Conform firescului ancestral, Mama Pământ nu poate fi decât de sex feminin, pentru că numai femeia poate naşte… Aşa au văzut-o popoare, multe din ele divinizând-o, aducându-i ofrande pentru simplul fapt că reprezintă fecunditatea. Pământul este feminin pentru că este fertil asemenea unui uter, iar zeitatea lui nu poate fi decât întruchiparea unei femei. Figurinele de lut, găsite în tot perimetrul mondial, ca simbol al fertilităţii au certificat acest crez. Şi chiar dacă religiile s-au succedat în timp, credinţa în feminitatea Terrei nu a fost schimbată şi nu poate fi schimbată chiar dacă trăim timpuri inovative duse dincolo de absurd.
Şi tot de factură feminină este şi frumuseţea. Fie că e zeiţă, fie că e muză, feminitatea se conjugă cu frumuseţea, fie că vorbim de erotism, fie că vorbim de artă… Serenadele se cântau femeilor, poeziile le erau dedicate, arta vizuală zugrăveşte femeia în culorile cele mai frumoase. Femeia este un izvor de inspiraţie pentru că este universul iubirii şi ritualul magic al fertilităţii…
Mama Pământ, surprinsă de Brian Kirhagis în colecţia E.A.R.T.H., este femeia modernă zugrăvită în formulă dualistă. Erotismul este prezent prin inducţie. Formele feminine se compun din elemente vegetative vii. Pământul zămisleşte femeia pe care pictorul o surprinde vizual şi-i desăvârşeşte forma. E o dublă zămislire, pământ-pictor, asemenea unui ritual nupţial din care se naşte opera. Da, pânzele lui Brian Kirhagis nu sunt creaţii ci zămisliri…
Brian Kirhagis s-a născut în 1983 în Baltimore, MD, şi este un artist autodidact conectat la uzanţele artei vizuale actuale, demonstrând o vivacitate extraordinară şi un simţ estetic deosebit, realizând compoziții complexe utilizând spațiul și forma, conectând mai multe planuri vizuale. Lucrările sale permit minții privitorilor să identifice mai multe imagini într-un singur tablou, adăugând, practic, o nouă dimensiune operei sale.
După ce a absolvit Graphic Design în 2005, BK a decis să se concentreze pe o carieră artistică în care să primeze dorinţa de a lucra liber, fără compromisuri. A reuşit printr-o muncă asiduă, figurând ca liber-profesionist, lucrând şi ca designer. Demarcaţia dintre munca de artist vizual și designer s-a estompat pe măsură ce clienții i-au devenit şi colecționari. Atelierul s-a transformat într-o fabrică și astfel, confortul financiar i-a permis să se concentreze pe ceea ce iubeşte el cel mai mult. Asfel, în martie 2007, BK devine artist cu normă întreagă.
E.A.R.T.H. este un filon aparte din universul plastic al acestui artist. „Kirhagis vorbește despre cultura actuală a responsabilității și despre nevoia sinceră de respect și înțelegere a femeilor din lumea de astăzi”, explică Treason Gallery referindu-se la această colecţie. Privind în ansamblu, cred că artistul aduce în planul vizual frumuseţea din multiplele planuri în care este prezentă femeia: pământul fertil al continuităţii, al zămislirii ca Mamă Pământ, dar şi ca fruct al iubirii pentru că, la nivel simbolic, imaginea este rod, fie din perspectivă vegetală (din Terra), fie din perspectivă plastică (din artist), fie ca spirit (din Demiurg). Vorbim de o treime sacră ce se materializează într-o imagine cu reprezentare antropomorfă cu atribute venite din cele trei sfere de influenţă. Femeia-pământ a lui Kirhagis are trăsăturile femeilor prezentului, cu toate calităţile lor estetice. Este senzuală, este puternică dar şi delicată, este protectoare şi feminină, este fecundă.
Zămislite sub amprenta suprarealismului, al dualismului arcimboldian tablourile din colecţia „Pământ” duc privitorul într-un tărâm al contemplării, al meditaţiei, obligându-l să parcurgă mai multe planuri ale revelării expresiei vizuale.
„Artiștii sunt o rasă rară; binecuvântați cu un talent unic de a transpune gândurile în imagini. Cu acest dar eu încerc să creez o realitate colectivă prin picturile mele; dacă prin zămislirea imaginii pot ajuta la materializarea unui gând, sunt de părere că şi realitatea noastră se poate schimba”, afirmă Brian Kirhagis.
Prin fiecare pânză a sa, realitatea se metamorfozează aducând în dansul trăirii îngerii veniţi din sfera terestră (ai Apei, ai Aerului, ai Soarelui, ai Vieţii, ai Pământului, împreună cu Maica Pământ) şi din sfera celestă (ai Înţelepciunii, ai Iubirii, ai Puterii, ai Păcii, ai Creaţiei, ai Vieţii Eterne, împreună cu Tatăl Ceresc), construind un arbore al vieţii cu care el intră în Grădina Infinită şi Eternă a Misterelor, aducându-i feminităţii umane atribute divine şi cu care autorul rezonează puternic. Prin E.A.R.T.H., Kirhagis îşi începe desăvârşirea, dar desăvârşirea desăvârşirii sale va fi prin pătrunderea înţelesului divin care se aşteaptă încă revelat. Poate că stă în sarcina privitorului să îl afle…
–
GABRIEL TODICĂ
Sursa foto: internet