*bazinele de combustibil au fost „descoperite” de constructorul primăriei, care a excavat și pe terenul concesionat unei firme pe durata a 49 ani, de către aceeași primărie
*pentru 4-5 parcări amplasate vizavi de o parcare uriașă de lângă piață, primăria a reușit performanța de a mobiliza 4 instituții ale statului într-o singură după-amiază
Descoperirea celor două bazine de combustibil a fost anunțată de ziarul nostru încă de săptămâna trecută, când semnalam că săpăturile vor duce la găsirea de petrol și la nereguli ale Primăriei Fălticeni. Ironia face să fi avut dreptate, iar realitatea a bătut pronosticurile pesimiste din pamfletul nostru, așadar <descoperirea de pe strada Ana Ipătescu se întoarce>.
*Primăria face parcări pe terenul concesionat altora
Mergând pe firul poveștii, am aflat chiar din gura primarului Cătălin Coman că descoperirile au fost făcute în urma unui demers gestionat (nu și autorizat!) de Primăria Fălticeni. Iată declarația edilului fălticenean:”Primăria intenționează să facă 4-5 locuri de parcare, câte ieșeau, în locul acela.Am excavat terenul, la un moment dat am dat de rezervoarele despre care nu știam nici noi, nici constructorul. Am luat legătura cu cinematograful, ne-a spus cineva că erau rezervoarele de păcură – două bazine metalice care erau alimentate cu păcură pentru încălzirea cinematografului. Acestea aparțin RADEF-ului, societatea carea administrează cinematograful. În momentul în care Ovidiu Monorani a închiriat spațiul prin 96-97(și îl are și acum), el a preluat și inventarul: cu cInemascop, scaune, mese, cu cele două rezervoare…Pe terenul respectiv, dl. Monoranu are o concesiune din 2002-2003, pe 47 metri pătrați, cu destinația Protecție rezervoare metalice. Deci terenul de deasupra rezervoarelor îi aparţine sau nu îi aparține, este domeniul privat al municipiului Fălticeni, dar este concesionat societății lui Monoranu Ovidiu…Cele două rezervoare , din actele pe care i le-am solicitat, sunt casate din 2009, de comisia formată din reprezentanții RADEF și beneficiar- o comisie mixtă. Nu le-a scos că era costisitor. Acolo, în procesul verbal de casare, spune că rezervoarele vor fi scoase și duse la Remat, iar plata pentru fierul vechi se va face în contul Radef-ului. Asta trebuia făcută prin anii 2010-2011. Acum a profitat de faptul că am făcut jumătate din lucrare și le-am dezvelit, și a spus: <Dacă tot le-ați dezvelit, îmi fac și eu treaba>. Asta este, pe scurt, toată povestea de acolo”.
Nu e chiar toată povestea, textul de mai sus ridică anumite semne de întrebare : se poate intra cu buldozerul pe terenul concesionat unei societăți? Nu știa nimeni de la Primărie că în acel loc se află îngropate rezervoare ce pot conține resturi de combustibil? Nu ar fi trebuit să se verifice scriptele înainte de a se încredința lucrarea unui constructor? Cine este beneficiarul lucrării, cel care construiește, sau cel care are terenul în concesiune?
Pentru lucrare nu există autorizație de construire, primarul Coman declarând în exclusivitate pentru ZdpN că nu ar fi nevoie “pentru că lucrarea, fiind de mică anvergură, nu impunea proiectare”. Probabil de asta nu a verificat nimeni ale cui sunt parcelele de teren, ce se mai poate deranja pe sub ele, ce se mai poate tăia pe deasupra lor… Au centrat, au dat cu capul.
La o scurtă privire aruncată peste reglementările privind regimul construcţiilor, am găsit în legea autorizării executării lucrărilor de construcții că, pentru lucrările de construire a dotărilor tehnico-edilitare și pentru alte lucrări de amenajare a spațiilor publice, se eliberează autorizație de construire, de către primarul municipiului.
Contactat telefonic, patronul societății concesionare, Ovidiu Monoranu ne-a spus că nu avea intenția să scoată rezervoarele din pământ, mai ales că valoarea estimată a operațiunii ar fi putut depăși contravaloarea fierului vechi. Acesta a mai adăugat că parcarea este făcută la limita terenului său, este utilă și nu dorește să se împotrivească unei lucrări de utilitate publică cum este o parcare într-un oraș aglomerat. Mai ales că vecinul terenului său, Doru Zancu, patronul firmei de pompe funebre, a manifestat simț civic și s-a implicat în transportarea rezervoarelor.
Întrebat fiind, Doru Zancu nu a recunoscut implicarea sa în îndepărtarea rezervoarelor, ne-a direcționat către primar, și și-a manifestat surprinderea că în opinia publică își fac loc discuții asupra utilității amenajării unei parcări, prin care se înlătură totodată și „un focar de infecție”. Am încheiat rapid discuția cu acesta deoarece am înțeles din tonul său recalcitrant că nu vrea să-și aroge merite prin implicarea în lucrare, dând dovadă de modestie(!).
*Apel la 112 de la un patron din vecinătatea lucrării cu cântec
În urma operațiunii de îndepărtare și transport a bazinelor/rezervoarelor de combustibili, o parte din lichidul conținut- probabil combustibil lichid îndoit cu apă pluvial- a fost deversată pe stradă, iar mirosul în zona pieței persistă și la această oră. Alertat de miros și de șuvoaiele revărsate pe strada Ana Ipătescu, tot cu simţ civic, un vecin a sunat la 112, apel în urma căruia s-au mobilizat pompierii, poliția, poliția locală,angajații de le Mediu, și oamenii Primăriei. ”S-au scurs reziduuri pe aproximativ 60 de metri , pe o rigolă. A intervenit o autospecială cu un echipaj, un utilaj tip Bobcat și o remorcă cu nisip; reziduurile respective au fost absorbite și, după mai bine de două ore și jumătate, a fost rezolvată problema”, ne-a declarat lt. Marian Ruscan de la ISU Suceava.
De la purtătorul de cuvânt al IPJ Suceava, Ionuț Epureanu, am aflat că apelul care a alertat autoritățile aparține patronului unei firme de pompe funebre “ cu care(deținătorul terenului și al rezervoarelor n.r.) nu este în relații extraordinare… că l-ar polua într-un fel sau altul. Au venit cei de la Mediu, au constatat că nu s-a poluat nimic, și-au luat harnașamentul și au plecat . Aceași sursă ne-a descris cum s-a petrecut deversarea: Astăzi a vrut să le elibereze de acolo, să le ridice. Când le-a ridicat, unul dintre ele a făcut balans, iar pe fund mai avea niște reziduuri. Din punctul de vedere al poliției nu este nicio problem- tancurile sunt ale lui”.
A nu se înțelege că ne scărpinăm de locurile noi de parcare din Fălticeni, dar graba hei-rupistă și trecerea peste legi și proprietăți generează costuri neprevăzute- pompieri, poliție, primărie, mediu, autovehicule speciale, personal de la salubrizare, remorcă cu nisip, etc. – toate din buzunarul contribuabilului, nemaipunând la socoteală faptul că reziduurile au fost lăsate atâta vreme la cheremul unui fumător neglijent.
Todirel CĂLUGĂRIȚA
Sergiu JIPA
Excelent articol,bravo stimabililor! Mare furaciune in targul asta…
asa cum spunea “ziarul primariei” pata de pacura nu avea o dimensiune mare. 60 de metri este putin!?
sau mai marii primariei nu stiu cum este sa circuli in acea zona si nu au cunostinte despre aderenta pneurilor cu pacura.