După ce a trecut de perioada gri a impulsului său creaţional (perioadă influenţată de războiul ce a măcinat Armenia), Artush Voskanyan se dedică artei cu caracter dualist, concentrându-şi opera cu precădere pe două tematici oarecum adiacente: „Pământul strămoşilor” şi „Misterioasa Eva”. Sunt două colecţii de tablouri ce au în comun dragostea pentru pământul natal. Este o răscolire a sentimentelor naţonalist-tradiţionaliste ce renasc cu multă vigoare în trăirile emoţiilor artistice ale pictorului armean.
Artistul s-a născut în anul 1966, în regiunea Ararat (Armenia) şi a obţinut licenţa în arhitectură în 1992. Dar a dorit foarte mult să picteze, realizând primele sale colecţii de lucrări cu care a şi început din 2005 o serie de expoziţii internaţionale (Buenos Aires – Argentina, Los Angeles – S.U.A., Marseille – Franţa, Minsk – Belarus), în anul 2012 fiind premiat cu medalia de aur de către Fundaţia „Cultural Heritage”.
Însă Artush Voskanyan poate fi descris cel mai bine prin operele sale. Aşa cum şi singur mărturiseşte, cele trei colecţii i-au marcat existenţa, „colecţia gri” fiind influenţată de cenuşiul războiului, dar care a şi generat un puternic sentiment patriotic şi o tot atât de puternică sete de cunoaştere a trecutului. Colecţia „Land of the Ancestors” („Pământul strămoşesc”) este o consecinţă firească a acestor trăiri. Conform credinţei sale, Artush consideră că pământul înmagazinează o puternică energie nu doar telurică, izvorâtă din măruntaiele pănântului, ci şi una de nivel spiritual, dată mai cu seamă de sufletul soldaţilor ce au căzut pe acest pământ. Astfel, artistul îşi vede înaintaşii in orice colină, orice rocă sau defileu, aşa cum arheologul vede o istorie a umanităţii, sau geologul o istorie a pământului.
Din această perpectivă trebuie privită şi lucrarea „Tigran the Great” („Tigran cel Mare”)
Colecţia „Misterious Eva” („Misterioasa Evă”) îşi are sursa de inspiraţie din alinturile uzuale cu care lumea se adesează femeilor. Nu de rare ori ne-a fost dat să auzim apelative de genul „pisi”, „pisicuţo”, „vulpiţă”, „căpriţă” etc. Artush a speculat acest aspect şi a gândit această colecţie în jurul acestei idei. „Misterioasa Evă” are în centrul atenţiei femeia – cu toate alinturile sale. În formă iluzată, femeia lui Artush Voskanyan dezvăluie o întreagă floră şi faună folosită doar cu rolul de a complimenta. Până la umă şi această asociere, consideră pictorul armean, este tot de natură spirituală, originile sale pierzându-se în negura timpului, dar un bun exemplu poate fi considerată adulaţia pe care o aveau vechii egipteni pentru animale, unele fiind chiar zeificate.
Tot o astfel de zeificare este şi lucrarea „Motherland” („Pământ natal”) în care autorul asociază frumuseţea feminină cu sobrietaea şi trecutul glorios al strămoşilor, a virtuţilor pe care le zămisleşte pământul natal. Cred că este un tablou ce apropie cel mai mult cele două colecţii ale artistului armean, fiind un punct de joncţiune a evocării vitejiei strămoşilor şi maternitate. Este o adulaţie a femeii ce suferă alături de soldat, fie el fiu, nepot, soţ sau tată şi care îl aşteaptă cu ingrijorare, de fiecare dată, să se intoarcă de pe front – zeiţă a pământului natal.
Un adevărat cavaler al imaginilor cu caracter dualist, lucrările lui Artush Voskanyan excelează prin soluţiile de iluzare a imaginii, dincolo de cromatica deosebită şi echilibrul compoziţional. În ambele sale colecţii putem zări portrete magistral realizate, iar pe măsură ce ne apropiem de tablou, descoperim o lume cu totul nouă, inedită, fascinată.
Gabriel Todică
Ziarul de pe Net
05.02.2014