*consilierul Cușnir a atras atenția că “ARR trebuie să verifice dacă se respectă traseele și, dacă nu, să suspende licențe”, în timp ce vicepreședintele Seredenciuc a fost direct : “Sunt doi operatori care funcționează pe traseul Zaharești – Suceava – Prelipca, alea au fost introduse aiurea, pentru piratare”
Dezbaterea de azi, din ședința Consiliului Județean Suceava, referitoare la traseele județene pentru transport public, a avut părți aprinse.
Totul a plecat de la proiectul pe fonduri elvețiene de dotare a societății TPL cu 40 de autobuze electrice, una dintre obligațiile municipalității fiind ca TPL să fie unic transportator local.
În acest sens, Consiliul Local a aprobat că, de pe 1 iulie, operatorii maxi taxi nu mai au dreptul să oprească în stațiile de autobuz.
Totul a ținut doar câteva zile, maxi-taximetriștii orientându-se rapid, inventând trasee interjudețene și continuând să preia călători din fiecare stație, fapt prezentat la timpul respectiv de ZdpN.
CITESTE
Azi, Ioan Bădeliță ( PNL ) președintele comisie Buget-finanțe a prezentat un raport, precizând că “traseele au fost aprobate în 2013 de Consiliul Județean până în 2019, noi nu putem interveni asupra traseelor sau altor drepturi. Aceste licențe nu pot fi retrase de CJ, ci de Autoritatea Rutieră Română, noi putem solicita retragerea licențelor, dar nu ne încadrăm într-o asemenea situație”, Flutur ținând să precizeze, pe un ton moale, că “trebuie să vedem partea constructivă, să îndreptăm ce nu merge. Dacă e ceva în dreptul CJ, să îndreptăm ce nu merge, trebuie să îndreptăm !”
Critic al acestei probleme, Dan Cușnir ( PSD ) a spus că “CJ trebuie să recomande Primăriei să stabilească doar 3 stații în care autoturismele să oprească. ARR trebuie să verifice dacă se respectă traseele, dacă vehiculele sunt supraîncărcate, dacă se eliberează bilete și, dacă nu, să suspende licențe” și a dat exemple de curse, despre care a spus că are fotografii și înregistrări, care nu respectă legea, gen Adâncata – Trei Movile și Mitoc – Sf. Ilie.
Flutur a revenit : “Este o hotărâre de CJ din 2007 care a stat la baza licențierii traseelor, noi nu putem ridica licențele, ci ARR, să nu vă opriți aici. Dar ca să avem finalitate, temele astea fac obiectul altor instituții. Propun să solicităm ARR să-și facă treaba, e capăt de acuzare să ridici licența… Nu am probe și date, dar simt că se întâmplă așa ceva, nu vreau să cocoloșesc, nu exclus pirateria, din păcate”, după care a intervenit Bădeliță, cu ton ridicat “Realitatea este că noi nu putem face nimic, în 2007 CJ a aprobat că mijloacele de transport care tranzitează localitățile vor putea folosi toate stațiile de oprire. Competența de control e la Primărie și ARR”.
Vicepreședintele Viorel Seredenciuc ( PNL ) a venit cu exemple concrete: “Totul pleacă de la programul avizat de CJ în decembrie 2012. Sunt acum 170 de trasee în județ, 8 sunt cu probleme, din acestea 4 au fost introduse de comisia de buget în timpul ședinței, au fost introduse special de a pirata transportul, în 2012. Sunt doi operatori care funcționează pe traseul Zaharești – Suceava – Prelipca, alea au fost introduse aiurea, pentru piratare”.
Potrivit raportului întocmit de Bădeliță, traseul Zaharești – Suceava – Prelipca este acoperit de Family, Sf. Ilie – Suceava – Rădăuți și Bosanci – Suceava – Pătrăuți de Intertranscom, Sf. Ilie – Ițcani – Lipoveni de Euro-Transport, Mitocu Dragomirnei – Dragomirna – Sf. Ilie de Manucu, Moara – Suceava – Mereni de Eurotip, Bosanci – Suceava – Pătrăuți de Trans DMV Europa, Zaharești – Suceava – Prelipca și Bosanci – Suceava – Pătrăuți de Romfour Tour, iar Florința – Scheia – Suceava și Scheia – Suceava – Adâncata de Bog Trans.
La finalul dezbaterii, Flutur a încercat să fie împăciuitor, “e clar că au fost niște posibile greșeli, ca să nu spun altfel, în alocarea unor trasee la un moment dat. Nici eu nu vreau să discut cine, ce și cum, dar trebuie să punem lucrurile în ordine. Celelalte instituții ale statului trebuie să-și facă treaba și pe viitor să fim, într-adevăr, mult mai atenți ! Atenție de aici încolo, să nu dăm cu ochii închiși sau, printr-o gândire superficială, să încurajăm pirateria !”
DAN PASCARU