Comisia mixtă instituită de Prefectură pentru verificarea cauzelor care au determinat apariţia cazului social din comuna Moldoviţa ( citeşte şi https://www.ziaruldepenet.ro/2013/12/12/infiorator-rezolvarea-cazului-fetei-subnutrite-de-16-kilograme-o-comisie-de-control/ ) şi-a prezentat astăzi raportul.
Din comisia de verificare au făcut parte GHEORGHE COTIN – corpul de control al prefectului, CĂTĂLINA ZORESCU – Direcţia de Sănătate Publică, GABRIELA IONESCU – Casa de Asigurări de Sănătate, IRINA FRANCIUC – Colegiul Medicilor, RĂSVAN FILIP – Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului şi MĂRIOARA MOLDOVAN – Inspectoratul de Poliţie.
ZdpN prezintă părţile esenţiale ale raportului ( sublinierile aparţin documentului original ) :
Tânăra Macoveiciuc V. Gabriela Adina, născută la data de 13.01.1995, fiica lui Vasile şi Silvia, este diagnosticată cu“Sechele encefalopatie cronică infantilă. Hipodezvoltare statico-ponderală. Anemie severă, Întârziere severă în dezvoltarea funcţiilor psiho-cognitive cu tulburări de relaţionare şi inserţie socială“.
Aceasta s-a aflat în evidenţele medicale încă din primii ani de viaţă.
Din anul 2007 a fost încadrată în gradul I cu asistent personal de către Comisia pentru Protecţia Copilului Suceava şi începând cu ianurie 2013 a fost evaluată de către Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, întocmindu-se un program individual de recuperare, reabilitare şi integrare socială cu recomandarea de a se monitoriza evoluţia bolii din punct de vedere medical şi sprijin familial/comunitar.
Acest program este formal şi nu conţine recomandări individualizate şi concrete cu privire la tratamentul medical şi recuperarea bolnavei.
Doamna Macoveiciuc Silvia, mama tinerei Macoveiciuc V. Gabriela Adina, se află în evidenţele Direcţia Generală de Asistenţă Sociala şi Protecţia Copilului Suceava din 1996 cu un diagnostic psihiatric care poate influenţa negativ evoluţia medico-psihosocială a fiicei sale.
Din anul 2007 Primăria Moldoviţa a angajat un asistent personal, iniţial una din surori Parîşnec Rodica şi ulterior soţul acesteia – Parîjnec Nicolae, conform prevederilor art.39 din Legea nr.448 /2006 republicată privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
Asistentul personal Parîşnec Nicolae nu a dus la îndeplinire prevederile art.38 lit.e din Legea nr.448 /2006, republicată, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Din acest motiv vom propune, domnului primar, sancţionarea asistentului personal Parîjnec Nicolae, în conformitate cu prevederile art.41 din Legea nr.448 /2006, republicată, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Comisia de evaluare complexă din subordinea Consiliului Judeţean Suceava şi Serviciul de evaluare complexa din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Suceava nu au elaborat programul individual de reabilitare şi integrare socială nerespectând prevederile art.89 din Legea nr.448 /2006, republicată, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Nu există un manager de caz şi un plan individual de servicii, stabilite de Serviciul de evaluare complexa din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Suceava aşa cum este reglementat prin prevederile art.50 din Hotărârea Guvernului României nr.268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Nefiind nominalizat un manager de caz şi-n lipsa unui plan individual de servicii al persoanei cu handicap acesta nu a putut fi transmis atât persoanei cu handicap cât şi reprezentantului serviciului public de asistenţă socială din Moldoviţa.
Revizuirea programului individual de reabilitare şi integrare socială se efectuează ori de câte ori este nevoie, fapt ce nu s-a întâmplat deoarece acesta nu există, încălcând prevederile art.51 din Hotărârea Guvernului României nr.268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Din discuţiile purtate cu medicul de familie, doamna Rusu Sorina, tânăra Macoveiciuc V. Gabriela Adina se află în evidenţele acesteia de la vârsta de 3 ani, dar susţine aceasta, orice recomandare de analize medicale sau internare a fost refuzată de mamă, fapt ce nu se regăseşte în înscrisuri.
Recomandările medicale s-au rezumat la administrarea de vitamine şi fier pentru a ameliora anemia severă de care copilul a suferit din naştere.
S-au solicitat explicaţii referentului social din cadrul Primăriei Moldoviţa , doamna Haucă Cristinica Axenia, privind modul în care a monitorizat şi evaluat activitatea asistentului personal în condiţiile în care situaţia tinerei Macoveiciuc V. Gabriela Adina era una de risc atât din cauza afecţiunii acesteia cât şi datorită bolii de care suferă mama coroborat cu mediul familial în care aceasta trăia. Doamna referent social, Haucă Cristinica Axenia, nu a putut să prezinte nici un înscris din care să rezulte faptul că a vizitat periodic acesta familie pentru a urmări modul în care tânăra Macoveiciuc V. Gabriela Adina este îngrijită, fapt ce contravine atribuţiilor stabilite prin Fişa postului (punctele 11;17;21;24;30;39;40 şi 43) şi încalcă prevederile art.30 şi art. 31 din Legea nr.448 /2006, republicată, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Primarul Traian Iliesi, Haucă Cristinica Axenia, inspector social şi asistentul personal Parîjnec Nicolae nu au informat Direcţia Generală de Asistenţă Sociala şi Protecţia Copilului Suceava în ceea ce priveşte starea medicopsihosocială a tinerei Macoveiciuc V. Gabriela Adina, nici chiar după ce Primăria Moldoviţa a primit adresa nr. 1121din 16.07.2013 din partea Spitalului de Psihiatrie Cîmpulung Moldovenesc, unde se menţiona că mama acesteia Macoveiciuc Silvia „se află sub monitorizarea echipei mobile din cadrul Centrului de Sănătate Mintală. În contextul bolii delirante, nu îşi îngrijeşte corespunzător fiica (este alimentată doar cu lapte, prezintă alopecie carenţială,edentaţie, caşexie,retard mintal uşor, tulburări de relaţionare). Această atitudine din punct de vedere social se încadrează în categoriarelelor tratamente prin neglijare fizică şi psihică. Informaţia mai sus mentionată face parte din obligaţiile profesionale ale medicului (de familie, inclusiv psihiatru), în condiţiile în care autorul neglijării este pacient psihiatric, monitorizat de echipa mobilă, în acest sens fiind nevoie de informarea autorităţilor competente de a lua decizii adecvate.
Vă subliniem că neglijarea fizică şi afectivă începând din copilărie, constituie premisele unor boli somatice şi psihice grave”, în care se atrăgea atenţia asupra pericolului în care Macoveiciuc V. Gabriela Adina s-ar putea afla în momentele de decompensare psihotică a mamei.
Au fost încălcate prevederile art.30, art.31 alin.(4), art.38 lit.e din Legea nr.448 /2006, republicată, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap şi art.4 din Hotărârea Guvernului României nr.268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Din documentele medicale existente la Cabinetul de medicina de familie “DR. Rusu Sorina” din Moldovita, reiese ca :
– Macoveiciuc Gabriela Adina a fost luata in evidenta la varsta de 3 ani;
– pacienta a fost consultata periodic in prezenta apartinatorilor, ocazie cu care a primit recomandari igienico-dietetice si terapeutice;
– este consemnata colaborarea dificila cu pacienta;
– a primit recomandari pentru efectuarea de investigatii de laborator si examinari de catre medicii specialisti;
– a fost internata in intervalul 1.10.2000-7.10.2000 in Sectia de pediatrie a Spitalului Judetean Suceava pentru o afectiune intercurenta;
– in fisa medicala se gasesc anexate evaluari psihologice si psihiatrice;
– au fost consemnate datele medicale ale pacientei in documente medicale trimise anual Direcţia Generală de Asistenţă Sociala şi Protecţia Copilului Suceava in vederea evaluarii complexe a copilului;
– medicului nu i-a fost transmis niciun plan de recuperare a persoanei cu grad de handicap, desi primul certificat de incadrare a copilului in categoria de “handicap GRAV-cu insotitor” este emis in anul 2007;
– pacienta nu este in evidenta cu urgente medico-chirurgicale sau boli infecto-contagioase cu risc epidemiologic pentru comunitate care sa impuna medicului de familie apelarea Sistemului National Unic pentru Situatii de Urgenta 112;
Asistentele medicale comunitare (Buburuzan Monica şi Smocot Lăcrămioara) cunoşteau cazul social al pacientei,Macoveiciuc V. Gabriela Adina, din anul 2009 de cand a fost luata in evidenta si cunoşteau faptul ca autoritatea publica locala elibereaza anual anchetele sociale necesare completarii dosarului depus la Compartimentul de evaluare complexa a copilului din cadrul Direcţiei Generală de Asistenţă Sociala şi Protecţia Copilului Suceava, dar nu au întreprins activităţi şi servicii de sănătate care se acordă în sistem integrat cu serviciile sociale la nivelul comunităţii, pentru soluţionarea problemelor medico-sociale ale individului, în vederea menţinerii acestuia în propriul mediu de viaţă, fapt ce a dus la încălcarea prevederilor art.5 şi art.6 din Ordonanţa de Urgenţă Nr. 162 din 12 noiembrie 2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii Publice către autorităţile administraţiei publice locale şi prevederile art.2, art.3 şi art.7 din Hotărârea Guvernului României Nr. 56 din 29 ianuarie 2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale.
Din documentele medicale existente la Cabinetul de neuropsihiatrie infantila Dr. Istocescu Adriana din Suceava reies urmatoarele:
– din anul 2010 pacienta s-a prezentat anual in vederea evaluarii pentru eliberarea unui certificat medical pentru Compartimentul de evaluare complexa a copilului din cadrul Direcţiei Generală de Asistenţă Sociala şi Protecţia Copilului Suceava;
– documentele medicale eliberate care consemneaza diagnosticele pacientei din momentul consultatiei au fost depuse de apartinatori la dosarul necesar la Direcţia Generală de Asistenţă Sociala şi Protecţia Copilului Suceava, in vederea evaluarii complexe a copilului;
– este mentionat comportamentul recalcitrant al pacientei si colaborarea dificila cu aceasta in timpul consultatiei.
– in registrul de consultatii este consemnat refuzul tratamentului, investigatiilor si internarii.
Din declaratiile medicului de familie reiese ca pacienta a avut 2 internari la Spitalul Municipal Campulung Moldovenesc.
In baza electronica de date a spitalului din luna decembrie 2002 si pana in prezent nu apare consemnata nicio consultatie sau internare a pacientei.
Din mass-media reiese ca pacienta s-a adresat in 2013 SJU Suceava, motiv pentru care s-a solicitat verificarea acestor informatii spitalului.
Concluzii
– deficienţele de comunicare între familie, furnizorii de servicii medicale şi sociale au determinat evoluţia nefavorabilă a cazului, reducandu-i-se şansele de recuperare şi reintegrare sociala.
– este necesară o comunicare eficientă între autoritatea publică locala, judeţeană şi Directia de Sănătate Publică Suceava.
– fiind vorba despre un caz complex, situaţia trebuia adusa si la cunoştinţa Direcţiei de Sănătate Publică Suceava.
Propuneri:
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Suceava va continua desfăşurarea activităţii de cercetare sub aspectul comiterii infracţiunii de punere în primejdie a unei persoane în neputinţă de a se îngriji, faptă prevăzută şi pedepsită de art.314 Cod Penal, cauza fiind înregistrată la Parchetul de pe Lângă Judecătoria Câmpulung Moldovenesc.
Pe parcursul anchetei există posibilitatea extinderii cercetărilor şi cu privire la alte infracţiuni, faţă de persoanele responsabile;
Instituţia Prefectului – Judeţul Suceava va sesiza organele de cercetare şi urmărire penală pentru faptele:
– neglijenţă în serviciu;
– abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor;
– rele tratamente aplicate minorului;
– sustragere de la tratament medical,
faţă de persoanele ce aveau responsabilităţi în conformitate cu:
– Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
– Hotărârea Guvernului României nr.268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
– Ordonanţa de Urgenţă Nr. 162 din 12 noiembrie 2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii Publice către autorităţile administraţiei publice locale;
– Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
Desfacerea contractului de munca a asistentului personal, Parâjnec Nicolae;
Sancţionarea, prin comisia de disciplina, a doamnei Hauca Cristinica Axenia – inspector social în cadrul Primăriei Moldoviţa;
Reevaluarea de către Comisia de evaluare a Direcţiei Generală de Asistenţă Sociala şi Protecţia Copilului Suceava a bolnavei Macoveiciuc V. Gabriela Adina cu scopul identificării nevoilor individuale ale acesteia şi a condiţiilor de mediu familial şi medico-social optime în vederea recuperării acesteia şi stabilirii :
– unui manager de caz;
– plan individual de servicii
– program individual de reabilitare şi integrare socială,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap şi Hotărârii Guvernului României nr.268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Dan PASCARU
Ziarul de pe Net