*Primăria și Consiliul Local nu au atribuții în domeniu
*Serviciul de Ambulanță și Inspectoratul pentru Situații de Urgență consideră că, la nevoie, vor putea trece cu mașinile peste scuar fără probleme
Consilierii locali fălticeneni au dezbătut vineri, la finalul ședinței extraordinare în cadrul căreia au alocat fonduri pentru dotarea celor 3 colegii cu aparatură audio / video de supraveghere la bacalaureat, problema scuarului de pe strada Sucevei.
La solicitarea unor aleși ca acest scuar să fie întrerupt și că “domnii de la poliție trebuie să înțeleagă acest lucru”, primarul CĂTĂLIN COMAN a spus că proiectul tehnic realizat de Primărie prevedea întreruperi la intersecțiile cu Aleea Teilor 1, Sergent Sava și Caporal Movileanu, lucru neacceptat de Inspectoratul de Poliție.
“Am avut discuții, am fost la Suceava de 3 – 4 ori, au venit ei aici, sub nici o formă nu vor să cedeze, spun că se respectă un normativ din 2011, nimeni nu îndrăznește să-ți pună avizul și semnătura pe un document care nu respectă legea.
Am încercat variante de întreruperi cu semaforizare, sensuri giratorii mai mici, nu s-au acceptat.
Am trimis un memoriu Serviciului Național la București, am spus că sunt case pe stânga și pe dreapta, am rugat să găsească, dacă există legal, o derogare sau să ne indice dumnealor o formulă legală prin care să putem întrerupe sub diferite mijloace acest scuar.
Primăria și Consiliul Local nu pot face nimic, nu au atribuții, orice fel de soluție o vom prezenta spre avizare, dar fără avizul Poliției Rutiere acel scuar nu se va întrerupe” a precizat COMAN.
El a mai adăugat că “inclusiv de la Ambulanță și de la Pompieri sunt hârtii oficiale cum că nu-i deranjează deloc acest lucru ( scuar neîntrerupt – n.r. ), nu-i încurcă.
Într-o discuție mai mult sau mai puțin oficială mi-au spus că la nevoie, în condiții de maximă urgență, nu vor avea nici o problemă să treacă peste scuar.
Au comunicat oficial că pentru ei este absolut în regulă, este o variantă agreată, care nu presupune pentru ei dezavantaje”.
DAN PASCARU
DACĂ DA, ca să nu mai jucăm “ALBA-NEAGRA”, Primăria şi Poliţia “supt-ordonată” acesteia, să ne prezinte ACTUL/LEGEA/NORMATIVUL care prevede acest lucru. M-AM SĂTURAT DE VRĂJELILE IEFTINE ale unor semidocţi de aici, dintr-un tîrg de 3 parale, care a ajuns aşa din cauza unor dobitoci şi oportunişti de primă mînă! ALOOO, Primăria, Poliţia Fălticeni, daţi DOCUMENTUL LEGAL prin care se interzice crearea spaţiilor/alveolelor din scuar!!!! Să-l vedem şi noi! Mai lipsesc “cocoaşele” alea pentru limitarea vitezei, cum zicea “expertul” ăla de Sîrbu acu 5 ani şi gata, dărîmăm cu TIR-urile şi casele care se află în imediata apropiere a străzii!
PRIMĂRIA, POLIŢIA FĂLTICENI, argumentaţi prin LEGE/NORMATIVE decizia pe care-o luaţi, că altfel “v-aţi făcut de lucru cu dracu””. M-am/ne-am săturat de reparat pe la maşini, de praf, de noroaie şi de alte “binefaceri” ale “conducerii locale”! Gata, faceţi-vă treaba pentru care sunteţi plătiţi din banii cetăţenilor oraşului! Dacă nu sunteţi în stare, lăsaţi-i pe alţii, dar nu oricare, ci cei care au competenţe în domeniu!
1)
ORDONANTA GUVERNULUI Nr. 43/1997*) privind regimul drumurilor
Forma sintetică la data 21-ian-2013. Acest act a fost creat utilizând tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte
Sintetice sunt mărci înregistrate ale Wolters Kluwer.
(la data 20-iul-2010 actul a fost reglementat de Ordinul 568/2010 )
(la data 30-apr-2010 actul a fost in legatura cu Ordinul 311/2010 )
(la data 01-iul-2003 actul a fost reglementat de Ordinul 827/2003 )
(la data 20-iul-2000 actul a fost reglementat de Hotarirea 540/2000 )
(la data 11-nov-1999 actul a fost reglementat de Norma din 1999 )
_____________________________
*) Republicata în temeiul art. II din Legea nr. 82 din 15 aprilie 1998, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 22 aprilie 1998, dându-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 43 din 28 august 1997 a fost publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 221 din 29 august 1997.
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Sectiunea I: Domeniul drumurilor
Art. 1
(1) Regimul drumurilor reglementeaza în mod unitar administrarea drumurilor publice si
private, dobândirea si folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea si controlul activitatilor în
legatura cu drumurile publice. Administrarea drumurilor publice si private are ca obiect
proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, întretinerea si exploatarea
drumurilor.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica integral tuturor drumurilor publice si,
partial, drumurilor de utilitate privata.
(la data 09-iul-2002 Art. 1, alin. (2) din capitolul I, sectiunea I modificat de Art. I, punctul 1. din
Legea 413/2002 )
Art. 2
(1) Drumurile fac parte din sistemul national de transport.
(2) Drumurile sunt cai de comunicatie terestra special amenajate pentru circulatia vehiculelor
si a pietonilor.
(3) Fac parte integranta din drum: ampriza si zonele de siguranta, podurile,
podetele, viaductele, pasajele denivelate, zonele de sub pasajele rutiere, tunelurile,
constructiile de aparare si consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclisti, locurile de
parcare, oprire si stationare, bretelele de acces, indicatoarele de semnalizare rutiera
si alte dotari pentru siguranta circulatiei, spatiile de serviciu sau control, spatiile
cuprinse în triunghiul de vizibilitate din intersectii, spatiile cuprinse între autostrada
si/sau drum si bretelele de acces, terenurile si plantatiile din zona drumului, mai
putin zonele de protectie.
(la data 20-apr-2010 Art. 2, alin. (3) din capitolul I, sectiunea I modificat de Art. I, punctul 1. din
Ordonanta 7/2010 )…”
2)…Ordonanta 7/2010 )
(4) De asemenea, se considera ca facând parte din drum cladirile de serviciu si orice alte
constructii, amenajari sau instalatii destinate apararii sau exploatarii drumurilor, inclusiv
terenurile necesare aferente.
(5) Fac parte din elementele infrastructurii autostrazilor si drumurilor nationale
apartinând domeniului public al statului:
1. suprastructura si infrastructura drumului, situate în cadrul amprizei, si terenul
aferent;
2. podurile, tunelurile, viaductele, pasajele denivelate si alte lucrari de arta, cu
terenul aferent;
3. locurile de parcare, oprire si stationare, precum si terenurile aferente care
apartin domeniului public al statului;
4. lucrarile de consolidare, de protectie si de aparare si terenul aferent;
5. plantatiile rutiere si terenul aferent;
6. suprafetele de teren situate de o parte si de cealalta a drumului, care formeaza
zonele de siguranta, în limitele prevazute de prezenta ordonanta.
Pag. 1 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
(la data 26-mar-2004 Art. 2 din capitolul I, sectiunea I completat de Art. I, punctul 16. din Legea
)
Sectiunea II: Clasificarea si încadrarea drumurilor
Art. 3
Din punct de vedere al destinatiei drumurile se împart în:
a) drumuri publice – drumuri de utilitate publica si/sau de interes public destinate
circulatiei rutiere si pietonale, în scopul satisfacerii cerintelor generale de transport
ale economiei, ale populatiei si de aparare a tarii; acestea sunt proprietate publica si
sunt întretinute din fonduri publice, precum si din alte surse legal constituite;
(la data 20-apr-2010 Art. 3, litera A. din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 2. din
Ordonanta 7/2010 )
b) drumuri de utilitate privata – drumuri destinate satisfacerii cerintelor proprii de
transport rutier si pietonal spre obiective economice, forestiere, petroliere, miniere,
agricole, energetice, industriale si altele asemenea, de acces în incinte, ca si cele din
interiorul acestora, precum si cele pentru organizarile de santier; ele sunt
administrate de persoanele fizice sau juridice care le au în proprietate sau în
administrare.
(la data 09-iul-2002 Art. 3 din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 2. din Legea
413/2002 )
Art. 4
Din punct de vedere al circulatiei drumurile se împart în:
a) drumuri deschise circulatiei publice, care cuprind toate drumurile publice si acele
drumuri de utilitate privata care asigura, de regula, accesul nediscriminatoriu al
vehiculelor si pietonilor;
b) drumuri închise circulatiei publice, care cuprind acele drumuri de utilitate privata
care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces, precum si acele drumuri de
utilitate publica închise temporar circulatiei publice.
(la data 09-iul-2002 Art. 4 din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 2. din Legea
413/2002 )
Art. 5
Din punct de vedere functional si administrativ-teritorial, în ordinea importantei, drumurile
publice se împart în urmatoarele categorii:
a) drumuri de interes national;
b) drumuri de interes judetean;
c) drumuri de interes local.
Art. 6
(1) Drumurile de interes national apartin proprietatii publice a statului si cuprind
drumurile nationale, care asigura legaturile cu capitala tarii, cu resedintele de judet,
cu obiectivele de interes national, între ele, precum si cu tarile vecin, si pot fi
clasificate ca:
a) autostrazi;
b) drumuri expres;
c) drumuri nationale europene (E);
d) drumuri nationale principale;
e) drumuri nationale secundare.
(2) Clasificarea drumurilor de interes national se face de catre Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii, cu exceptia drumurilor nationale europene, a caror
clasificare se stabileste potrivit acordurilor si conventiilor internationale la care
România este parte.
(3) Propunerile de clasificare a drumurilor nationale în categoria drumurilor nationale
europene (E) se fac de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.
(la data 20-apr-2010 Art. 6 din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 3. din Ordonanta
7/2010 )
…………..
Art. 7
Drumurile de interes judetean fac parte din proprietatea publica a judetului si
cuprind drumurile judetene, care asigura legatura între:
a) resedintele de judet cu municipiile, cu orasele, cu resedintele de comuna, cu
statiunile balneoclimaterice si turistice, cu porturile si aeroporturile, cu obiectivele
importante legate de apararea tarii si cu obiectivele istorice importante;
b) orase si municipii, precum si între acestea si resedintele de comuna;
c) resedinte de comuna.
(la data 09-iul-2002 Art. 7 din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 2. din Legea
413/2002 )
Art. 8
(1) Drumurile de interes local apartin proprietatii publice a unitatii administrative pe
teritoriul careia se afla si pot fi clasificate ca:
a) drumuri comunale, care asigura legaturile:
(i)între resedinta de comuna si satele componente sau cu alte sate;
(ii)între oras si satele care îi apartin, precum si cu alte sate;
(iii)între sate;
b) drumuri vicinale – drumuri ce deservesc mai multe proprietati, fiind situate la
limitele acestora;
c) strazi – drumuri publice din interiorul localitatilor, indiferent de denumire: strada,
bulevard, cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita etc.
(2) Clasificarea drumurilor de interes local, precum si clasificarea ca drum de interes
local a unui drum neclasificat se fac prin hotarâre a consiliului local respectiv.
(3) În cazul în care drumul respectiv se afla pe raza a doua sau mai multe unitati
administrativ-teritoriale, clasificarea se aproba prin hotarâre de catre toate consiliile
locale respective.
(la data 20-apr-2010 Art. 8 din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 4. din Ordonanta
7/2010 )
Art. 9
Strazile din localitatile urbane se clasifica în raport cu intensitatea traficului si cu functiile pe
care le îndeplinesc, astfel:
a) strazi de categoria I – magistrale, care asigura preluarea fluxurilor majore ale orasului pe
directia drumului national ce traverseaza orasul sau pe directia principala de legatura cu acest
drum;
b) strazi de categoria a II-a – de legatura, care asigura circulatia majora între zonele
functionale si de locuit;
c) strazi de categoria a III-a – colectoare, care preiau fluxurile de trafic din zonele functionale
si le dirijeaza spre strazile de legatura sau magistrale;
d) strazi de categoria a IV-a – de folosinta locala, care asigura accesul la locuinte si pentru
servicii curente sau ocazionale, în zonele cu trafic foarte redus.
Art. 10
Strazile din localitatile rurale se clasifica în:
a) strazi principale;
b) strazi secundare.
Art. 11
Drumurile nationale, judetene si comunale îsi pastreaza categoria functionala din
care fac parte, fiind considerate continue în traversarea localitatilor, servind totodata
si ca strazi. Modificarea traseelor acestora în traversarea localitatilor se poate face
numai cu acordul administratorului drumului respectiv, în concordanta cu planul
urbanistic aprobat. În cazul drumurilor de interes national se va obtine si acordul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(la data 09-iul-2002 Art. 11 din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 2. din Legea
Pag. 3 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
413/2002 )
3)…
Art. 12
(1) Încadrarea unui drum din categoria functionala a drumurilor de interes national în
categoria functionala a drumurilor de interes judetean sau în categoria functionala a
drumurilor de interes local, precum si din categoria functionala a drumurilor de
interes judetean sau de interes local în categoria functionala a drumurilor de interes
national se face prin hotarâre a Guvernului, la propunerea autoritatii care urmeaza sa
îl preia în administrare.
Încadrarea unui drum din categoria functionala a drumurilor de interes judetean
(la data 20-apr-2010 Art. 12 din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 5. din Ordonanta
)
Art. 13
540/2000 privind aprobarea încadrarii în
(la data 20-apr-2010 Art. 13 din capitolul I, sectiunea II modificat de Art. I, punctul 6. din Ordonanta
)
CAPITOLUL II: Administrarea drumurilor
Sectiunea I: Suprafetele de teren aferente drumurilor publice
Art. 14
Zona drumului public cuprinde: ampriza, zonele de siguranta si zonele de protectie.
Art. 15
Ampriza drumului este suprafata de teren ocupata de elementele constructive ale drumului:
parte carosabila, trotuare, piste pentru ciclisti, acostamente, santuri, rigole, taluzuri, santuri de
garda, ziduri de sprijin si alte lucrari de arta.
Art. 16
Zonele de siguranta sunt suprafete de teren situate de o parte si de cealalta a
(la data 20-apr-2010 Art. 16, alin. (1) din capitolul II, sectiunea I modificat de Art. I, punctul 7. din
)
(2) Realizarea de culturi agricole sau forestiere pe zonele de siguranta este interzisa.
Art. 17
(1) Zonele de protectie sunt suprafetele de teren situate de o parte si de alta a zonelor de
siguranta, necesare protectiei si dezvoltarii viitoare a drumului. Limitele zonelor de protectie
sunt prevazute în anexa nr. 1.
(2) Zonele de protectie ramân în gospodarirea persoanelor juridice sau fizice care le au în
administrare sau în proprietate, cu obligatia ca acestea, prin activitatea lor, sa nu aduca
prejudicii drumului sau derularii în siguranta a traficului prin:
a) neasigurarea scurgerii apelor în mod corespunzator;
b) executarea de constructii, împrejmuiri sau plantatii care sa provoace înzapezirea drumului
sau sa împiedice vizibilitatea pe drum;
c) executarea unor lucrari care pericliteaza stabilitatea drumului, siguranta
Pag. 4 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
(la data 20-apr-2010 Art. 17, alin. (2), litera C. din capitolul II, sectiunea I modificat de Art. I, punctul
Ordonanta 7/2010 )
practicarea comertului ambulant în zona drumului, în alte locuri decât cele
(la data 01-sep-2001 Art. 17, alin. (2), litera C. din capitolul II, sectiunea I modificat de Art. I, punctul
Ordonanta 79/2001 )
Art. 18
Detinatorii terenurilor din vecinatatea drumurilor publice sunt obligati sa permita instalarea pe
aceste terenuri a panourilor de aparare a drumului contra înzapezirii, fara a percepe vreo chirie,
cu conditia ca aceasta operatiune sa nu împiedice executarea lucrarilor agricole si sa nu produca
degradari culturilor de pe aceste terenuri.
Art. 19
(1) Zona strazilor include partea carosabila, acostamentele, santurile, rigolele,
trotuarele, spatiile verzi care separa sensurile de circulatie, pistele pentru ciclisti,
suprafetele adiacente pentru parcaje, stationari sau opriri, precum si suprafetele de
teren necesare amplasarii anexelor acestora. Pe sectoarele de strazi fara canalizare
se va asigura scurgerea apelor prin santuri sau rigole amenajate.
(2) Consiliile locale vor asigura, în intravilan, conditiile de deplasare a pietonilor si
ciclistilor, prin amenajari de trotuare si piste.
(3) Zonele de siguranta si de protectie în intravilan se stabilesc prin studii de
circulatie si prin documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului, cu avizul
administratorului drumului.
(4) Pentru dezvoltarea capacitatii de circulatie a drumurilor publice în traversarea
localitatilor rurale, distanta dintre axul drumului si gardurile sau constructiile situate
de o parte si de alta a drumurilor va fi de minimum 26 m pentru drumurile nationale,
de minimum 24 m pentru drumurile judetene si de minimum 20 m pentru drumurile
comunale.
(5) Asigurarea distantelor minime, stabilite conform prevederilor alin. (4), constituie
prescriptie tehnica imperativa pentru organele administratiei publice locale cu
competente în activitatea de urbanism, amenajarea teritoriului si autorizarea
lucrarilor de constructii, cu consultarea administratorului drumului.
(6) Extinderea intravilanului localitatii în lungul drumului national, respectiv pe
sectorul de drum aflat între indicatoarele rutiere de intrare/iesire în/din localitate, se
poate face numai cu conditia realizarii de drumuri colectoare paralele cu drumul
national, care sa preia traficul generat de obiectivele locale si care sa debuseze în
drumul national numai în doua-trei intersectii amenajate conform normativelor
tehnice în vigoare. Drumurile colectoare vor fi prevazute cu facilitati si pentru traficul
pietonal, biciclisti, inclusiv pentru persoanele cu handicap locomotor.
(la data 20-apr-2010 Art. 19 din capitolul II, sectiunea I modificat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta
7/2010 )
Sectiunea a II-a: Administrare
Sectiunea a II-a: Administrarea drumurilor
Art. 20
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei este organul administratiei
publice centrale care exercita prerogativele dreptului de proprietate publica a statului
în domeniul drumurilor nationale.
(la data 09-iul-2002 Art. 20 din capitolul II, sectiunea 4 modificat de Art. I, punctul 3. din Legea
413/2002 )
Art. 21
(1) Ministerul Transporturilor si Infrastructurii este administratorul drumurilor de
interes national, direct sau prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri
Nationale din România – S.A. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale
din România – S.A. îsi realizeaza atributiile prevazute de prezenta ordonanta în
conditiile contractului de concesiune încheiat în acest scop între aceasta si Ministerul
Pag. 5 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
Transporturilor si Infrastructurii. Pentru drumurile de interes national nou-construite
administrarea se poate realiza de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si
prin alte persoane juridice, pe baza contractului de concesiune încheiat în conditiile
legii.
(2) Sectoarele de drumuri nationale, incluzând si lucrarile de arta, amenajarile si
accesoriile aferente, situate în intravilanul municipiilor/resedintelor de judet sunt în
administrarea consiliilor locale respective.
(3) În cazul modificarii, potrivit legii, a limitelor intravilanului
municipiilor/resedintelor de judet, limitele sectoarelor de drumuri nationale aflate în
administrarea consiliilor locale potrivit prevederilor alin. (2) se modifica în mod
corespunzator, cu acordul prealabil al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
(4) Pentru actualizarea inventarului bunurilor proprietate publica a statului aflate în
administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, consiliile locale vor
comunica acestuia hotarârile cu privire la modificarea limitelor sectoarelor de drum
national prevazute la alin. (3).
În cazul construirii variantelor de ocolire a municipiilor/resedintelor de judet, se
(la data 20-apr-2010 Art. 21 din capitolul II, sectiunea 4 modificat de Art. I, punctul 10. din Ordonanta
)
Art. 22
Administrarea drumurilor judetene se asigura de catre consiliile judetene, iar a drumurilor de
interes local, de catre consiliile locale pe raza administrativ-teritoriala a acestora. Fac exceptie
sectoarele de drumuri judetene, situate în intravilanul localitatilor urbane, inclusiv lucrarile de
arta, amenajarile si accesoriile aferente, care vor fi în administrarea consiliilor locale respective.
Art. 221
(1) Pentru realizarea proiectelor prioritare de interes national si european, cu acordul
autoritatilor administratiei publice locale, se preiau de catre administratorul
drumurilor nationale sectoare de drum de interes national, judetean sau local situate
în intravilanul/extravilanul unor localitati, în vederea realizarii lucrarilor respective.
1) Pentru îndeplinirea obiectivelor programelor nationale de realizare a proiectelor
(la data 11-feb-2011 Art. 22^1, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 4 completat de Art. I din Ordonanta
)
Dupa finalizarea lucrarilor, sectoarele de drum se retransmit autoritatilor
(la data 19-ian-2007 Art. 22^1 din capitolul II, sectiunea 4 modificat de Art. 1, punctul 1. din Legea
)
Art. 23
Administrarea drumurilor de utilitate privata se face de catre detinatorii acestora
Sectiunea a III-a: Proiectarea si executia lucrarilor de drumuri
Art. 24
La proiectarea, executia si interventiile asupra drumurilor se va tine seama de
(la data 09-iul-2002 Art. 24 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 3. din Legea
)
Pag. 6 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
Art. 25
Documentatiile privind proiectarea constructiei, reabilitarea si modernizarea drumurilor se
întocmesc cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, cu avizele
prevazute în normele metodologice.
Art. 26
Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica modificari ale
traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de rezistenta a unui drum, se
face cu acordul administratorului drumului respectiv, cheltuielile aferente fiind în
sarcina celui care a solicitat modificarile, cu respectarea legislatiei în vigoare privind
autorizarea executarii constructiilor.
(la data 09-iul-2002 Art. 26 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 3. din Legea
413/2002 )
Art. 27
(1) Intersectiile dintre drumuri se realizeaza denivelat sau la acelasi nivel, în functie
de categoriile drumurilor si de traficul rutier, cu respectarea legislatiei în vigoare.
Cheltuielile privind aceste lucrari sunt în sarcina celor care au în administrare sau în
proprietate drumul pe care se desfasoara traficul ce impune amenajarea sau
modificarea intersectiei. În vederea asigurarii sigurantei circulatiei se interzice
amplasarea constructiilor si panourilor publicitare în intersectiile la nivel ale cailor de
comunicatie.
(2) Întretinerea bretelelor de la intersectiile denivelate ale drumurilor publice este în
sarcina administratorului drumului de categorie superioara. Daca unul dintre drumuri
este de utilitate privata, cheltuielile de întretinere a acestuia sunt în sarcina
detinatorului acestuia.
(3) Se interzice amplasarea constructiilor si panourilor publicitare în curbe si în
intersectii pe suprafetele de teren destinate asigurarii vizibilitatii în curbe si în
intersectii.
(4) Pentru asigurarea vizibilitatii în curbe si evitarea producerii evenimentelor
rutiere grave se interzice amenajarea parcarilor în interiorul si exteriorul curbelor
periculoase.
(5) Se interzice amplasarea panourilor publicitare la o distanta:
a) în localitate, mai mica de 150 m, calculata de la intrarea, respectiv iesirea din
intersectie;
b) în afara localitatii, mai mica de 250 m, calculata de la intrarea, respectiv iesirea
din intersectie.
(6) Se interzice obturarea vizibilitatii indicatoarelor rutiere prin amplasarea
constructiilor, instalatiilor, panourilor publicitare, plantatiilor rutiere si a oricaror alte
obstacole.
(la data 20-apr-2010 Art. 27 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 11. din Ordonanta
7/2010 )
Art. 28
Amenajarea intersectiilor la acelasi nivel între doua sau mai multe drumuri se face cu
asigurarea prioritatii pentru circulatia care se desfasoara pe drumul de categorie superioara.
Art. 29
Realizarea unei noi intersectii la acelasi nivel cu calea ferata sau modificarea unei asemenea
intersectii cu calea ferata este în sarcina solicitantului lucrarii.
Art. 30
La amenajarea, modificarea sau sistematizarea intersectiilor dintre drumurile
publice, precum si la trecerile la nivel peste sau pe sub calea ferata se va obtine
acordul administratorului drumului, al politiei rutiere, precum si, dupa caz, acordul
administratorului de infrastructura feroviara.
(la data 20-apr-2010 Art. 30 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 12. din Ordonanta
7/2010 )
Pag. 7 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
Art. 31
(1) Indicatoarele de semnalizare a trecerilor la acelasi nivel cu calea ferata se
realizeaza de catre administratorul drumului, cu avizul administratorului caii ferate si
al politiei rutiere.
(2) Instalatiile de semnalizare si presemnalizare a trecerii la acelasi nivel cu calea
ferata se realizeaza de catre administratorul caii ferate, în functie de categoria
drumului, traficul rutier, frecventa si viteza de circulatie a trenurilor.
(la data 20-apr-2010 Art. 31 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 13. din Ordonanta
7/2010 )
Art. 32
(1) Întretinerea pasajelor denivelate este în sarcina administratorului caii de comunicatie
situate pe pasaj.
(2) Întretinerea trecerilor la acelasi nivel, paza si securitatea în limitele zonei de siguranta a
caii ferate revin detinatorului acestei cai.
(3) Modificarea cotelor si declivitatilor pe oricare dintre caile de comunicatie care se
intersecteaza atrage dupa sine obligatia detinatorului de a suporta costul lucrarilor necesare si
pe cealalta cale de comunicatie.
(4) Pentru poduri, baraje, diguri si altele asemenea, care cuprind parti ale mai multor
detinatori, sarcinile ce revin fiecaruia dintre acestia se stabilesc, de comun acord, prin protocol.
Art. 33
Autoritatile administratiei publice locale împreuna cu Politia rutiera au obligatia de a
reglementa circulatia, parcarea, stationarea si oprirea pe strazi a vehiculelor.
Parcarea în localitati se asigura de catre administratia publica locala în locuri special
amenajate, în afara benzilor de circulatie si a trotuarelor, amplasate de comun acord
cu Politia rutiera.
(la data 09-iul-2002 Art. 33 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 4. din Legea
413/2002 )
Art. 34
În zonele protejate ale localitatilor se va urmari descurajarea sau interzicerea circulatiei de
tranzit, în conditiile legii, prin asigurarea unor trasee de deviere corespunzatoare, cu acordul
administratorului drumului si al Politiei rutiere.
Art. 35
(1) În functie de programele de transport aprobate de autoritatile competente,
drumurile publice vor fi prevazute, prin grija autoritatilor administratiei publice
locale, cu statii amenajate în afara platformei drumului, pentru oprirea vehiculelor
care efectueaza transport de persoane prin servicii regulate.
(2) Amplasarea statiilor pentru oprirea vehiculelor care efectueaza transport de
persoane prin servicii regulate se stabileste de catre autoritatile administratiei
publice locale cu avizul administratorului drumului si al politiei rutiere.
(3) Semnalizarea statiilor pentru oprirea vehiculelor care efectueaza transport de
persoane prin servicii regulate si amenajarea acestora se asigura de catre consiliile
locale în intravilan si de catre consiliile judetene în extravilan, indiferent de categoria
drumului, cu avizul administratorului drumului si al politiei rutiere.
(4) Locurile de parcare si spatiile pentru servicii vor fi dotate cu utilitati, inclusiv
telefonie pentru apel de urgenta, de administratorul spatiului respectiv, conform
categoriei functionale a drumului public si normativelor în vigoare.
(5) În cazul locurilor de parcare si al spatiilor pentru servicii aferente drumurilor de
interes national, dotarea se va realiza în baza unui calendar de lucrari aprobat prin
ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
(la data 20-apr-2010 Art. 35 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 14. din Ordonanta
7/2010 )
Art. 36
Pe drumurile publice se vor aplica masuri de protectie a mediului, pe baza studiilor
Pag. 8 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
(la data 09-iul-2002 Art. 36 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 4. din Legea
)
Art. 37
(1) Pentru descongestionarea traficului în localitati, protectia mediului si sporirea
sigurantei circulatiei pe reteaua de drumuri expres si drumuri nationale europene se
realizeaza variante ocolitoare, situate în afara intravilanului localitatilor, pe baza
studiilor de trafic. Accesul spre aceste variante ocolitoare se realizeaza numai prin
intermediul unor drumuri care debuseaza în intersectii amenajate corespunzator
volumelor de trafic.
(2) Se interzice deschiderea de accesuri directe în variantele ocolitoare. Accesul la
acestea se va face prin drumuri colectoare racordate la reteaua de drumuri publice
prin intersectii amenajate corespunzator volumelor de trafic.
(3) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia ca în documentatiile de
urbanism sa prevada, cu acordul administratorului drumului, intersectiile pentru
accesul la variantele ocolitoare.
Accesul la zonele functionale din afara localitatilor care sunt în vecinatatea
(la data 20-apr-2010 Art. 37 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 15. din Ordonanta
)
Art. 38
(1) Pe sectoarele de drumuri publice care traverseaza localitati rurale, autoritatile
administratiei publice locale sunt obligate sa întretina santurile, rigolele, podetele,
plantatiile, trotuarele, caile pietonale sau altele asemenea.
(2) Pe sectoarele de drum din afara localitatilor, obligatiile prevazute la alin. (1)
revin, dupa caz, administratorului drumului.
(3) Întretinerea drumurilor colectoare care asigura accesul de la proprietati catre
drumurile nationale revine autoritatilor administratiei publice locale.
Pe sectoarele de drumuri publice care traverseaza localitati, unde pe partea
(la data 20-apr-2010 Art. 38 din capitolul II, sectiunea 5 modificat de Art. I, punctul 16. din Ordonanta
)
Art. 39
(1) În vederea asigurarii materialelor necesare construirii, modernizarii, repararii si
întretinerii drumurilor publice, administratorii pot deschide si exploata cariere,
balastiere si altele asemenea si pot organiza activitati si servicii specializate, în
conditiile legii.
(2) Se interzic extragerea produselor de balastiera si amenajarea de statii de sortare
din albia râurilor la distanta mai mica de 1 km în amonte, respectiv 2 km în aval de
poduri.
(3) Se interzice efectuarea de lucrari de constructie si/sau amenajare la distanta mai
mica de 1 km în amonte, respectiv 2 km în aval de poduri fara acordul
administratorului drumului pe care este amplasat podul.
Este interzisa executarea de lucrari în albie la distanta mai mica de 1 km în
(la data 20-apr-2010 Art. 39 din capitolul II, sectiunea 5 completat de Art. I, punctul 17. din Ordonanta
)
Sectiunea a IV-a: Conditii de exploatare a drumurilor
Art. 40
Pag. 9 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
(1) Drumurile trebuie sa fie semnalizate si mentinute în stare tehnica
corespunzatoare desfasurarii traficului în conditii de siguranta de catre
administratorul drumului. În perioadele în care pe sectoarele de drum se desfasoara
lucrari de întretinere, reparatii, modernizare, reabilitare sau consolidare, aceasta
responsabilitate revine executantului lucrarii.
(2) Masele totale maxime admise, masele maxime admise pe axe, dimensiunile
maxime admise si caracteristicile conexe pentru vehiculele rutiere admise în
circulatie pe fiecare categorie de drum public sunt prevazute în anexele nr. 2 si 3.
(3) Masele si dimensiunile maxime admise se aplica si pe sectoarele de drumuri pe
care se executa lucrari de întretinere, reparatii, modernizare, reabilitare sau
consolidare.
(4) Lista drumurilor publice cu masele maxime pe axe admise în circulatie pentru
vehiculele rutiere de transport marfa si lista drumurilor publice care fac parte din
reteaua secundara nereabilitata, prevazuta în anexa VII la Tratatul de aderare a
României si Bulgariei la Uniunea Europeana, ratificat prin Legea nr. 157/2005, pentru
care valorile maselor si/sau dimensiunilor maxime admise sunt cele pentru categoria
de drum reabilitat, prevazute în anexele nr. 2 si 3, se stabilesc prin ordin al
ministrului transportului si infrastructurii pentru drumurile de interes national,
respectiv prin ordin al ministrului administratiei si internelor pentru drumurile de
interes judetean si de interes local si se publica în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(la data 20-apr-2010 Art. 40 din capitolul II, sectiunea 6 modificat de Art. I, punctul 18. din Ordonanta
7/2010 )
(la data 06-ian-2012 Art. 40, alin. (4) din capitolul II, sectiunea 6 a fost referinte de aplicare Ordinul
1032/2011 )
Art. 41
(1) Este interzisa efectuarea transportului cu vehicule rutiere, înmatriculate sau
înregistrate în România sau în alte state, pe drumurile publice cu depasirea masei
totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe si/sau dimensiunilor maxime
admise prevazute în anexele nr. 2 si 3.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), efectuarea transportului cu vehicule
rutiere, înmatriculate sau înregistrate în România sau în alte state, pe drumurile
publice cu depasirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe
si/sau dimensiunilor maxime admise prevazute în anexele nr. 2 si 3, se poate efectua
numai în baza autorizatiei speciale de transport, denumita în continuare AST,
eliberata, fara discriminare, de administratorul drumului pe care se efectueaza
transportul, în conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si
infrastructurii si al ministrului administratiei si internelor.
(3) AST este documentul prin care sunt stabilite de catre administratorul drumului
traseul ce urmeaza a fi parcurs si tarifele datorate, document care permite efectuarea
transportului cu vehicule cu depasiri ale maselor si/sau dimensiunilor maxime
admise si este valabil pentru numerele de înmatriculare sau înregistrare a vehiculelor
cu aceleasi caracteristici tehnice înscrise în acesta, traseul, sensul, perioada si
caracteristicile autorizate înscrise, în conditiile stabilite de administratorul drumului.
(4) AST se elibereaza numai pentru efectuarea transportului cu vehicule:
a) a caror încarcatura este indivizibila. Prin încarcatura indivizibila se întelege
încarcatura care, în scopul transportului rutier, nu poate fi divizata în doua sau mai
multe încarcaturi fara cheltuieli nejustificate sau fara riscul deteriorarii si care,
datorita dimensiunilor si masei sale, nu poate fi transportata de un autovehicul, o
remorca, un tren rutier sau un vehicul articulat astfel încât acesta sa respecte
masele si/sau dimensiunile maxime admise;
b) fara încarcatura, care depasesc constructiv masele si/sau dimensiunile maxime
admise.
(5) Pentru vehiculele prevazute la alin. (4) lit. a) si b), masele maxime pe axe ce pot
fi autorizate pot depasi în circulatie masele maxime admise pe axe cu maximum:
Pag. 10 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
a) 3,5 tone, pentru axa simpla;
b) 6,0 tone, pentru axa dubla (tandem);
c) 7,0 tone, pentru axa tripla (tridem).
(6) În conditii stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si
infrastructurii si al ministrului administratiei si internelor, se poate elibera AST
pentru transporturile efectuate cu vehicule care depasesc masele pe axe prevazute la
alin. (5), daca se transporta marfuri indivizibile pentru care nu exista posibilitatea
tehnica de efectuare a transportului cu un alt vehicul care sa respecte masele maxime
pe axe ce pot fi autorizate.
(7) Pentru transporturile prevazute la alin. (6), AST se elibereaza numai în baza unui
proiect de transport, întocmit de o persoana fizica sau juridica autorizata în conditii
stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii si al
ministrului administratiei si internelor. Administratorul drumului pe care urmeaza sa
se efectueze transportul poate impune întocmirea proiectului de transport si pentru
depasirea masei totale maxime admise si/sau a dimensiunilor maxime admise, în
functie de restrictiile de circulatie existente si de elementele geometrice ale
drumului.
(8) Efectuarea transporturilor cu nerespectarea conditiilor înscrise în AST privind
numerele de înmatriculare sau înregistrare a vehiculelor cu aceleasi caracteristici
tehnice, traseul, sensul sau perioadele de efectuare a transportului se considera
transport fara AST si se sanctioneaza potrivit art. 61 alin. (1) lit. c).
(9) Efectuarea transporturilor cu depasiri ale maselor si/sau dimensiunilor maxime
admise este interzisa în zilele de sâmbata, duminica si în zilele de sarbatoare legala,
între orele 6,00 si 22,00. Prin exceptie, administratorul drumului poate autoriza
asemenea transporturi, în conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului
transporturilor si infrastructurii si al ministrului administratiei si internelor.
(10) Responsabilitatea circulatiei vehiculelor rutiere cu depasiri ale maselor si/sau
dimensiunilor maxime admise fara AST sau cu nerespectarea oricareia dintre
conditiile înscrise în AST revine:
a) operatorului de transport rutier, astfel cum acesta este înscris în documentele de
transport;
b) persoanei fizice sau juridice care foloseste vehiculul în baza unui alt drept decât
dreptul de proprietate, în situatia în care operatorul de transport rutier nu poate fi
identificat din documentele de transport;
c) proprietarului vehiculului rutier, în cazul în care persoanele prevazute la lit. a) si
b) nu pot fi identificate;
d) conducatorului auto, în cazul în care persoanele prevazute la lit. a), b) si c) nu
pot fi identificate;
e) expeditorului, conform responsabilitatilor care îi revin în baza prevederilor legale
în vigoare.
(11) În cazul în care, pentru efectuarea transporturilor cu depasiri ale maselor si/sau
dimensiunilor maxime admise, sunt necesare lucrari de amenajare sau consolidare a
infrastructurii rutiere, de modificare a instalatiilor aeriene sau subterane de orice fel,
precum si orice alte lucrari, responsabilitatea efectuarii acestora si suportarea
cheltuielilor aferente revin titularului AST.
(12) Lucrarile prevazute la alin. (11) trebuie sa fie cuprinse în proiectul de transport
prevazut la alin. (7).
(13) Pentru transporturile prevazute la alin. (2) se aplica tarife suplimentare de
utilizare a drumurilor pentru efectuarea transportului cu vehicule cu depasirea
maselor si/sau dimensiunilor maxime admise, stabilite în functie de masa totala, de
masele pe axe, de dimensiunile vehiculelor si de distanta parcursa, tarife care se
constituie ca venituri proprii ale administratorului drumului care a emis AST, pentru
finantarea lucrarilor de administrare, exploatare, întretinere, consolidare, reparatii si
modernizare a drumurilor aflate în administrarea sa.
Pag. 11 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
(14) Tarifele prevazute la alin. (13) si exceptiile de la plata acestora se stabilesc de
administratorii drumurilor publice si se aproba:
a) prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, pentru drumurile de
interes national;
b) prin hotarâre a consiliilor judetene, cu avizul Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii, pentru drumurile de interes judetean;
c) prin hotarâre a consiliilor locale, cu avizul consiliilor judetene, pentru drumurile
de interes local;
d) prin hotarâre a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, în cazul drumurilor
de interes local din municipiul Bucuresti.
(15) Vehiculul care circula cu depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise
trebuie sa fie precedat de un autovehicul de însotire, pentru:
a) latime mai mare de 3,2 m si mai mica sau egala cu 4,5 m;
b) lungime mai mare de 25,0 m si mai mica sau egala cu 30,0 m;
c) înaltime mai mare de 4,5 m;
d) masa totala mai mare de 80,0 tone.
(16) Pe autostrazi, autovehiculul care asigura însotirea vehiculului care circula cu
latime mai mare de 3,2 m si mai mica sau egala cu 4,5 m va circula în spatele
acestuia.
(17) Vehiculul care circula cu depasirea dimensiunilor maxime admise trebuie sa fie
însotit de doua autovehicule de însotire autorizate care sa circule unul în fata si
celalalt în spatele acestuia, pentru:
a) latime mai mare de 4,5 m;
b) lungime mai mare de 30,0 m.
(18) Vehiculul care circula cu depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise
trebuie sa fie însotit suplimentar de un echipaj al politiei rutiere, pentru:
a) latime mai mare de 5,0 m;
b) lungime mai mare de 40,0 m;
c) înaltime mai mare de 5,0 m;
d) masa totala mai mare de 80,0 tone.
(19) Vehiculele care circula cu depasirea dimensiunilor maxime admise trebuie sa fie
echipate cu dispozitive suplimentare de semnalizare stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor si infrastructurii si al ministrului administratiei si
internelor.
(20) Autovehiculele de însotire trebuie sa respecte conditiile privind dotarea stabilite
prin ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii si al ministrului
administratiei si internelor.
(21) Conditiile de însotire a vehiculelor care circula cu depasirea maselor si/sau
dimensiunilor de catre operatorii economici specializati si de catre personalul de
însotire specializat, precum si modalitatea de verificare a acestora se stabilesc prin
ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii si al ministrului
administratiei si internelor.
(22) Conditiile privind efectuarea însotirii vehiculelor care circula cu depasirea
maselor si/sau dimensiunilor maxime admise se stabilesc prin ordin comun al
ministrului transporturilor si infrastructurii si al ministrului administratiei si
internelor.
(la data 20-apr-2010 Art. 41 din capitolul II, sectiunea 6 modificat de Art. I, punctul 19. din Ordonanta
7/2010 )
Art. 411
(1) Pentru vehiculele înmatriculate în alte state, administratorul drumurilor de
interes national aplica tarife suplimentare de acces la reteaua de drumuri de interes
national, în conformitate cu prevederile acordurilor bilaterale si cu reglementarile
interne în vigoare, care se constituie ca venituri proprii ale acestuia pentru finantarea
Pag. 12 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
lucrarilor de administrare, exploatare, întretinere, reparatii si modernizare a
drumurilor de interes national. Tarifele suplimentare de acces la reteaua de drumuri
de interes national se aproba prin ordin al ministrului transporturilor si
infrastructurii.
(2) Pentru vehiculele aflate în trafic international, la solicitarea scrisa a personalului
administratorului drumurilor de interes national, politia de frontiera nu va permite
intrarea ori iesirea din România în cazul în care acestea nu respecta prevederile
prezentei ordonante.
(3) Prin ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii si al ministrului
administratiei si internelor se va stabili procedura ulterioara luarii masurilor
nepermiterii intrarii/iesirii în/din România, precum si referitoare la preluarea si
imobilizarea mijloacelor de transport în alta locatie.
Art. 412
Pentru determinarea caracteristicilor geometrice ale drumurilor, care sa permita
(la data 20-apr-2010 Art. 41 din capitolul II, sectiunea 6 completat de Art. I, punctul 20. din Ordonanta
)
(la data 01-sep-2001 Art. 42 din capitolul II, sectiunea 6 abrogat de Art. I, punctul 8. din Ordonanta
)
Art. 43
Pe drumurile publice sunt interzise:
a) competitiile sportive, fara avizul prealabil al administratorului drumului si al Politiei rutiere.
Organizatorii poarta raspunderea si iau toate masurile pentru siguranta traficului rutier si
redarea ulterioara a drumului pentru circulatia publica, în conditiile existente anterior
organizarii competitiei;
b) intrarea pe drum a vehiculelor cu noroi pe roti sau pe senile, precum si pierderea, prin
scurgere din vehicule, în timpul transportului, de materiale de constructie sau de alte materii;
c) curatarea sau spalarea vehiculelor de pamânt, de materiale sau de alte substante; aceasta
se va realiza înainte de a patrunde în drum si numai pe suprafete special amenajate prin grija
administratorului drumului;
d) scurgerea lubrifiantilor, a unor produse inflamabile, toxice sau de alta natura;
ocuparea, sub orice forma, a partii carosabile, a zonei de siguranta a podurilor, a
(la data 20-apr-2010 Art. 43, litera E. din capitolul II, sectiunea 6 modificat de Art. I, punctul 21. din
)
circulatia autovehiculelor pe acostamente, santuri, trotuare, pe spatii de siguranta
(la data 20-apr-2010 Art. 43, litera F. din capitolul II, sectiunea 6 modificat de Art. I, punctul 21. din
)
g) circulatia pe drumurile publice, modernizate, a vehiculelor cu pneuri cu cuie, cu senile, fara
bandaje de protectie, precum si transportul prin târâre a unor obiecte sau materiale; prin
exceptie este admisa circulatia vehiculelor apartinând Ministerului Apararii Nationale sau
Ministerului de Interne, în cazul în care nu exista posibilitatea evitarii drumurilor publice
modernizate, cu acordul si în conditiile stabilite de administratorul acestora.
h) degradarea totala sau partiala a platformei drumului, a elementelor care fac parte
integranta din drum;
i) degradarea si/sau distrugerea elementelor de siguranta a circulatiei;
comertul ambulant.
(la data 20-apr-2010 Art. 43, litera G. din capitolul II, sectiunea 6 completat de Art. I, punctul 22. din
)
Pag. 13 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
Art. 44
(1) Administratorii drumurilor pot institui restrictii temporare, partiale sau totale de
circulatie, pentru executarea unor lucrari, conform normelor stabilite prin ordin
comun al ministrului transporturilor si infrastructurii si al ministrului administratiei si
internelor, cu informarea prealabila, inclusiv asupra variantelor de rute alternative, a
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, a politiei rutiere si a utilizatorilor.
(2) Pentru protectia unor sectoare de drumuri, în conditii justificate, administratorul
acestora poate institui restrictii de circulatie, semnalizate corespunzator, privind
categoriile de transport, viteza, perioadele si intervalele orare, masele si/sau
dimensiunile maxime admise ale vehiculelor ce pot utiliza sectorul respectiv, dupa
informarea prealabila, inclusiv asupra variantelor de rute alternative, a Ministerului
Transporturilor si Infrastructurii, a politiei rutiere si a utilizatorilor.
(3) Obligatia administratorilor drumurilor de informare prealabila prevazuta la alin.
(1) si (2) nu se aplica în cazurile de forta majora.
(4) Se interzice blocarea sau amplasarea de obstacole de orice fel pe ampriza
drumurilor publice, cu exceptia cazurilor autorizate de administratorul drumului si de
politia rutiera si care vor fi semnalizate corespunzator.
(5) Informarea prealabila prevazuta la alin. (1) si (2) se realizeaza de administratorii
drumurilor publice, prin afisare pe site-ul propriu a datelor actualizate.
(la data 20-apr-2010 Art. 44 din capitolul II, sectiunea 6 modificat de Art. I, punctul 23. din Ordonanta
7/2010 )
Art. 45
(1) În cazul în care drumurile deschise circulatiei publice sunt afectate de producerea
unor situatii de urgenta sau în caz de forta majora, administratorii acestora iau
masuri pentru restabilirea circulatiei, prin variante ocolitoare si/sau alte amenajari
cu caracter provizoriu, dupa caz, informând totodata utilizatorii cu privire la acestea.
(2) În situatia în care aplicarea masurilor prevazute la alin. (1) necesita ocuparea
temporara a unor terenuri situate în zona drumului sau în afara acesteia,
administratorul drumului respectiv încheie procese-verbale cu autoritatile
administratiei publice locale si cu detinatorii terenurilor, urmând ca eventualele
despagubiri cuvenite celor afectati sa se stabileasca conform dispozitiilor legale în
vigoare.
(3) În urma unor accidente rutiere, calamitati naturale sau în alte cazuri de forta
majora, degajarea partii carosabile poate fi asigurata si de catre Inspectoratul pentru
Situatii de Urgenta.
(4) În cazul accidentelor rutiere care au avut drept consecinte si degradarea si/sau
distrugerea elementelor care fac parte integranta din drum, politia rutiera
informeaza de îndata administratorul drumului cu privire la acestea si consemneaza
daunele în procesul-verbal de constatare, în conditiile legii.
(5) Pentru situatiile prevazute la alin. (4), administratorul drumului întocmeste un
deviz cu contravaloarea daunelor produse si depune, în termen de 5 zile de la data
producerii accidentului rutier, în conditiile Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si
reasigurarile în România, cu modificarile si completarile ulterioare, o cerere de
despagubire la asiguratorul cu care proprietarul sau utilizatorul vehiculului,
raspunzator de producerea accidentului rutier, a încheiat contractul de asigurare
obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule.
(la data 15-feb-2011 Art. 45, alin. (5) din capitolul II, sectiunea 6 modificat de Art. III, punctul 1. din
Ordonanta 5/2011 )
(6) În situatia în care limitele de despagubire stabilite prin contractul de asigurare
obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule
nu acopera în totalitate prejudiciul produs, administratorul drumului notifica
conducatorului auto vinovat de producerea accidentului si, dupa caz, operatorului de
transport sau întreprinderii obligatia de a achita, în termen de 15 zile de la data
primirii notificarii, partea din prejudiciu pentru care asiguratorul nu a acordat
despagubiri.
Pag. 14 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
(la data 15-feb-2011 Art. 45, alin. (6) din capitolul II, sectiunea 6 modificat de Art. III, punctul 1. din
)
(7) În situatia în care proprietarul sau utilizatorul vehiculului, raspunzator de
producerea accidentului rutier, nu avea încheiat un contract de asigurare obligatorie
de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, valabil la
data accidentului, precum si în situatia în care accidentul s-a produs ca urmare a
nerespectarii obligatiei de a dota autovehiculele cu anvelope de iarna, lanturi sau alte
echipamente antiderapante omologate, administratorul drumului întocmeste devizul
cu contravaloarea daunelor si notifica conducatorului auto vinovat de producerea
accidentului si, dupa caz, operatorului de transport sau întreprinderii, în termen de 7
zile de la data savârsirii contraventiei, obligatia de a achita, în termen de 15 zile de la
data primirii notificarii, costurile aferente repararii sau înlocuirii elementelor de drum
degradate/distruse.
Conducatorul auto si, dupa caz, operatorul de transport sau întreprinderea pot
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea
180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(la data 15-feb-2011 Art. 45, alin. (6) din capitolul II, sectiunea 6 completat de Art. III, punctul 2. din
)
Sectiunea a V-a: Aprobarea amplasarii de constructii si instalatii în zona
drumului public
Art. 46
(1) Realizarea sau amplasarea în zona drumului public a panourilor publicitare, a
oricaror constructii, accesuri, amenajari sau instalatii, în orice scop, fara a periclita
siguranta circulatiei, este permisa pe baza autorizatiei de construire si doar în
conditiile existentei acordului prealabil si a autorizatiei de amplasare si/sau de acces
în zona drumului public emise de administratorul drumului respectiv. Prin ordin al
ministrului transporturilor si infrastructurii sau, dupa caz, prin hotarâre a consiliului
local sau judetean, se reglementeaza situatiile în care se emite autorizatie de
amplasare si/sau de acces în zona drumului public fara acord prealabil.
(2) În lipsa autorizatiei de amplasare si/sau de acces în zona drumului public pentru
lucrarile prevazute la alin. (1) administratorul drumului notifica titularului
autorizatiei de construire sa desfiinteze lucrarile în termen de 5 zile de la data
notificarii. În cazul nerespectarii acestui termen, administratorul drumului
desfiinteaza lucrarile prevazute la alin. (1), pe cheltuiala titularului autorizatiei de
construire, în conformitate cu reglementarile în vigoare.
(3) Prevederile alin. (2) privind desfiintarea lucrarilor se aplica în mod corespunzator
si în cazul nerespectarii conditiilor prevazute în acordul prealabil si/sau în autorizatia
de amplasare si/sau de acces în zona drumului public
(4) Acordul si autorizatia de amplasare si/sau de acces la drum se emit pentru o
anumita functie si/sau destinatie a obiectivului. Schimbarea functiei si/sau a
destinatiei obiectivului de catre titularul autorizatiei de amplasare si/sau de acces se
realizeaza numai cu aprobarea administratorului drumului.
La eliberarea autorizatiei de amplasare si/sau de acces în zona drumului public,
(la data 20-apr-2010 Art. 46 din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 25. din Ordonanta
)
Art. 47
(la data 09-iul-2002 Art. 47, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 7 abrogat de Art. I, punctul 11. din
Legea 413/2002 )
(11
) Pentru evitarea congestionarii traficului în afara localitatilor se interzice
amplasarea oricaror constructii care genereaza un trafic suplimentar la o distanta mai
Pag. 15 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
-room, obiective turistice, cartiere rezidentiale, parcuri
(la data 20-apr-2010 Art. 47, alin. (1^1) din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 26. din
)
În zona mediana a autostrazilor si a celorlalte drumuri publice se pot amplasa
(la data 20-apr-2010 Art. 47, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 26. din
)
(3) Constructiile sau instalatiile temporare ale Ministerului Apararii Nationale, care au caracter
de urgenta, se pot executa fara acceptul administratorului drumului, urmând ca acest accept sa
se obtina ulterior, în cazul în care constructiile sau instalatiile nu se demonteaza într-un termen
stabilit de comun acord cu administratorul drumului.
Pentru ocuparea amprizei si zonei de siguranta a drumurilor publice prin
(la data 20-apr-2010 Art. 47, alin. (4) din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 26. din
)
Întretinerea si/sau repararea accesurilor în/din drumul national, a parcarilor, a
(la data 20-apr-2010 Art. 47, alin. (5) din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 26. din
)
Se excepteaza de la aplicarea tarifelor prevazute la alin. (4) cazurile în care
(la data 20-apr-2010 Art. 47, alin. (6) din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 26. din
)
(7) Administratorul drumului stabileste tarife pentru ocuparea zonei drumului si
exceptiile de la plata acestora, care se aproba prin:
a) ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, pentru drumurile de interes
national;
b) hotarâre a consiliilor judetene, cu avizul Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii, pentru drumurile de interes judetean;
c) hotarâre a consiliilor locale, cu avizul consiliilor judetene, pentru drumurile de
interes local;
d) prin hotarâre a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, în cazul drumurilor
de interes local din municipiul Bucuresti.
(8) Administratorul drumului aplica tarife pentru instalarea, pe stâlpii de distribuire a
energiei electrice din zona drumului, a cablurilor, dispozitivelor sau a altor instalatii
asemanatoare, având alte destinatii decât distribuirea de energie electrica, instalare
care necesita în mod obligatoriu acordul administratorului drumului. Pentru obtinerea
acordului administratorului drumului, beneficiarul instalatiei de cabluri si/sau
dispozitive prezinta, în cuprinsul documentatiei tehnice aferente, acordul
proprietarului stâlpilor.
(9) Detinatorii cu orice titlu ai panourilor publicitare, ai constructiilor, accesurilor,
Pag. 16 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
utilitatilor de orice fel sau instalatiilor acceptate cu acordul prealabil al
administratorului drumului în zona drumurilor publice sunt obligati, în termenul
stabilit de administratorul drumului, sa execute, pe cheltuiala lor si fara nicio
despagubire din partea administratorului drumului, demolarea, mutarea sau
modificarea acestora, daca a fost convenit astfel cu administratorul drumului la
momentul acordului, în conditiile în care acest lucru este impus de construirea,
modernizarea, modificarea, întretinerea sau exploatarea drumului public, precum si
de asigurarea conditiilor pentru siguranta circulatiei. Nerespectarea acestui termen
da dreptul administratorului drumului sa desfiinteze lucrarile pe cheltuiala acestuia,
urmând a se îndrepta împotriva detinatorilor, conform reglementarilor în vigoare.
(10) Administratorul drumului este obligat sa notifice detinatorilor de constructii,
panouri publicitare, accesuri, utilitati sau instalatii autorizate în zona drumului
lucrarile ce se vor executa la drum, precum si termenul în care acestia sunt obligati
sa le desfiinteze, sa le mute sau sa le modifice, dupa cum urmeaza:
a) cu cel putin 3 luni înainte de începerea lucrarilor a caror executie impune
desfiintarea, mutarea sau modificarea, pentru constructii autorizate cu caracter
definitiv;
b) cu cel putin o luna înainte de începerea lucrarilor la drum, în cazul constructiilor
acceptate cu caracter provizoriu.
(la data 20-apr-2010 Art. 47, alin. (6) din capitolul II, sectiunea 7 completat de Art. I, punctul 27. din
Ordonanta 7/2010 )
Art. 48
(1) Lucrarile edilitare subterane se amplaseaza în afara amprizei, în afara zonei de
siguranta a drumului public sau în galerii vizitabile. Constructia, repararea si
întretinerea acestor lucrari în zona drumului public se fac cu aprobarea
administratorului drumului si cu respectarea legislatiei în vigoare.
Lucrarile edilitare în extravilan, altele decât cele prevazute la alin. (1), se
(la data 20-apr-2010 Art. 48 din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 28. din Ordonanta
)
(la data 20-apr-2010 Art. 49 din capitolul II, sectiunea 7 abrogat de Art. I, punctul 29. din Ordonanta
)
Art. 50
Detinatorii de constructii, amenajari, accesuri, instalatii sau orice alte obiective
(la data 20-apr-2010 Art. 50 din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 30. din Ordonanta
)
Art. 51
(1) Traseele noi de drumuri se stabilesc pe baza documentatiilor tehnico-economice
si a celor de urbanism si/sau de amenajare a teritoriului, aprobate în conditiile legii.
(2) Modificarea elementelor geometrice ale traseului, crearea de noi accesuri sau
orice alte interventii asupra drumului public se fac cu acordul administratorului
drumului.
(3) Realizarea prevederilor alin. (1) si (2) nu trebuie sa afecteze constructiile si
instalatiile subterane si/sau aeriene autorizate, aflate în zona drumului, pâna la
expirarea termenului prevazut la art. 47 alin. (10).
Organele administratiei publice locale au obligatia de a consemna si mentine
(la data 20-apr-2010 Art. 51 din capitolul II, sectiunea 7 modificat de Art. I, punctul 31. din Ordonanta
)
Pag. 17 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
Sectiunea VI: Cai de acces la drumurile
Sectiunea VI: Cai de acces la drumurile deschise circulatiei publice
(la data 09-iul-2002 capitolul II, sectiunea VI modificat de Art. I, punctul 13. din Legea 413/2002 )
Art. 52
(1) Proiectarea, constructia sau amenajarea cailor de acces la drumurile deschise
circulatiei publice se face potrivit legislatiei în vigoare de catre cei interesati, cu
acordul prealabil al administratorului drumului public si cu avizul politiei rutiere.
(2) Repararea, întretinerea si exploatarea cailor de acces la drumurile deschise
circulatiei publice, inclusiv contravaloarea cheltuielilor aferente, sunt în sarcina
partii care a încheiat contract cu administratorul drumului, conform prevederilor art.
46 alin. (5).
(la data 20-apr-2010 Art. 52 din capitolul II, sectiunea VI modificat de Art. I, punctul 32. din
Ordonanta 7/2010 )
Art. 53
(1) Caile de acces realizate în zona drumului deschis circulatiei publice, fara avizul
administratorului drumului sau fara respectarea conditiilor impuse prin autorizatia
de amplasament si acces, respectiv fara respectarea planului de situatie aprobat,
precum si caile de acces neutilizate se vor desfiinta de catre cei care ie detin cu orice
titlu, pe cheltuiala acestora, în termenul stabilit de administrator, restabilindu-se
continuitatea elementelor geometrice în zona drumului deschis circulatiei publice.
(2) În caz contrar, administratorul drumului este abilitat sa procedeze la blocarea
accesului la drum, pâna la intrarea în legalitate, precum si la desfiintarea accesului
la drum, detinatorul accesului fiind obligat neconditionat la plata cheltuielilor
aferente.
(la data 20-apr-2010 Art. 53 din capitolul II, sectiunea VI modificat de Art. I, punctul 33. din
Ordonanta 7/2010 )
CAPITOLUL III: Dobândirea sau folosirea unor terenuri
Art. 54
(1) Dobândirea terenurilor necesare pentru executarea unor drumuri noi, modernizari,
corectii de trasee, reabilitari, largiri de drumuri se face prin modurile admise de lege,
inclusiv prin expropriere pentru cauza de utilitate publica.
(la data 09-iul-2002 Art. 54, alin. (1) din capitolul III modificat de Art. I, punctul 13. din Legea
413/2002 )
(2) Pentru proiectarea si modernizarea strazilor care constituie parti componente ale
drumurilor de interes national, inclusiv în traversarea localitatilor, este necesar
acordul prealabil al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(la data 01-sep-2001 Art. 54, alin. (2) din capitolul III modificat de Art. I, punctul 12. din Ordonanta
79/2001 )
Art. 55
(1) Pentru rectificari de traseu, de comun acord cu proprietarul terenului, se poate transmite,
prin schimb, dreptul de proprietate asupra terenului ocupat de traseul vechi al drumului. Drumul
vechi ramâne în circulatie pâna la deschiderea pentru trafic a traseului rectificat, administratorul
drumului fiind obligat sa achite noului proprietar chiria pentru terenul ocupat.
(2) În situatia în care proprietarul terenului primit în schimb doreste redarea acestuia în
circuitul agricol, amenajarile aferente sunt în sarcina administratorului drumului.
(3) Daca terenul necesar rectificarii traseului se dobândeste prin cumparare sau expropriere
pentru cauza de utilitate publica, terenul ocupat de drumul vechi, ramas liber în urma darii în
folosinta a noului traseu, devine proprietate publica a statului sau a administratiei publice locale,
dupa caz.
Art. 56
(1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe teren a masuratorilor si a studiilor necesare
lucrarilor privind drumul au acces pe terenuri, indiferent de proprietar. Exceptie fac
terenurile/obiectivele apartinând Ministerului Apararii Nationale, inclusiv zonele de
siguranta ale acestora, pentru care se solicita în prealabil acordul acestora.
Pag. 18 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
(2) Înstiintarea asupra începerii acestor activitati se face prin afisare la sediul
consiliului local si în scris detinatorului de teren, cu cel putin 7 zile înainte de
începerea activitatilor.
(3) În cazul în care sunt cauzate prejudicii de catre persoanele abilitate cu efectuarea
masuratorilor sau a studiilor, despagubirile sunt suportate de administratorul
drumului, conform reglementarilor în vigoare.
(4) Daca pentru efectuarea masuratorilor sau studiilor se cauzeaza prejudicii bunurilor
ori sunt necesare modificari asupra terenului, administratorul drumului va conveni, în
prealabil, cu proprietarul terenului asupra acestor modificari si, dupa caz, asupra
modalitatilor si cuantumului despagubirilor.
(la data 20-apr-2010 Art. 56 din capitolul III modificat de Art. I, punctul 34. din Ordonanta 7/2010 )
CAPITOLUL IV: Conducerea, coordonarea si controlul activitatii de
administrare a drumurilor
(la data 09-iul-2002 capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Legea 413/2002 )
Art. 57
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei coordoneaza din punct de
vedere tehnic si metodologic întreaga retea de drumuri deschise circulatiei publice. În
aceasta calitate are urmatoarele atributii:
(la data 09-iul-2002 Art. 57 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Legea 413/2002 )
a) asigura administrarea drumurilor publice de interes national;
b) elaboreaza si urmareste aplicarea si actualizarea planului director, la nivel national, privind
dezvoltarea retelei rutiere, ca parte integranta a schemei retelei nationale de transport, cu
respectarea prevederilor programului de amenajare a teritoriului;
c) stabileste strategia privind dezvoltarea unitara si echilibrata a întregii retele de
drumuri deschise circulatiei publice;
(la data 09-iul-2002 Art. 57, litera C. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Legea
413/2002 )
d) asigura gospodarirea fondurilor bugetare si extrabugetare pentru construirea, reabilitarea,
modernizarea, repararea, întretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor de interes
national;
e) asigura, în conditiile legii, repartizarea si gestionarea fondurilor extrabugetare pentru
construirea, reabilitarea, modernizarea, întretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor
nationale, judetene si comunale din administrarea consiliilor judetene si locale, dupa caz;
f) elaboreaza studii de sistematizare, prognoze si proiecte de program pentru dezvoltarea si
optimizarea retelei de drumuri publice;
g) elaboreaza, în conditiile legii, programe anuale si de perspectiva privind
constructia, modernizarea, repararea, întretinerea, exploatarea si administrarea
drumurilor de interes national, iar împreuna cu consiliile judetene, programele
finantate din Fondul special al drumurilor publice pentru drumurile judetene si
comunale;
(la data 09-iul-2002 Art. 57, litera G. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Legea
413/2002 )
h) elaboreaza norme si reglementari, în concordanta cu prevederile în domeniu din tarile Uniunii
Europene, privind proiectarea, constructia, modernizarea, repararea, întretinerea, administrarea
si exploatarea drumurilor si, împreuna cu Ministerul de Interne, norme privind siguranta
traficului pe drumurile deschise circulatiei publice, care se supun aprobarii potrivit prevederilor
legale;
i) elaboreaza studii si programe privind lucrarile destinate îmbunatatirii sigurantei
circulatiei pe drumurile deschise circulatiei publice;
(la data 09-iul-2002 Art. 57, litera I. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Legea
413/2002 )
j) elaboreaza norme, studii si programe privind determinarea indicatorilor de stare tehnica a
drumurilor, de evolutie a traficului si de stabilire a ordinii de prioritate pentru lucrarile de
drumuri;
Pag. 19 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
k) elaboreaza norme privind organizarea controlului propriu de calitate în domeniul
drumurilor, precum si norme privind înregistrarea si prelucrarea datelor privind
evolutia traficului rutier;
(la data 20-apr-2010 Art. 57, litera K. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 35. din Ordonanta
7/2010 )
l) elaboreaza o conceptie unitara privind aplicarea de tehnologii noi si eficiente,
agrementate conform legii, în proiectarea si executia lucrarilor de drumuri.
(la data 09-iul-2002 Art. 57, litera L. din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Legea
413/2002 )
m) avizeaza tarifele propuse de administratori privind drumurile de interes judetean si
drumurile de interes local.
(la data 20-apr-2010 Art. 57, litera L. din capitolul IV completat de Art. I, punctul 36. din Ordonanta
7/2010 )
Art. 58
În exercitarea atributiilor prevazute la art. 57 Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei elaboreaza reglementari obligatorii pentru toate
persoanele juridice sau fizice care detin drumuri deschise circulatiei publice în
administrare sau în proprietate, cu respectarea reglementarilor în vigoare privind
autonomia administratiei publice locale si dreptul de proprietate.
(la data 09-iul-2002 Art. 58 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Legea 413/2002 )
Art. 59
(1) Conducerea activitatii de proiectare, executie, modernizare, reparare, întretinere, exploatare
si administrare a drumurilor judetene si a celor de interes local revine autoritatilor administratiei
publice locale, cu respectarea prevederilor art. 24.
(2) Pentru proiectarea si modernizarea strazilor care constituie parti componente ale
drumurilor de interes national este necesar acordul prealabil al Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.
(la data 09-iul-2002 Art. 59, alin. (2) din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 15. din Legea
413/2002 )
CAPITOLUL V: Controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante,
constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
(la data 20-apr-2010 capitolul V modificat de Art. I, punctul 37. din Ordonanta 7/2010 )
Art. 60
(1) Controlul privind respectarea prevederilor prezentei ordonante se efectueaza de
catre personalul cu atributii de control pe reteaua de drumuri publice si în punctele de
trecere a frontierei de stat a României, precum si de catre alte autoritati competente
potrivit legii.
(2) Controlul prevazut la alin. (1) poate fi efectuat si în locurile în care aceste vehicule
sunt parcate, oprite sau stationate pe drumurile publice din România.
(3) În cazul în care locul prevazut la alin. (2) nu permite efectuarea controlului privind
respectarea prevederilor prezentei ordonante, în conditii impuse de echipamente de
control si de siguranta rutiera, vehiculul supus controlului va fi deplasat, în prezenta
personalului cu atributii de control, pe cheltuiala persoanei responsabile prevazute la
art. 41 alin. (10), pâna în cel mai apropiat spatiu care permite efectuarea verificarilor.
(4) Oprirea vehiculelor pe drumurile de interes national, judetean si local în vederea
efectuarii controlului privind respectarea prevederilor prezentei ordonante si
imobilizarea acestora pâna la înlaturarea cauzelor ce au condus la aceasta masura se
efectueaza de catre personalul care, potrivit legii, are drept de oprire si imobilizare a
vehiculelor.
(la data 20-apr-2010 Art. 60 din capitolul V modificat de Art. I, punctul 38. din Ordonanta 7/2010 )
Art. 61
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu constituie infractiune potrivit
legii penale, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
Pag. 20 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
a) încalcarea prevederilor art. 18, art. 19 alin. (4) si (5), art. 31, 35, 38, art. 44 alin.
(5), art. 47 alin. (5) si ale art. 51 alin. (4), cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei,
aplicata persoanei fizice sau juridice;
b) încalcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art. 17 alin. (2), art. 26, 27, 30, art. 32
alin. (2), art. 37, art. 39 alin. (2)-(4), art. 40 alin. (1), art. 43, art. 44 alin. (4), art. 46
alin. (1) si (4), art. 47 alin. (11) si (2), ale art. 48, 50, 52 si art. 53 alin. (1), cu
amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei, aplicata persoanei fizice sau juridice, iar în cazul
prevederilor art. 40 alin. (1), aceasta se aplica administratorului drumului sau
executantului, dupa caz;
c) încalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor fara AST si
ale art. 41 alin. (8), cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei;
d) încalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu
depasirea maselor pe axe, masei totale si/sau dimensiunilor înscrise în AST, cu
amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei;
e) nerespectarea conditiilor de efectuare a transportului înscrise în proiectul de
transport, cu exceptia celor privind lucrarile prevazute la art. 41 alin. (11), cu
amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei;
f) încalcarea prevederilor art. 41 alin. (9), cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei,
aplicata conducatorului auto;
g) neefectuarea lucrarilor prevazute la art. 41 alin. (11), cu amenda de la 15.000 lei
la 20.000 lei, aplicata întreprinderii/operatorului de transport rutier;
h) nerespectarea prevederilor art. 41 alin. (15), (17), (18) si (19), cu amenda de la
6.000 lei la 10.000 lei;
i) însotirea transporturilor efectuate cu depasirea masei totale si/sau a dimensiunilor
maxime admise, fara AST, cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei, aplicata
personalului de însotire specializat;
j) efectuarea însotirii transporturilor cu depasirea dimensiunilor înscrise în AST, cu
amenda de la 6.000 lei la 10.000 lei, aplicata personalului de însotire specializat;
k) încalcarea prevederilor art. 41 alin. (16)-(19), cu amenda de la 3.000 lei la 6.000
lei, aplicata personalului de însotire specializat;
l) nerespectarea conditiilor privind dotarea prevazute la art. 41 alin. (20), a
conditiilor privind atestarea prevazute la art. 41 alin. (21) si a conditiilor privind
efectuarea însotirii prevazute la art. 41 alin. (22), cu amenda de la 4.000 lei la 8.000
lei, aplicata operatorului economic specializat;
m) însotirea transportului de catre o persoana fizica sau de catre un operator
economic specializat cu încalcarea prevederilor reglementarilor specifice în vigoare,
cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei, aplicabila întreprinderii/operatorului de
transport rutier si persoanei fizice/operatorului economic specializat;
n) încalcarea restrictiilor de circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (1) si (2), cu
amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei, aplicata conducatorului auto;
o) refuzul de a supune vehiculul verificarii prin cântarire si/sau masurare a
dimensiunilor, refuzul de a însoti vehiculul personalului cu atributii de control în
vederea cântaririi si/sau masurarii dimensiunilor transportului, precum si refuzul de
a prezenta personalului cu atributii de control documentele privind transportul, cu
amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei, aplicata conducatorului auto;
p) efectuarea de transporturi de marfuri care nu sunt indivizibile, cu depasirea masei
totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe si/sau dimensiunilor maxime
admise prevazute în anexele nr. 2 si 3 la prezenta ordonanta, cu amenda de la 25.000
lei la 35.000 lei;
q) sustragerea de la control sau obstructionarea controlului prevazut la art. 60 alin.
(2), precum si neoprirea la semnalul regulamentar al personalului cu atributii de
control, cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei;
r) încalcarea prevederilor art. 47 alin. (9) si nerespectarea termenelor prevazute la
art. 47 alin. (10), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei, aplicata detinatorilor.
Pag. 21 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. c), d), e), h), p) si q) se aplica persoanei fizice
sau juridice responsabile în conformitate cu dispozitiile art. 41 alin. (10).
(la data 20-apr-2010 Art. 61 din capitolul V modificat de Art. I, punctul 39. din Ordonanta 7/2010 )
(3) Pe lânga amenzile contraventionale aplicate persoanelor fizice si juridice de catre
personalul cu atributii de inspectie si control împuternicit de Ministerul Transporturilor
si Infrastructurii pentru nerespectarea prevederilor referitoare la circulatia pe
drumurile publice cu depasirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise
pe axe si/sau dimensiunilor maxime admise prevazute în anexele nr. 2 si 3,
contravenientul are obligatia de a achita în contul Companiei Nationale de Autostrazi
si Drumuri Nationale din România – S.A., respectiv al administratorului drumului, cu
titlu de tarif de despagubire, sumele stabilite potrivit anexei nr. 5.
(la data 17-iul-2011 Art. 61, alin. (3) din capitolul V modificat de Art. 1, punctul 7. din Legea
161/2011 )
(4) Agentul constatator va face mentiune în procesul-verbal de constatare a
contraventiei si despre contravaloarea despagubirii si modul de achitare a acesteia.
(5) Sumele încasate cu titlu de tarif de despagubire, potrivit alin. (3), vor reveni ca
venituri proprii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din România –
SA, respectiv administratorului drumului, si vor fi utilizate în exclusivitate pentru
finantarea lucrarilor de constructie, modernizare, întretinere si reparatie a drumurilor
nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor externe si interne
contractate în acest scop.
(la data 17-iul-2011 Art. 61, alin. (5) din capitolul V modificat de Art. 1, punctul 7. din Legea
161/2011 )
Art. 611
(1) Pentru încalcarea prevederilor art. 41, contravenientul va achita, pe lânga amenda
contraventionala, si contravaloarea tarifelor prevazute la art. 41 alin. (13). În aceste
situatii, personalul cu atributii de control consemneaza în procesul-verbal de
constatare a contraventiei obligatia de plata a acestor tarife, calculate potrivit
prevederilor legale.
(2) Contravaloarea tarifelor prevazute de prezenta ordonanta se poate achita si la
agentiile de control si încasare apartinând administratorului drumului aflate în
punctele de trecere a frontierei de stat a României.
(3) Odata cu aplicarea amenzii contraventionale conform prevederilor art. 61 alin. (1)
lit. c), d), e), h), i), j), k), l), m), n), o), p) si q) vehiculul va fi imobilizat de catre
personalul cu atributii de control, în conditii de siguranta si securitate a transportului,
si, daca este cazul, se procedeaza la ridicarea placutelor de înmatriculare, pâna la
îndeplinirea conditiilor legale pentru continuarea efectuarii transportului.
(4) În cazul în care la locul constatarii contraventiei nu se gaseste un spatiu
corespunzator pentru imobilizarea vehiculului în conditii de siguranta în circulatie,
deplasarea acestuia pâna la cel mai apropiat spatiu se efectueaza pe cheltuiala
contravenientului.
(5) Pe perioada imobilizarii, dispusa conform prevederilor alin. (3), atât vehiculul, cât
si marfa sau persoanele, dupa caz, se afla sub raspunderea juridica a
contravenientului.
(6) Contravenientul este responsabil pentru eventuale pierderi cauzate tertilor de
imobilizarea vehiculului, inclusiv persoanelor transportate, precum si pentru achitarea
eventualelor cheltuieli legate de imobilizare, de punerea în conformitate cu
prevederile legale în vigoare si de îndeplinirea conditiilor pentru continuarea
transportului.
(7) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (3), imobilizarea vehiculului nu se realizeaza în
cazul transporturilor de animale vii si marfuri perisabile sau sub temperatura
controlata la care s-au constatat încalcari ale prevederilor prezentei ordonante.
(8) Odata cu aplicarea sanctiunilor contraventionale se pot aplica sanctiuni
administrative personalului de însotire specializat si/sau operatorului economic
specializat, în conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si
Pag. 22 din 32 Act sintetic la data 21-ian-2013 pentru Ordonanta 43/1997
Text creat de SintAct® Wolters Kluwer – tel:031/2244100, contact@wolterskluwer.ro
infrastructurii si al ministrului administratiei si internelor, în conformitate cu
reglementarile în vigoare.
(9) În cazul în care, pe parcursul efectuarii însotirii transporturilor cu depasirea
maselor si/sau dimensiunilor maxime admise, au avut loc evenimente rutiere din care
au rezultat pagube materiale din culpa personalului de însotire specializat, se aplica în
mod corespunzator prevederile art. 45 alin. (4)-(6).
(10) Odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale conform art. 61 alin. (1) lit. o) si
q), se va aplica si masura suspendarii copiei conforme a licentei de transport sau a
copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu pentru o perioada de 30 de
zile de la data constatarii contraventiei. Procedura de suspendare a copiei conforme a
licentei de transport sau a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu
se aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
(11) În cazul vehiculelor înmatriculate în alte state, procesele-verbale de constatare a
contraventiei, devenite titlu executoriu, se comunica în scris Inspectoratului General al
Politiei de Frontiera, în cel mult 30 de zile de la încheierea acestora, de catre institutia
din care face parte personalul cu atributii de control, mentionând numele si prenumele
contravenientului, numarul documentului de identitate si al procesului-verbal de
constatare a contraventiei, precum si amenda datorata, pentru a fi luate în evidenta si
a fi conditionata de achitarea acesteia intrarea pe teritoriul României a vehiculelor
utilizate sau detinute de contravenient, dupa caz.
(12) Pentru vehiculele înmatriculate în alte state, amenzile contraventionale se aplica
în toate cazurile conducatorului auto.
Art. 612
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor pentru nerespectarea
prevederilor prezentei ordonante se fac de catre:
a) personalul împuternicit în acest scop de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii,
prin ordin al ministrului;
b) personalul împuternicit în acest scop de administratorii drumurilor de interes
judetean si de interes local, potrivit competentelor stabilite conform legii;
ofiterii si agentii de politie rutiera, dupa caz, în lipsa personalului prevazut la lit. a)
(la data 20-apr-2010 Art. 61 din capitolul V completat de Art. I, punctul 40. din Ordonanta 7/2010 )
Art. 62
Prevederile art. 60 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
(la data 09-iul-2002 Art. 62 din capitolul V modificat de Art. I, punctul 19. din Legea 413/2002 )
Art. 63
Cuantumurile amenzilor prevazute la art. 60 pot fi modificate prin hotarâre a Guvernului
http://lege5.ro/Gratuit/geztcnrvhe/ordonanta-nr-7-2010-pentru-modificarea-si-completarea-ordonantei-guvernului-nr-43-1997-privind-regimul-drumurilor
++++++++++++++++++++++++++++++++
”
Art. 46.
(1) Realizarea sau amplasarea în zona drumului public a panourilor publicitare, a oricăror construcţii, accesuri, amenajări sau instalaţii, în orice scop, fără a periclita siguranţa circulaţiei, este permisă pe baza autorizaţiei de construire şi doar în condiţiile existenţei acordului prealabil şi a autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public emise de administratorul drumului respectiv. Prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii sau, după caz, prin hotărâre a consiliului local sau judeţean, se reglementează situaţiile în care se emite autorizaţie de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public fără acord prealabil.
(2) În lipsa autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public pentru lucrările prevăzute la alin. (1) administratorul drumului notifică titularului autorizaţiei de construire să desfiinţeze lucrările în termen de 5 zile de la data notificării. În cazul nerespectării acestui termen, administratorul drumului desfiinţează lucrările prevăzute la alin. (1), pe cheltuiala titularului autorizaţiei de construire, în conformitate cu reglementările în vigoare.
(3) Prevederile alin. (2) privind desfiinţarea lucrărilor se aplică în mod corespunzător şi în cazul nerespectării condiţiilor prevăzute în acordul prealabil şi/sau în autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public
(4) Acordul şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces la drum se emit pentru o anumită funcţie şi/sau destinaţie a obiectivului. Schimbarea funcţiei şi/sau a destinaţiei obiectivului de către titularul autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces se realizează numai cu aprobarea administratorului drumului.
(5) La eliberarea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public, titularul autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces încheie contractul cu administratorul drumului pentru utilizarea şi accesul în zona drumului public. Autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public nu se eliberează până la încheierea contractului cu administratorul drumului.”
—————————————
Art. 46.
(1) Realizarea sau amplasarea în zona drumului public a panourilor publicitare, a oricăror construcţii, accesuri, amenajări sau instalaţii, în orice scop, fără a periclita siguranţa circulaţiei, este permisă pe baza autorizaţiei de construire şi doar în condiţiile existenţei acordului prealabil şi a autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public emise de administratorul drumului respectiv. Prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii sau, după caz, prin hotărâre a consiliului local sau judeţean, se reglementează situaţiile în care se emite autorizaţie de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public fără acord prealabil.
(2) În lipsa autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public pentru lucrările prevăzute la alin. (1) administratorul drumului notifică titularului autorizaţiei de construire să desfiinţeze lucrările în termen de 5 zile de la data notificării. În cazul nerespectării acestui termen, administratorul drumului desfiinţează lucrările prevăzute la alin. (1), pe cheltuiala titularului autorizaţiei de construire, în conformitate cu reglementările în vigoare.
(3) Prevederile alin. (2) privind desfiinţarea lucrărilor se aplică în mod corespunzător şi în cazul nerespectării condiţiilor prevăzute în acordul prealabil şi/sau în autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public
(4) Acordul şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces la drum se emit pentru o anumită funcţie şi/sau destinaţie a obiectivului. Schimbarea funcţiei şi/sau a destinaţiei obiectivului de către titularul autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces se realizează numai cu aprobarea administratorului drumului.
(5) La eliberarea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public, titularul autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces încheie contractul cu administratorul drumului pentru utilizarea şi accesul în zona drumului public. Autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public nu se eliberează până la încheierea contractului cu administratorul drumului.”
—————————————————————
Mai sunt nişte ANEXE, care ar trebui publicate, pentru ca Primăria, în excesul ei de zel cu “parco-maţele”, le-ar putea aplica celor ce transportă marfă grea prin “muncipiu”…
În fine, Comane, dacă ştii să “ceteşti” legile, bine, de nu, iar bine! Oricum, fă un “inventar” la ceea ce trebuia să faci tu, precedesorii tăi şi tot neamul vostru de politicieni pîrliţi şi trageţi o concluzie pe legea/OG pe care ar trebui s-o ştiţi!
Hei prietene, o concluzie în favoareA fălticenenilor, altfel, mă văd nevoit să-i sesisez pe foştii mei colegi din DNA. Nu cred c-aţi vrea pe-acolo pe la Primărie să se ştie… sau poate…
Nu stiu cu cine a stabilit Primaria contractul si proiectul de refacere a str. Sucevei , dar asa cum toata lumea poate observa este dezastru !!!
1.Sunt antrenati foarte putini muncitori;
2.Se lucreaza intr-o singura tura cand , avand in vedere importanta acestui drum care face parte din E85, trebuia sa se lucreze in 3 schimburi !!!
3.Acel scuar NU-si are rostul !!! O inutila cheltuiala !!!!!!! Dar mai ales neputinta vehiculelor care vin din strazile laterale sa se inscrie pe banda care nu coincide cu directia de mers pe E85 !!!!!!!!!!
4.In ritmul in care se lucreaza nici pana in iarna nu vor fi gata lucrarile .
5.Pacat de lucrarile frumoase facute in diverse parti ale orasului , aceasta importanta lucrare de pe str. Sucevei ne face orasul de rusine !!!