În perioada 11 octombrie -19 octombrie 2017, o echipă formată din 5 cadre didactice de la Grădinița Specială din Fălticeni și anume: profesor kinetoterapeut Ostafi Oana, profesor psihopedagog Ciornei Verginia, profesor/educatoare Amarie Mariana, Scutaru Violeta-Liliana și Răileanu Monica- Iolanda, alături de echipa de cadre didactice de la Școala Profesională Specială Cîmpulung Moldovenesc, a participat la mobilitate în Polonia, în cadrul proiectului Erasmus + ,,Perfecționarea personalului din învățământul special din județul Suceava în instituții similare din Voievodatul Podkarpackie.
Proiectul Erasmus + ,,Perfecționarea personalului din învățământul special din județul Suceava în instituții similare din Voievodatul Podkarpackie, a fost inițiat și promovat de Consiliul Județean Suceava în parteneriat cu două instituții de învățământ gazdă din Polonia respectiv: Școala Zespół Szkół Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi, şcoală gimnazială – Gimnazjum Integracyjne Nr. 17 din orașul Rzeszow și Centrul Școlar Specjalny Osrodek Szkolno-Wychowawczy im. Kornela Makuszynskiego w Mrowli din localitatea Mrowla ce se desfășoară pe o perioadă de 24 de luni, răspunzând nevoilor identificate la nivelul organizațiilor, urmărindu-se astfel îmbunătățirea ariilor: curriculum, management, asigurarea calității și în special, formarea continuă a personalului didactic și accentuarea dimensiunii europene.
Scopul proiectului de mobilitate a constat în sprijinirea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice și a membrilor personalului din domeniul învăţământului şcolar special, pentru a inova şi îmbunătăţi calitatea predării, formării şi activităţii prin promovarea diverselor metode şi instrumente de lucru în cadrul instituţiilor de învăţământ.
Obiectivul general al proiectului a constat în dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și a membrilor personalului din domeniul învăţământului şcolar special ce își desfășoară activitatea în instituțile de învățământ special din județul Suceava, cu nivele diferite de învățământ: preșcolar, școlar, liceal, prin activitățile de mobilitate stabilite.
Pe parcursul tuturor zilelor de întâlnire, întreaga echipă de cadre didactice a participat la diverse activități interactive, activități de grup și de terapie individuală desfășurate cu copiii cu diverse tipuri de dizabilități, dar și la copii cu dizabilități integrați în învățământul de masă (copii autiști, copii cu sindrom Down, cu deficiență medie,etc), activități de cunoaștere a instituțiilor europene, dezbateri și discuții pe diverse teme de interes profesional și european. O prioritate și o preocupare continuă o reprezintă îmbunătățirea actului educațional adresat copiilor cu nevoi special, sporirea atractivităţii învăţământului şcolar special, astfel încât acesta să fie în măsură să ofere activităţi, programe și strategii care răspund mai bine nevoilor copiilor cu C.E.S. în materie de învăţare şi de dezvoltare personală și care să faciliteze integrarea acestora pe piața muncii.
Activitățile interculturale au ocupat și ele un loc important, obiectivele și locațiile fiind stabilite de partenerii noștri poloni în colaborare cu doamna Mihaela Dziobec, interpreta (translatora) din proiect ce ne-a însoțit și prezentat cultura, tradiția și istoria locurilor.
Proiectul a fost o reușită datorită faptului că ne-a oferit oportunitatea de a interacționa cu specialiști europeni în domeniul educației speciale, oportunitatea de a vedea modalități de abordare diferențită a metodelor /procedeelor și tehnicilor de lucru cu copiii cu cerințe educaționale speciale, mijloace de învățământ, materiale didactice peformante și de înaltă calitate, necesare în procesul de terapie/recuperare și nu în ultimul rând seninătatea, implicarea și performanța cadrelor didactice care lucrează cu acești copii.
MARIANA AMARIE