sau sa fi muncit chiar asa de mult:))
Pana acum doua trei luni, si eu gandeam la fel ca dumneavoastra atunci cand era vorba de mc in plus. Se pare ca dvs sunteti un caz fericit deoarece sunteti taxat in plus numai din ianuarie anul curent…eu am fost taxat de cand ma stiu cu metrii in plus din timpul d-nei Ciobanu, numai ca daca ceream explicatie NU O PRIMEAM pentru ca nu stia, nu aveam evidenta, nu stia sa calculeze. Haideti sa va explic cam cum sta treaba. Apometrul principal inregistreaza o valoare, suma apometrelor din apartamente inregistreaza alta valoare (mai mica)…diferenta dintre cele doua, care trebuie platita la ACET deoarece se afla pe factura, se imparte la apartamente. Diferenta apare din mai multe cauze
1. apometrul principal este mult mai sensibil decat cel din casa…daca la robinet curg cateva picaturi, principalul inregistreaza, cel din casa nu… de aici apare o diferenta
2. apometrele ar trebui o data la 2 ani sa fie verificate. nu striu daca in asociatia noastra sunt 5 % care sa fie mai noi de 2 ani sau verificate
3. firisorul de apa care curge continu in toaleta dvs, credeti ca o inregistreaza apometrul…x 20 apartamente x 30 zile…se mai aduna ceva
4. mai sunt baieti destepti cum spuneati dvs care sunt intepati la coloana principala, numai ca nu am reusit sa-i gasim noi in perioada aceasta scurta, nu mai spunem ca vechea conducere nu i-a gasit in 3 ani si nici nu avea de gand sa-i gaseasca. Daca cunoasteti cazuri, asteptam sesisari scrise la sediul Asociatiei.
5. pierderi de apa pe coloana, boxa
6. declararea eronata a indexului
Majorarea tarifului de la 5,5 lei luna la 7 lei este datorat fatului ca nu se acopereau cheltuielile. In momentul de fata salariul administratorului este mai mic fata de cel pe care il avea d-na Ciobanu, presedintele nu ia salariu, cenzorul la fel, din doua femei de serviciu a ramas una….adia acum se acopera cheltuielile si in caz de mai raman niste banuti ii dam tot pe la furnizori.
Putini oameni din Asociatia asta isi dau seama ca o PARTE DIN DATORIILE PE CARE LE AVEM SUNT DIN CAUZA FAPTULUI CA INAINTE SE INCASA MAI PUTIN DECAT SE CHELTUIA…O sa vedeti ca o sa avem surpriza ca dupa ce se finalizeaza cu anchetele si cu banii care nu se regaseau in gestiunea vechii conduceri, o sa ne trezim ca o sa fie o diferenta de bani pe care o sa trebuiasca sa o platim din buzunarul nostru (ex. pe administrativ se incasau in jur de 4000 lei pe luna si se cheltuiau mult mai mult…diferenta de bani de unde credeti ca era luata…din banii ce trebuiau dati furnizorului, facturile de penalitati pe care le emitea furnizorul credeti ca se mai incasau de undeva…va zic sigur…NU…”comisioanele, cheltuielile extra” gen cosit iarba, schimbat bec, dat var…tot din banii furnizorilor erau platite)
Imi pare rau ca asemenea explicatii nu se pot da intr-o sedinta, numai ca atunci cand trebuia sa se discute lucrurile aste, ba nu avem prezenta, ba se discuta lucruri mai putin importante, ba se mai cearta o persoana cu alta. Cu ajutorul lui D-zeu o scoatem noi la capat.
In caz de am gresit cu ceva, imi cer scuze.Numai bine!
Pentru Cristian si cei de langa el
Ca o completare scurta la cele comentate mai sus , vreau sa specific ca
1 metru cub de apa este echivalentul a 1000 Kg (una tona)
2,5 metri cubi de apa echivaleaza cu 2500 Kg doua tone)
Deci pe ianuarie firisorul de apa de la w-cul meu a fost de 2,5 tone
Idem si pe februarie
M-am uitat si cu lupa nu am gasit nici un firisor. Toata instalatia de apa e OK
Imi pare rau ca nu sa vazut esentialul pur in comentariul meu la care sau tras concluzii eronate. (poate si de aceea trebuie sa fie mai aprofundat)
Tot ce vreau e faptul ca ceea ce consum atat vreau sa platesc, la care nu pot fi obligat de cineva sa scot bani din buzunar pentru ceea ce nu am consumat, sunt si foruri care pot reglementa aceasta situatie, ca de asta ne-am pus apometre.
Legat de grad de superioritate era un domn profesor fost presedinte care presupun ca datorita acestui fapt a si avut conflicte fizice neplacute.
In afara de aceste specificari sunt de acord ca ati pus oarecum pe linia de plutire asociatia si e pacat sa nu se continue ceea ce ati inceput dar trebuie avuta si grija celui de langa noi care poate traieste de pe o zi pe alta agonisindu-si o paine, iar pretul unui metru cub de apa pentru el conteaza.
Cam atat am avut de spus, daca mai ramaneti in functiile dvs cautati sa reglati acel ,,grad de austeritate” in asa fel incat sa va iubeasca cei de alaturi.
Va doresc numai bine