*constructorul TEHNIC ASIST Botoșani se plânge nu numai de proiectul deficitar ECOTERRA București, ci și de întârzierea plăților
Conducerea Consiliului Județean ( președintele CĂTĂLIN NECHIFOR și vicepreședinții ALEXANDRU RĂDULESCU și ILIE NIȚĂ ), prefectul CONSTANTIN HARASIM și câte 3 parlamentari din județele Suceava și Botoșani au ieșit, astăzi, pe teren la aeroportul Salcea, pentru a vedea stadiul investițiilor cu bani europeni.
Lucrările începute în ianuarie 2014 au fost realizate în proporție de 66 %, cu un stadiu de realizare a plăților de 55 %.
Directorul IOAN MĂRIUȚA a menționat că “la 1 august ar trebui să se încheie lucrările la pistă” efectuate de Tehnic Asist Botoșani, iar NECHIFOR a reafirmat că “după finalizarea proiectului există partea de autorizare, nu e un lucru simplu, nu e un drum comunal…
Mai avem de finalizat uzina electrică, partea de parcare a aeronavelor, turnul de control, balizajul pistei, sistemul de navigație.
Vrem să mai cumpărăm un autobuz, să putem duce pasagerii chiar la avion.
De asemenea, vom achiziționa module de siguranță și securitate pentru Vamă și SRI”.
Mai critic, deputatul ALEXANDRU BĂIȘANU a replicat că “lucrarea trebuia terminată în august, este mare nevoie de aeroport, dar sunt mari probleme.
Au lipsit 125 de metri de conductă de canalizare pluvială, au mai fost lucrări pentru care nu s-au demarat achiziții, problema electrificării, tot felul de lipsuri.
Termenul de plată este de 90 de zile, în condițiile în care legislația spune de maxim 30 de zile”.
La rîndul său, managerul de proiect Tehnic Asist, GHEORGHE RUSANOVSCHI, a spus că termenul de finalizare va fi, cu toate echipamentele, 25 octombrie și că principala problemă întâmpinată a fost “finanțarea șchioapă”, mai exact sumele nu sunt operative.
“Am avut de încasat 22 de milioane de lei, astăzi intră în cont 11 milioane de lei, încă sunt restanțe.
Noi lucrăm, nu am făcut o sistare de lucrare, nu au fost sistate niciodată…
Lucrările executate sunt de vreun milion de euro, asumate de constructor, în condițiile de a bloca proiectul.
Proiectantul ECOTERRA a ales o soluție mai puțin costisitoare, prin pierderea umidității pe cale naturală” a adăugat el.
Consiliul Județean a pus ulterior la dispoziție ziariștilor situația facturilor și plăților efectuate către Tehnic Asist.
În 2014 facturile au fost acoperite total, iar anul acesta există, în mai și iunie, facturi de 10.443.674 lei din care s-a plătit suma de 724.590 lei cu mențiunea că facturile se află în perioada de verificare pentru plată.
La finalul vizitei, NECHIFOR a spus că, în afară de TAROM, se poartă discuții cu o companie low-cost pentru a opera pe aeroportul sucevean, că există și varianta cargo ( de mărfuri ) și că Torino figurează pe lista de priorități, iar directorul MĂRIUȚA a punctat : “Vom acționa proiectantul ECOTERRA în instanță pentru a recupera banii, deoarece și constructorul TEHNIC ASIST ne va acționa pe noi în judecată.
Omisiunile din proiect au o valoare de 300.000 lei.
Cineva trebuie să suporte cheltuielile, dar nu vom fi noi, ci proiectantul”.
Modernizarea aeroportului Salcea include mărirea pistei la 2.460 metri cu o lățime de 45 metri, modernizarea căilor de rulare, a platformei de îmbarcare și a sistemului de balizaj, construirea unui nou turn de control și amplasarea unui sistem de navigație aeriană ILS.
Valoarea totală a proiectului este de 34.391.531 euro, din care 22.299.441 euro contribuția Uniunii Europene.
DAN PASCARU