ANRE face precizări în legătură cu modul de acțiune al consumatorilor care au neclarități în privința facturării energiei electrice și a gazelor naturale.
Clienții trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura, pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
În măsura în care apreciază că, prin răspunsul formulat, nu au fost aduse clarificările necesare, clientul are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens (cum ar fi ANPC), chiar și instanței de judecată.
ANRE recomandă clienților finali de energie electrică și gaze naturale:
– să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale
-să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
-să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia
-să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor.
Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.
În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare.
Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.