O femeie în vârstă din Suceava nu s-a lăsat păcălită de un escroc care a sunat-o pe telefonul fix și i-a spus că fiica ei a avut un accident și are nevoie de bani. A insistat, dar până la urmă s-a lăsat păgubaș și a închis telefonul când a văzut că nu reușește.
Poliția Municipiului Suceava a fost sesizată prin 112, pe 22 septembrie, la ora 23.36, de către o femeie cu privire la faptul că persoane necunoscute au încercat să o păcălească pe mama sa de 82 ani, din municipiul Suceava, prin metoda ”accidentul”.
Apelanta a declarat că a fost sunată de mama sa care i-a povestit că persoane necunoscute au încercat să o păcălească prin metoda ”accidentul”. Femeia de 82 de ani a declarat verbal că, în jurul orei 20.10, a fost sunată pe telefonul fix de către o persoană de sex masculin, care i-a spus că fiica sa a avut un accident însă când femeia de 82 de ani i-a cerut să vorbească cu soțul acesteia și a spus că se deplasează la spital să vadă care este situația, apelul a fost întrerupt brusc și nu a mai revenit.
Oamenii legii efectuează cercetări sub aspectul comiterii tentativei la infracțiunea de „înșelăciune”.
Polițiștii au transmis și o serie de recomandări pentru cei care trec prin situații similare:
Metoda “Accidentul” reprezintă schema prin care un necunoscut, care de obicei se dă drept avocat, medic, poliţist sau amic, contactează telefonic rudele unei persoane despre care povestesc că a fost implicată într-un accident rutier grav sau o altă ilegalitate şi că rudele respective trebuie să plătească urgent victimelor accidentului o anumită sumă de bani pentru eliberarea rudei din arest sau pentru a o scăpa de la închisoare (de obicei fiul celor apelaţi telefonic).
Victimele acestui tip de infracțiune sunt, în general, persoane în vârstă, cărora, în momentul în care răspund apelului telefonic, li se aduce la cunoştinţă un scenariu de natură să producă o stare emoțională puternică, afirmându-se faptul că fiul sau fiica ar fi fost implicaţi într-un grav accident rutier.
Victimele sunt contacatate de regulă la ore târzii, astfel încât infractorii să poată profita de starea de derută și totodată, să fie îngreunată de către victime contactarea potențialelor rude implicate în accidente sau alte evenimente presupuse.
În această situaţie creată, persoana vătămată este determinată să depună diferite sume de bani la societăți de curierat financiar, pe numele unor persoane sau să înmâneze direct sumele de bani către anumite persoane indicate.
Este normal ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie. Însă, înainte de a efectua orice demers în acest sens, este bine să verificaţi informaţiile primite. În prezentul tip de înşelăciune, infractorii se bazează în primul rând pe puternica reacţie emoţională pe care vestea dată o produce, şi anume starea de şoc şi teama; acestea sunt elementele pe care mizează răufăcătorii, ştiind că majoritatea oamenilor acţionează precipitat în asemenea situaţii.
Astfel, mizând pe o stare de tulburare profundă pe care o poate avea orice persoană la aflarea unei veşti că unei persoane dragi i s-a întâmplat ceva, infractorii contactează telefonic victimele, se recomandă de regulă a fi avocaţi, medici sau chiar poliţişti şi le relatează persoanelor înşelate că cineva drag a suferit un accident sau alte evenimente neplăcute şi că este necesar pentru acordarea asistenţei juridice sau medicale, transmiterea de urgenţă a unei sume de bani. Evident unii cetăţeni, profund emoţionaţi de primirea unei asemenea veşti, transmit infractorilor, în urma indicațiilor telefonice primite, sumele de bani solicitate. În cele din urmă, victimele își dau seama că au fost înșelate, și că evenimentul neplăcut nu a avut loc, dar rămân cu paguba materială şi şocul emoţional survenit în urma aplicării acestui mod de operare.
Trebuie remarcat, că în urma activităţilor preventive şi de informare intense, tot mai multe persoane au dat dovadă de luciditate şi responsabilitate şi au sesizat imediat poliţia.
Polițiştii suceveni vin în ajutorul cetățenilor și le recomandă ca, în situația în care primesc un telefon în care sunt anunțați că o rudă a fost implicată într-un accident, să nu se impacienteze și să verifice veridicitatea informației, în primul rând apelând ruda care ar fi fost implicată în accident sau alte persoane apropiate acesteia. Dacă situația prezentată prin telefon se dovedește a fi ireală, trebuie anunțată în cel mai scurt timp poliția, la telefonul unic de urgențe 112 sau cea mai apropiată unitate de poliție, reținând cât mai multe date utile în anchetă.
“Poliţiştii atrag încă o dată atenţia cu privire la măsurile preventive pe care cetăţenii trebuie să le ia în cazul în care sunt abordaţi prin această metodă şi să nu dea curs unor astfel de solicitări.
În primul rând trebuie ştiu faptul că, în cazul unui accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât în urma unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau dacă este făcută prin intermediul unor societăţi de asigurări. Orice accident/eveniment de circulaţie are două variante de soluţionare. Prima este autosesizarea poliţiştilor cu privire la un eveniment rutier sau depunerea unei plângeri la unitatea de poliţie care se va ocupa mai departe de cazul respectiv, în condiţiile legii. În cazul în care există doar pagube materiale, poate opera înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie.”