Ieri, 15 ianuarie, în amfiteatrul primitor al Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava, Casa de Poezie Light of Ink, profesor Gheorghe Cîrstian și secretarul Casei, Adela Șulea, împreună cu Teatrul Studențesc Fabulinus și Casa de Cultură a Studenților Suceava au organizat cu prilejul Zilei Culturii Naționale un eveniment deosebit, intitulat On AIR.
Evenimentul s-a desfășurat pe parcursul a două ore, cuprinzând trei activități: lectura performativă (situată la granița dintre literatură și vizualitate) a poetei Daniela Bejinariu, după volumul său de poezii New Era Eva (Ed. Tracus Arte, 2024), urmată de un spectacol-lectură după piesa „Ordinea în care a plâns Ruxandra” de Eliza Păuna, în regia lui Cosmin Panaite, susținut de actorii: Ioana Stempel, Gabriela Opria, Horia Andrei Butnaru, Dumitru Leșan și Răzvan Crîșmaru. Ultima parte a evenimentului, a fost un Q&A, Cosmin Panaite motivând de ce a ales printre altele să nu mai citească didascaliile, indicațiile de regie, tocmai pentru că funcția explicativă a teatrului la acest gen de abordare dramatică i se pare excesiv uzitată, pierzându-se astfel din emoție.
Mesajul poeziei Danielei Bejinariu este puternic, blochează posibile gesturi parazitare din sală și induce liniște, multă liniște, deși cuvintele sale mușcă cu ușurința unui râu abia dezghețat și pleacă spre publicul tânăr în majoritate, cu maturitatea unui apriori descoperit dar deloc fragil.
Câteva versuri din volum, spre exemplificare, lasă audiența pe gânduri, mai tinere sau mai puțin… „și atunci vom ști că nu întâmplarea a fost să ne fim,/ ci faptul că am fost deja dinainte”, „dar nu știu, Doamnă Preacurată, cum se face că/ iubesc ceea ce urăsc, iar cele bune le calc în picioare”, „când lipsești violența își face loc/ dac-ai rămâne, aș afla mai multe despre mine”, „să stai/ doar cu lucrurile care-ți fac bine”, „…de nimic nu ai nevoie decât de tine”.
După o trezire prin vers – ca un duș rece sub prisma luminoasă a amfiteatrului, actorii de la Fabulinus au captat atenția sălii chiar dacă spectacolul a luat forma lecturii în locul jocului de scenă. Au produs emoție nu doar personajele cu poveștile și dorințele lor, nu doar revenirea în mod fizic la ore după pandemie, ci subiectul însuși, marginalizarea unui profesor de fizică pentru o greșeală făcută probabil involuntar la una dintre orele ce au avut loc on line. Regăsim diferența dintre generații, lipsa de acceptare manifestată nu doar de către tineri dar și nevoia de apartenență la grup sau nevoia de a fi înțeles. Cu atât mai mult piesa de teatru suscită interesul cu cât condițiile vizionării sale în mod clasic pe scenă vor permite actorilor să folosească toate atuurile pentru a o prezenta publicului la nivelul emoției extinse.
Dacă a trecut pe acolo și spiritul Poetului, asta nu vom putea ști, dar știm sigur că la Petru a fost poezie, teatru, oameni deschiși și bucuria unei zile altfel, prima dintre sutele și miile ultimilor 175 de ani.