În cadrul amplului proiect european Erasmus+ KA1 „Profesori formați, elevi performanți!”, în perioada 16-22 octombrie 2022, trei profesori de la Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare” Câmpulung Moldovenesc au participat în Finlanda, Vantaa/Helsinki, la cursul de formare „Coaching strategies for schools: Turn Challenging Learning”. Proiectul de mobilitate în domeniul educației școlare „Profesori formați, elevi performanți!” cu numărul de referinţă 2020-1-RO01-KA101-078864, în valoare de 38865 de euro, este finanţat prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene, Acţiunea cheie 1 – Educaţie şcolară.
Scopul principal al cursului este acela de a iniția cadrele didactice în competențele-cheie specifice coaching-ului și de a le ghida pentru conștientizarea impactului său potențial asupra elevilor, dar și pentru a le motiva să aplice coaching-ul în procesul de predare.
Cum lucrează coach-ul? Ascultă atent, fără să judece; se asigură că a înţeles corect şi profund mesajul; întreabă şi explică până când elevul înţelege mai profund; încurajează şi provoacă intelectual până elevul creează soluţii îndrăzneţe, constructive, sănătoase şi realiste care i se potrivesc; încurajează şi oferă suport emoţional, ca elevul să pună soluţiile în practică; oferă feed-back constructiv pentru ca elevul să-şi evalueze corect rezultatele şi să-şi adapteze soluţiile; oferă exemple din experienţa personală sau a altor oameni, doar cu titlu de resurse, pentru a fi testate, verificate eventual.
Profesorii Lăcrămioara Băcanu – coordonatorul proiectului, Iuliana Șalar și Dorina Fântână, sub îndrumarea formatoarei Andreea Gatman și sub egida Euneos Corporation, au abordat strategii de coaching care sprijină predarea în echipă – metodă provocatoare a învățării prin cooperare și încredere. Aceste strategii sunt menite să sprijine dezvoltarea culturală a școlii printr-o gândire sistemică privind viitorul educației care este într-o continuă schimbare. În cadrul cursului s-a însușit practica Coaching Model U-school de la MIT pentru schimbarea sistemelor.
Au descoperit munca în echipă 18 profesori din cinci țări: Belgia, Macedonia, Lituania, Marea Britanie și România prin schimburi de idei și concepte educaționale, fiecare aducându-și contribuția proprie.
Majoritatea modulelor s-au desfășurat în „Varia Vocational College” din Vantaa, dar nu au lipsit provocările privind multitudinea metodelor de învățare în context cultural și imersiune în sistemul de învățământ finlandez. Cursul s-a desfășurat „în mișcare” și am explorat diferite locuri de învățare din zona metropolitană Helsinki, cum ar fi: Helsinki City Museum, Oodi Library, University of Helsinki, Heureka, Design Museum Future Scenariu Expo environment, Aalto University.
Au fost parcurse teme precum: Practicing multiple perspectives, How do we build recilient systems in education, From a mindful to heartful education-education of 21st-century, New Emergent School Leadership-stewardship, Social capital of techers-decision-making ability & act.
Optimiști și entuziaști privind abilitățile dobândite prin minunatele experiențe, credem că acestea vor fi aplicate cu succes în procesul de învățare și în colegiul nostru.