Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților răspunde criticilor formulate de un localnic, referitoare la modul de organizare a evenimentului “Învierea Domnului în satul românesc”, pe 30 aprilie la Muzeul Satului Bucovinean din Suceava.
Suceveanul se plângea că “am stat împreună cu copiii noștri peste 5 ore în soare și nemâncați, pentru că programul de la Muzeul Satului Bucovinean nu a fost nici bine organizat și nici respectat.
Am fost chemați să vedem cum alții primesc câte 4 rânduri de cadouri și copiii noștri nu?
Au primit profesorii și preoții diplome și icoane și copiii noștri au plecat plângând, pentru că au stat atâtea ore acolo fără să fie măcar urcați pe scenă dacă nu și premiați?
Câți bani s-au cheltuit cu toată activitatea aceasta, din buzunarul cui, de ce nu i-ați chemat acolo pe copiii săraci, care n-au văzut niciodată cetatea și muzeul?
Era mai de folos decât să urce pe scenă (CENZURAT) și să ne spună că ei reprezintă centrul de tineret.
Ce sunt centrele acestea de tineret? Că trei sferturi din cei prezenți erau copii.
Cei mai mulți sunt copii din școli și nu din parohii, folosiți și trași în toate direcțiile așa cum dorește consilierul dumneavoastră.
Dacă tot ne-au purtat pe drum până la Suceava măcar să le fi dat câte o carte fiecăruia, unii au primit premii, icoane, cărți și diplome și alții chiar nimic.
Îi învățați că așa e în viață – unii la altar și alții pe hotar.
Pe ce criterii s-au dat premiile, de ce s-a ținut cont, ce-i recomandă pe membrii juriului?
Ne-au cântat jumătate de oră cei de la “Oastea Domnului”, care-i legătura lor cu tradiția străveche din satele noastre?
Nu știm ce vreți cu adunările acestea, o amestecătură, știm numai că ne-am văzut copiii ținuți în soare ceasuri întregi, că n-au înțeles de ce au fost aduși acolo și că au plecat supărați și nedreptățiți”.
După trei zile, consilierul eparhial Cristi Hurjui a formulat un răspuns extins, în care a amestecat laude la adresa proprie cu tot felul de considerații optimiste și ironii la adresa criticului.
El a spus, printre altele: “Programul a fost anunțat și distribuit fiecărui grup în parte, din timp și socotim că am avut destulă vreme, cu toții, pentru a ne pregăti cu multă răbdare.
Toți tinerii, copiii, însoțitorii, coordonatorii și chiar vizitatorii muzeului, care au ajuns încă de dimineață la prima activitate au beneficiat, imediat după slujbă, de o agapă, constând într-o gustare consistentă, formată din sandviciuri calde, plăcinte proaspete umplute cu brânză, ouă roșii, ceai și multe sticle cu apă, care au fost așezate peste tot prin muzeu.
Ceilalți participanți, care au ajuns mai târziu, au fost serviți cu plăcinte, ouă roșii și apă, din timp în timp, pe tot parcursul desfășurării evenimentului.
Așadar, în situația dată, în care mâncarea și apa au ajuns chiar și pentru vizitatorii muzeului, suntem convinși că cele necesare au fost suficiente copiilor și tinerilor prezenți la eveniment.
Nimeni nu a fost ținut cu forța într-un singur loc, iar cei care au dorit, au avut suficiente locuri la umbră, pentru a se adăposti de soare.
Toate Centrele de tineret Ecclesia, reprezentate de către un coordonator și cel puțin doi tineri/copii din respectivele comunități, s-au întors acasă cu diplome, icoane, cărți de rugăciuni și reviste religioase.
Cât despre copiii care au plâns, chiar nu a fost semnalat sau observat vreun astfel de caz de niciunul dintre colegii noștri implicați în organizare.
Cât privește bugetul acestei activități, vă asigurăm că nu am băgat mâna în buzunarul nimănui pentru organizarea și achiziționarea celor necesare.
Am invitat în juriul concursului de costume tradiționale autentice pe protoiereu Doru Budeanu, Gabriela Teișanu – etnolog, Daniela Ceredeev – inspector de specialitate, Mihai Cobziuc – consilier eparhial, Gabriela Mihai – directorul Școlii Gimnaziale nr. 1 și Adriana Celsie – colecționar de artă veche.
Oaspeții noștri din comunitatea “Oastei Domnului” sunt prieteni mai vechi și buni colaboratori ai Sectorului nostru.
Cât despre deranjul pricinuit de vremea călduroasă și de decalajul produs în desfășurător, credem că veți înțelege pe deplin, numai atunci când veți organiza un eveniment de anvergura celui la care ați participat”.
TEODOR PUȘCAȘU