Conflictele fac parte din viaţa noastră de zi cu zi. Important este să îmbunătăţim comunicarea dintre noi mai ales pentru a preveni, dar şi pentru a rezolva situaţiile conflictuale.Vă propunem o alternativă interesantă, din ce în ce mai folosită în statele Uniunii Europene: rezolvarea prin mediere!
În perioada 21-25 octombrie 2014, 8 membri ai Asociaţiei „Generaţii pentru generaţii a părinţilor elevilor Colegiului Agricol Fălticeni”, patru părinţi şi patru profesori, au participat la a patra mobilitate din cadrul proiectului Grundtvig „Medierea conflictelor pentru optimizarea comunicării în mediul educaţional, social şi cultural ”, în oraşul Dobrich, Bulgaria.
Acest proiect a fost iniţiat de Asociaţia „Generaţii pentru generaţii a părinţilor elevilor Colegiului Agricol Fălticeni” şi se desfăşoară pe parcursul a doi ani, 2013-2015. Ceilalţi şase parteneri ai proiectului sunt din România, Bulgaria, Italia, Slovenia, Spania, Turcia. Proiectul are ca scop dezvoltarea competenţelor de mediere pentru partenerii educaţionali, schimbul de bune practici, deprinderea de tehnici şi metode necesare în rezolvarea conflictelor înregistrate în mediul educaţional şi în comunitate.
Participanţii au fost implicaţi în activităţi diverse şi dense . Au fost prezentate particularităţile din ţara gazdă cu privire la tematica proiectului. Gazdele au diseminat un model de bună-practică pentru „Educaţia părinţilor”, aplicat în şcoala „Dimitar Talev”. La seminarul tematic au fost nuanţate strategiile de mediere a conflictelor. Pornind de la studii de caz, în cadrul work-shopului participanţii au practicat pe grupe, tehnicile de mediere şi rezolvare a conflictelor. La atelierul de lucru fiecare ţară parteneră a elaborat un proiect de intervenţie pentru medierea conflictelor, în funcţie de nevoile particulare . Au fost reamintite rezultate concrete obţinute până la întâlnirea din Bulgaria, ca urmare a colaborării dintre parteneri şi a schimbului de bune practici realizate în primul an de proiect şi în cadrul primelor trei mobilităţi din România (decembrie 2013), Turcia (martie 2014) şi Slovenia (mai 2014). Până în prezent au fost elaborate materialele promoţionale ale proiectului (flyer, poster, sigla, logo), pagina de facebook (https://www.facebook.com/groups/404920879641133/), site-ul proiectului (http://conflictmediation.eu/v2/) trei buletine informative. Se lucrează în continuare la suportul de curs pentru mediatori, suport de curs ce va fi parte a unui booklet. Acesta va cuprinde informaţii teoretice şi aspecte practice ce pot fi utilizate în medierea conflictelor în diferite medii: educaţional, social, cultural. La finalul întâlnirii din Bulgaria, a fost stabilit conţinutului buletinului informativ nr 4, apoi a fost realizată evaluarea întâlnirii şi pregătirea următoarei mobilităţi , care va avea loc în Spania în luna martie 2015.
Participanţii au avut ocazia să se întâlnească cu reprezentanţi ai partenerilor educaţionali ai şcolii: Inspectoratul Şcolar General din regiunea Dobrich,Comisia locală de prevenire a delincvenţei juvenile, Camera Copilului. Gazdele au trecut în revistă acţiunile de prevenire a violenţei în mediul şcolar insistând pe optimizarea comunicării dintre elev şi profesor, elev şi elev, elev şi părinte.
Programul a inclus şi activităţi culturale, itinerarii etnografice, istorice şi culturale prin oraşul-capitală al provinciei Dobrogea de Sud (vizitarea unei expoziţii de icoane ortodoxe, a Muzeului de Etnografie şi a celui de Arheologie, turul oraşului vechi), dar şi o excursie cu trei puncte de interes: Capul Kaliakra, rezervaţie naturală a biosferei şi punct de plecare a numeroase proiecte de colaborare transfrontalieră Bulgaria-România, Castelul Reginei Maria şi Grădina Botanică de la Balcik, oraşul Varna (Muzeul Marinei Militare, Centrul Vechi, Catedrala Ortodoxă).
În această mobilitatea, delegaţia fălticeniană a proiectului „Medierea conflictelor pentru optimizarea comunicării în mediul educaţional, social şi cultural ” a fost alcătuită din părinţii Axinia Radu, Onofrei Florentina, Savin Mihaela, Todireasa Niculai şi cadrele didactice, membre ale Asociaţiei „Generaţii pentru generaţii”: Acatrinei-Vasiliu Lăcrămioara-Ana- coordonatorul proiectului, Pintilie Laura-Mirela – membru în echipa proiectului, Buta Cristina, Manolache Anişoara.
Astfel de proiecte sunt o reală oportunitate pentru ca părinţii şi profesorii să interacţioneze, să se cunoască şi mai ales să comunice cu eficacitate, interesul comun fiind formarea şi dezvoltarea personalităţii tinerilor în spiritul toleranţei, a bunei convieţuiri, a acceptării şi promovării diversităţii şi bunelor practici.
Toţi participanţii au apreciat calitatea şi originalitatea activităţilor desfăşurate cât şi preocuparea profesorilor de la Colegiul „Vasile Lovinescu” pentru o bună comunicare şi relaţionare cu toţi partenerii educaţionali.
Echipa de proiect
Acatrinei –Vasiliu Lăcrămioara –Ana
Pintilie Laura-Mirela