România a fost prima gazdă a Proiectului Grundtvig Partnership, Asociaţia de părinţi “Generaţii pentru generaţii a părinţilor elevilor Colegiului Agricol Fălticeni” (de la Colegiul „Vasile Lovinescu” din Fălticeni) şi Inspectoratul Judeţean Suceava fiind cei doi parteneri români ce au contribuit la organizarea acestui eveniment. Astfel, în perioada 10-15 decembrie 2013, ne-au vizitat ţara, în special urbea şi capitala de judeţ, cei 17 reprezentanţi ai organizaţiilor străine implicate în acest proiect (2 participanţi din Spania, 4 din Italia, 4 din Slovenia, 6 din Bulgaria şi 1 participant din Turcia), şi anume: Lawton School S.L. Gijon – Spania, SOU Dimitar Talev Dobrich – Bulgaria, Associazione Genitorialità Padova – Italia, School Centre Celje – Slovenia şi Gonen Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi – Turcia
“Conflict mediation to optimize communication in educational, social and cultural environment” este, de fapt, un proiect educaţional ce îşi propune medierea conflictelor de orice fel apărute în rândul elevilor. Escaladarea violenţei în şcoli este tot mai evidentă, iar răspunderea este tot mai mult aruncată pe umerii profesorilor, de cele mai multe ori nejustificat şi fără a le oferi un minim de sprijin în acest sens. Ori acest proiect încearcă să dezvolte astfel de soluţii şi să le ofere profesorilor instrumente de aplanare a conflictelor apărute între elevi, iar medierea conflictelor pare a fi instrumentul didactic cel mai bun. Desigur că psihologul şcolar are un rol decisiv în acest sens, iar participarea din partea Colegiului „Vasile Lovinescu” din Fălticeni a d-nei Focşineanu Florentina la această reuniune este cât se poate de benefică. Aşadar, proiectul se adresează adulţilor în formare: profesorilor, părinţilor, formatorilor, consilierilor psihopedagogi, consilierilor educativi, care doresc să dobândească competenţe în rezolvarea şi medierea situaţiilor conflictuale, prezente în mediul educaţional, social şi cultural.
„Participanţii au fost instruiţi în cadrul a două sesiuni de formare având ca temă «Tehnici de mediere şi rezolvare a conflictelor». Prin colaborare cu organizaţia «Salvaţi copiii» Suceava, participanţilor le-a fost prezentată metoda peer to peer mediation şi au fost direct implicaţi în activităţi de teatru forum”, ne-a declarat Pintilie Laura Mirela, unul din profesorii echipei de proiect de la Colegiul „Vasile Lovinescu” din Fălticeni.
„Întâlnirile de lucru la care au participat reprezentanţi ai comunităţii locale din Suceava (IPJ Suceava, CPECA Suceava, «Salvaţi copiii Suceava») şi din Primăria Municipiului Fălticeni şi presa locală au evidenţiat rolul parteneriatului instituţional în îmbunătăţirea relaţiei familie-şcoală-comunitate, ca metodă de rezolvare prin mediere a conflictelor” a completat Acatrinei Vasiliu Lăcrămioara Ana, membru al grupului, cadru didactic la acelaşi colegiu.
Fiind o primă întâlnire din cadru acestui proiect, activitatea de organizare şi planurile privind temele viitoare au ocupat o parte însemnată a agendei de lucru. Astfel, s-a luat decizia asupra siglei proiectului, a logo-ului (“Mediation for communication”) şi s-a propus ca proxima întâlnire de lucru să fie realizată în Turcia.
Trebuie remarcat aici reuşita organizatorică din plan local, cele două instituţii – Colegiul “Vasile Lovinescu” şi Primâria Municipiului din Fălticeni – dându-şi mâna pentru asigurarea unui protocol adecvat. De altfel, participanţilor le-au fost oferite momente de neuitat atât pe parcursul vizitei organizate la Muzeul de Artă “Ion Irimescu” din Fălticeni, unde au avut ocazia de a asculta corala “Leon Băncilă” cu un program de colinde tradiţionale, cât şi prin vizionarea unui scurt program artistic oferit de elevii Liceului de Artă din Suceava.
Gina-Maria Todică
Ziarul de pe Net