Calinic, arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, continuă să răspundă mesajelor primite pe raspunsulierarhului@arhiepiscopiasucevei.ro
Un credincios, I.B., îi scrie că în satul său a venit un nou preot, care nu prea ține cont de tradițiile locului, fapt ce poate genera tensiuni cu oamenii: “În satul nostru sunt anumite tradiţii la care ţinem foarte mult, una dintre acestea este legată de cei morţi.
Când cineva moare în afara satului, la spital sau străinătate sau oriunde altundeva, când este adus acasă familia îl aşteaptă la intrarea în sat, împreună cu preotul, după care este condus cu alai spre casă.
Chiar ieri o creştină de a noastră a fost adusă de la spital, noul părinte a dat curs cererii familiei, făcând pauză de la mersul cu Ajunul şi venind să petreacă mortul până acasă.
Astăzi, părintele a vrut să ştie mai mult despre acest obicei, noi i-am spus că aşa este la noi, părintele ne-a spus că nu va putea da curs tuturor cererilor de acest fel, deoarece el este şi profesor şi nu poate pleca oricând doreşte.
Vă spunem sincer că e suficient să nu vină o dată şi poate izbucni o ceartă foarte urâtă.
O altă tradiţie de la noi este ca la mort să fie date oamenilor care vin cu mortul la biserică lumânări pe care preotul le-a primit cu pomelnice la altar la slujbele de duminică sau din zile de sărbătoare.
Când i-am spus că ar trebui să pregătească niște lumânări, părintele a rămas foarte mirat, mai mult, a spus că familia ar trebui să cumpere lumânări de la biserică şi să le împartă celor care vin.
Numai că la noi nu e aşa.
Și ar mai fi încă un lucru- la noi la biserică nu se dau bani în lighean înainte de Crez.
În discuția cu noi părintele ne-a întrebat și despre aceasta, spunând că ar fi niște bani folositori pentru plata facturilor și pentru alte cheltuieli ale bisericii.
Totuși, la noi se dau contribuțiile cu ocazia Ajunului și bani de facturi sunt.
Noi i-am spus părintelui că dacă va încerca să schimbe ceva legat de aceste tradiţii va provoca un scandal imens.
Noi chiar i-am propus pentru binele lui să meargă la dumneavoastră şi să vă spună toate aceste lucruri și să vă propună fie să-l mutaţi în altă parte, fie să meargă de unde a venit şi să astepte o altă ocazie pentru a veni mai aproape de Suceava.
El ne-a spus că nu poate să facă acest lucru şi chiar dacă ar exista posibilitatea unei plecări a sale, nu se poate face decât după 5 ani”.
În răspunsul său, Calinic caută să împace și capra și varza, dar atrage atenția că oamenii trebuie să-și mai schimbe viziunea: “Părintele a fost numit pe bază de concurs, astfel că nu poate fi schimbat ori de câte ori doresc credincioșii, mai ales pentru vini antepronunțate și care nu au legătură cu dogmele și rânduielile Bisericii.
Părintele, fiind și profesor de religie, își va gestiona programul în așa fel încât să nu apară eventualele tensiuni despre care faceți vorbire, desigur, prioritate are parohia.
Părintele va respecta tradiția locului, dar, vorba românului, „să stăm strâmb și să judecăm drept”, în duhul corectitudinii, dacă cineva a dat la Sfântul Altar pomelnicul însoțit de o lumânare, aceasta înseamnă că acea lumânare trebuie să ardă pentru sufletele trecute în acel pomelnic, nicidecum pentru altcineva.
Întrucât dumneavoastră îmi sugerați numirea unui alt preot înainte de a apărea eventuale tensiuni, mă întreb: dacă părintele ar fi fiul dumneavoastră și eu m-aș comporta așa cum îmi sugerați, ar fi corect?
Din punctul meu de vedere, consider că nu ar fi corect.
Din acest motiv, vă rog să îl ajutați pe părintele la construirea casei parohiale, pentru a-l avea în parohie ori de câte ori aveți nevoie”.