Fenomenul de burnout este întâlnit în societatea actuală, în mai toate domeniile de activitate, e un fenomen îngijorător cu efecte asupra individului, dar și asupra colectivului în care acesta își desfășoară activitatea.
Cu atât mai problematic poate fi atunci când burnout-ul apare în rândul celor care interacționează frecvent cu alte persoane, cum ar fi profesorii.
Specialiștii Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică din cadrul CJRAE Suceava au efectuat un sondaj în rândul a 1.384 de profesori din învățământul preuniversitar, reprezentând aproximativ o pătrime din numărul total din județul Suceava.
Rezultatele au arătat că peste 65% dintre profesorii respondenți depun mai mult efort în ultima perioadă pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu, iar peste 80 % dintre profesori își doresc să se informeze și găseasc aspecte noi și interesante în munca lor.
“Îngrijorător este faptul că peste 40% dintre profesori resimt oboseală cronică și epuizare emoțională, având nevoie de mai mult timp pentru a se odihni.
Oboseala cronică ar putea fi unul dintre motivele pentru care aproape un sfert dintre profesori reușesc mai greu să comunice eficient cu colegii de cancelarie, acestui efect adăugându-i-se și renunțarea de către aproape jumătate dintre profesorii respondenți la hobby-urile și întâlnirile cu prietenii din lipsa timpului.
Există însă și vești bune legate de profesori: aproape 80% dintre ei găsesc motive de bucurie privind spre rezultate pe care le obțin în activitatea didactică, drept care sunt puțini cei care vorbesc negativ despre munca la clasă.
Rezultatul care ar putea pune pe gânduri specialiștii este acela că epuizarea emoțională este resimțită la serviciu de 41% dintre profesorii respondenți, epuizare care ar putea constitui și cauza pentru dificultățile de concentrare resimțite de 33% dintre profesori”, a spus prof. consilier școlar, Adriana Nichitean.