Guy Robinson[1] îşi defineşte arta ca fiind de natură suprarealistă şi nu cred că putem să-l contrazicem atâta timp cât acest stil presupune lipsa tuturor contrângerilor (şi mă refer aici la canoanele artei tradiţionale privită prin parcursul ei istoric), iar picturile sale dovedesc o astfel de practică. Sunt materializări ale unor vise, o practică prin care se defineşte arta suprarealistă în esenţă.
Dar chiar şi din această perspectivă, suprarealismul lui Guy Robinson prezintă o notă particulară, fie şi prin faptul că abordarea sa este preponderent idilică, contrară tradiţiei stilului. Visul imortalizat de artist este unul frumos, tandru, calm, degajând confort psihic, ceea ce în abordarea suprarealistă e o raritate.
Guy Robinson este o figură complexă, un artist înnăscut ce lucrează în domeniul picturii de mai bine de treizeci de ani. Este şi profesor de desen şi sculptură, dar şi maestru în arte marţiale de origine chineză. A îmbinat cele două domenii proiectând propriile sale săbii folosite în sălile de antrenament. Scrie articole despre artele marţiale în diverse reviste de specialitate, dar şi-a îmbogăţit exerienţa personală participând alături de Dr. David Schwimmer de la Columbus College la descoperirea unor noi specii de artropode: trilobiţi din Cambrianul de mijloc.
Se pare că această experienţă personală se reflectă şi în artă, pentru că picturile sale radiază o energie aparte. Chiar dacă fundalul predomină în tonuri de albastru, căldura se disipă din toată suprafaţa lucrării, concentrându-se în vârtejuri în punctele de interes estetic, plesnind în coloane de lumină. Influenţa orientală este evidentă, atât în ornamentele ce stabilesc fundalul lucrării precum o carpetă de tip persan, dar şi prin iradierile de luminozitate generate parcă de fluxuri energetice interioare specifice practicii Chi (Tai Chi, Chi Gong ş.a.). „Flora #6” poate fi un exemplu edificator în acest sens. De altfel, formula filosofică tradiţională inspirată din artele marţiale chineze este completată de tradiţia picturii suprarealiste, vădindu-se influenţa arcimboldiană, a profilurilor acestuia realizate în tehnica dualistă, a imaginilor cu caracter antropomorf. Guy Robinson găseşte o soluţie de mediere ale celor doi poli, aproiind formula arcimboldiană de prictura tradiţională orientală realizând picturi de o strălucire aparte, suprarealiste, dar în acelaşi timp, tradiţionale. Lipsite de orice coşmar, lucrările sale sunt vise frumoase, idilice, emiţând din toţi porii iubire dumnezeiască. Arta sa este dumnezeiască.
GABRIEL TODICĂ
[1] http://www.guyrobinsonart.com/