În 1967, revista Lumea prezenta concluziile congresului internațional de astronautică desfășurat în capitala unei țări care astăzi nu mai există, Iugoslavia. Momentul era special : se împlinea un deceniu de la lansarea primului satelit artificial al Pământului, Sputnik 1, tot dintr-o țară divizată apoi – URSS.
Erau prezentate opiniile academicianului Carafoli, șeful delegației României, potrivit cărora “trebuie abordate toate aspectele legate de viitoarea călătorie a omului pe Lună, călătorie foarte apropiată în timp. Ea ridică numeroase probleme foarte complicate, ce trebuie elucidate pentru ca această mare explorare să se desfășoare în condiții optime, fără tributul de sânge pe care îl reclamă de obicei marile descoperiri”.
Și tot Carafoli spunea că “omul proiectează ca în următorii 10 ani să viziteze planeta Marte”, așa încât solicita o mai largă cooperare între savanții din toată lumea. Ceilalți vorbitori de la congres au adus în discuție “protejarea cosmonauților de efectul radiațiilor”,“descoperirea de noi surse de energie pentru rachetele cosmice” și “lansarea unei stații cu 100 de oameni pe Lună prin 1990”.
De atunci, omul a vizitat planeta Marte doar cu vehicule robotizate, nu a pus piciorul pe Planeta Roșie. În schimb, am ajuns pe Lună, dar coloniile umane există, deocamdată, doar în machete.
Trei ani mai târziu față de articolul din Lumea, în 1970, Flacăra publica o scurtă notă privind apariția autovehiculelor electrice, remarcând că “în viitorul nu prea îndepărtat automobilul va suferi o evoluție considerabilă, va deveni mai ușor și mai rentabil”. Se vorbea atunci despre motorul electric curat și fără zgomot și chiar de o conducere automată a mașinii, astfel încât “nu omul va sta la volan, ci robotul”.
Era prezentat și un scenariu practic : “Automobilului electric i se va indica punctul de destinație prin formarea unui cod special și el va alege singur itinerarul cel mai potrivit. În cazul unei blocări sau al străzilor închise, va lua legătura cu serviciul de reglementare a circulației. În cazuri urgente mașina va putea fi chemată prin radio”.
Adică ceea ce este posibil în prezent…
TEODOR PUȘCAȘU
Surse foto : Lumea / Flacăra