O profesoară din Focșani a fost selectată în Top 50 Global Teacher Prize printre cei mai buni profesori din lume – o competiție prestigioasă organizată de Fundația Varkey și care oferă anual 1 milion de dolari unui profesor excepțional.
Este vorba despre Ana-Maria Rusu, profesoară de Educaţie muzicală la Colegiul Naţional „Unirea” şi Şcoala Gimnazială nr. 5 „Anghel Saligny” din Focşani.
Organizatorii au anunțat că în topul care reunește cei mai activi şi dedicaţi profesori din lume, nominalizarea Anei-Maria Rusu vine în urma eforturilor ei în răspândirea educaţiei muzicale şi a activităţilor şi metodelor ei creative, prin care a ajuns la mii de elevi şi profesori din România, Republica Moldova şi diaspora.
Ana-Maria Rusu este a treia profesoară din România care apare în această galerie cu cei mai merituoși 50 de profesori din lume, conform selecției făcute de juriul Fundației Varkey, după Mirela Tanc profesoară de limba și literatura română la Şcoala gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea în anul 2021 și respectiv, profesoara de matematică Manuela Prajea de la „Colegiului Naţional Traian” din Drobeta Turnu Severin, în anul 2016.
Global Teacher Prize este supranumit „Premiul Nobel pentru Educaţie” și oferă un premiu anual de 1 milion de dolari decernat unui profesor excepţional, care aduce o contribuţie semnificativă la dezvoltarea profesiei de dascăl. Este deschisă profesorilor din toată lumea care predau tinerilor între 5 şi 18 ani.
Competiţia a fost înființată în anul 2014 de Fundația Varkey, creată de miliardarul Sunny Varkey, care a aderat la “Giving Pledge”, convenţia filantropică iniţiată de Bill Gates şi Warren Buffet prin care unii dintre cei mai bogaţi oameni din lume se angajează să doneze cel puţin jumătate din averea lor în scopuri caritabile.
Potrivit jurnaliștilor de la Ziarul de Vrancea, Ana-Maria Rusu este profesoară de 18 ani, imediat după ce a absolvit Conservatorul la Iaşi, iar în tot acest timp nu a încetat să inoveze şi găsească noi metode pentru a insufla copiilor de la clase o cultură muzicală generală, pe care altfel o pot deprinde mult mai greu mai târziu în viaţă. În plus, a co-fondat platformele Mai multă Educaţie Muzicală în Şcoli şi Grădiniţe (MEMIS) şi www.edumuzicala.ro, cu sute de resurse şi idei de a adapta metode de educaţie muzicală la alte materii, ce sunt accesate de mii de profesori de toate disciplinele şi nivelurile, lunar. Recent, a creat un ghid de activităţi pentru integrarea elevilor refugiaţi din Ucraina la orele din şcolile din România şi a publicat „Aritmetica sunetelor”, o carte-enciclopedie ce accesibilizează educaţia muzicală pe înţelesul tuturor. De mai mulţi ani, facilitează ateliere de metode de educaţie muzicală pentru sute de profesori de toate specialităţile, din toată ţara, colaborează cu Cantus Mundi şi dirijează coruri de elevi amatori şi a avut inclusiv olimpici şi foşti elevi de-ai ei, de la licee teoretice, care au devenit muzicieni sau profesori.
Pe site-ul competiției apare o caracterizare a dascălului din România: „Ana-Maria Rusu vede conexiuni și ecosisteme conexe pretutindeni, mai ales când vine vorba de a face față provocărilor, de a descoperi punți de supraviețuire, de continuitate și de învățare, chiar și în contexte de criză permanentă – fie că sunt de clasă, geopolitice sau personale – și a venit cu soluții multiple pentru a se conecta cu ceilalți printr-o carte sau un ghid online; inventând jocuri; punând copiii săraci pe scenele naționale; fondând comunități. Diagnosticată târziu cu ADHD, ea empatizează cu copii din toate mediile, lucrând cu peste 16.000 de elevi. În prezent, se întâlnește săptămânal cu 1.000 de elevi de gimnaziu care sunt neurotipici, neurodivergenți, din familii divizate, sub pragul sărăciei, de etnie romă, cu probleme emoționale uriașe, toți combinați în clase generale. Simțindu-se obligată să creeze modalități mai simple de înțelegere a conceptelor prin muzică, adaptate la materialul didactic și la vârstele elevilor, Ana-Maria a dezvoltat metoda „predare prin fascinație”, prin care compune cântece pentru fiecare unitate de învățare, consolidează fapte prin rap, folosește gamificarea, joacă linguri și piepteni pe YouTube, a creat materiale speciale și folosește aplicații și platforme de compoziție, integrând perfect aceste idei și conținuturi în viața de zi cu zi a copiilor, inspirând bucurie și progres, curiozitate și încredere. Aceste abordări informale sunt cunoscute în întreg spațiul românesc și în diaspora. Pentru a contribui la combaterea bullying-ului, ea a inițiat un program Calm Art, în cadrul căruia copiii cu probleme de disciplină se alătură corului pentru a încerca să treacă peste momentele dificile și să se vindece, iar 80% dintre aceștia decid să rămână în grup“.
Dintre criteriile de jurizare a competiţiei, Ana-Maria Rusu a fost selectată în Top 50 Global Teacher Prize pentru folosirea unor practici de instruire eficiente şi inovatoare, care sunt multiplicabile global, pentru rezultatele demonstrabile ale învăţării elevilor în clasă, pentru modul în care contribuie la formarea unor cetăţeni globali şi pentru impactul activităţii ei, din afara fişei postului, în comunitate dincolo de sala de clasă, care contribuie la îmbunătăţirea profesiei şi creşterea prestigiului carierei didactice. De asemenea, recunoaşterea locală şi naţională a contribuit la această evaluare, profesoara din Focșani fiind laureată MERITO în 2018 şi parte din reţele precum Cantus Mundi sau Aspire Teachers.
„E datoria noastră, a profesorilor, să le creăm copiilor o stare de bine. E necesar ca unui copil să îi oferi, pentru ca apoi să îți întoarcă și el același lucru“, spunea profesoara într-un interviu recent. “Sunt profesorul care cere ajutorul, care își cere scuze și care mulțumește.”
VIDEO: TEDx Talks