Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale Suceava critică recentele planuri-cadru de diminuare a numărului de ore de istorie predate în licee.
Într-o analiză publicată azi, cadrele didactice ale facultății susțin că “în ultimii 35 de ani, în rândul disciplinelor studiate la gimnaziu și liceu, rolul Istoriei s-a deteriorat constant și sigur.
La 31 ianuarie 2025 a fost pus în dezbatere publică un nou proiect de reformă care privește, de această dată, doar învățământul liceal.
O primă observație este legată de dispariția Istoriei din trunchiul comun de la clasele a XI-a și a XII-a, de la profilul real, ministrul Daniel David precizând că noile măsuri au menirea să consolideze rolul disciplinei Istorie.
Cunoașterea istoriei naționale și încadrarea acesteia în cea universală este cheia de boltă a formării conștiinței civice la adolescenţi şi tineri.
Nu putem fi de acord cu limitarea accesului elevilor la informaţiile absolut necesare prin plasarea Istoriei în trunchiul comun numai în cazul claselor a IX-a și a X-a.
Traversăm o perioadă extrem de complicată la nivel internațional și se vorbește chiar despre un „al doilea Război Rece”.
Pe plan intern, recentele alegeri au condus la o situație inedită, care a creat condițiile ideale pentru propagarea teoriilor pescuitorilor în ape tulburi.
Tânăra generație trebuie să înțeleagă realitatea şi provocările contemporane cu ajutorul școlii și nu doar prin intermediul platformelor de socializare şi al versiunilor oferite, aleatoriu, de o simplă căutare pe internet.
Referindu-ne la locul și rolul Istoriei în programele de la ciclul liceal, considerăm că numărul de ore alocat acesteia la toate clasele, respectiv câte o oră la clasele a IX-a și a X-a și nicio oră la clasele a XI-a și a XII-a este, categoric, periculos.
De aceea, propunem alocarea în cadrul trunchiului comun a câte două ore de istorie pentru clasele a IX-a și a X-a și a câte o oră de istorie pentru clasele a XI-a și a XII-a.
Nu este firesc ca „Istoria românilor” să fie studiată doar prin intermediul unor „unități de învățare” topite în istoria universală.
Ca o posibilă alternativă, propunem realizarea unui manual de „Istoria românilor și a sud-estului european”, cu unități de învățare care să cuprindă o mai bună integrare a istoriei românilor în istoria europeană și mai ales cea sud-est europeană.
Noua paradigmă ar conduce la o mai bună corelare a aspectelor de istorie a românilor cu cele de istorie europeană.
Propunerea noastră constă în restructurarea curriculei, așa încât la clasele a IX-a și a X-a să se predea „Istoria universală”, iar la clasele a XI-a și a XII-a „Istoria românilor și a sud-estului european”.
În contextul în care educația și societatea contemporană se confruntă cu diferite provocări ultra-naționaliste, xenofobe și extremiste considerăm necesară abordarea complexă a intoleranței și genocidelor din Europa în cadrul unei discipline intitulate „Istoria genocidelor din Europa contemporană”, precum și a regimurilor politice totalitare în cadrul disciplinei „Istoria extremismelor în secolul al XX-lea”.