Calinic, arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, continuă să răspundă întrebărilor primite la raspunsulierarhului@arhiepiscopiasucevei.ro
I.P., student la Facultatea de Teologie din București, îi prezintă situația unui botez la o rudă din județul Suceava, atașând și o scurtă filmare care să-i susțină afirmațiile: ”După cum se observă în filmare, părintele slujitor încalcă rânduielile liturgice actuale, efectuând botezul prin turnare și nu prin cufundare.
Având rude în Bucovina, am participat la mai multe astfel de slujbe și nu doar o dată preotul a efectuat botezul așa, ci cam de fiecare dată și nu doar sfinția sa, ci mulți alți preoți.
Sunt la curent cu disputele ce au fost după tragicul deces al unui copil la Suceava, ar fi o explicație de ce mulți preoți sunt stăpâniți de frică în a mai practica botezul prin „imersiune”, după cum ne și indică însăși etimologia cuvântului „botez”.
Dar de aici și până a face din a încălca rânduiala Bisericii o practică curentă mi se pare îngrijorător.
Noi, viitorii preoți, ce să învățăm din aceste abateri, că putem schimba rânduiala statornicită de Sfinții Părinți așa după cum bate vântul secularizant?
Și încă o întrebare: un astfel de botez, făcut prin stropire, este valid?”
Calinic îi răspunde studentului fără a-și ascunde o undă de ironie: “Vă doresc ca dumneavoastră să respectați, atunci când veți fi preot într-o parohie, cele învățate la facultate, numai că, în timp, vă veți confrunta cu diferite situații.
În cazul unui copil născut prematur, cu probleme majore de sănătate sau a copiilor născuți în urma conceperii in-vitro, care au o constituție mai fragilă sau a celor care se botează la maturitate sau a celor aflați pe patul de moarte, botezul se face prin turnare.
Uneori, preoții se confruntă și cu cerbicia părinților pruncilor, care nu acceptă botezul prin cufundare.
Desigur, este de preferat respectarea prevederilor liturgice.
Vă doresc cât mai puține situații neprevăzute atunci când veți fi preot”.
–