*elevii coordonați de profesorul Ioan Caulea au câștigat Concursul de dezbateri academice „Bucovina Open” de la Gura Humorului
Elevii Clubului de dezbateri academice „Logos” de la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni, aflați sub coordonarea profesorului de științe socio-umane Ioan Caulea, încheie anul cu un nou succes competițional. Ei au câștigat Concursul de dezbateri academice „Bucovina Open”, desfășurat la Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului, în perioada 15-17 decembrie. Concursul a fost organizat de Centrul de Studii Sociale şi Educaţie Civică Suceava, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava, Colegiul „Alexandru cel Bun” şi Primăria Gura Humorului. Inițiativa celei de-a cincea ediție a aparținut unui grup de elevi ai colegiului humorean, coordonaţi de profesorul Daniel Rusu.
La competiție au participat 54 de liceeni (membri ai celor 18 echipe înscrise), alături de care au venit elevi voluntari și studenți implicați în organizarea evenimentului de înaltă ținută, și au reprezentat licee sucevene precum Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, C.N. „Nicu Gane” Fălticeni, C.N. „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuți, C.N. „Dragoş Vodă” Câmpulung Moldovenesc, Colegiul Militar „Ștefan cel Mare” Câmpulung Moldovenesc, Colegiul Silvic „Bucovina” Câmpulung Moldovenesc, C.N. „Petru Rareş” Suceava, C.N. „Mihai Eminescu” Suceava şi Colegiul de Informatică „Spiru Haret” Suceava. Temele („moțiuni” în limbajul dezbaterilor) au fost provocatoare și de actualitate: problema vaccinării obligatorii, a contractului prenupțial, a acordării cetățeniei unui robot, a „sfârșitului lumii”.
“Din partea Colegiului Național „Nicu Gane” Fălticeni au participat 2 echipe. Una dintre echipe, formată din elevii Maria Călugărița (clasa a XI-a), Șerban Oșlobanu (clasa a XII-a) și Oana Maxim (clasa a XI-a) au învins în finala competiției echipa Colegiului Național „Petru Rareş” Suceava (reeditând finala ediției a III-a). Scorul obținut din partea celor 7 arbitri a fost de 6 la 1 pentru echipa de la „Nicu Gane”. O asemenea competiție presupune și un clasament individual, al vorbitorilor, în funcție de punctajul primit de fiecare vorbitor în primele patru meciuri/ runde preliminare, de calificări. Premiul I și titlul de „The best speaker” a fost câștigat de elevul Șerban Oșlobanu, iar eleva Maria Călugărița a obținut una dintre mențiuni în același clasament. Un real câștig este și colaborarea cu foștii elevi ai colegiului, membri ai Clubului de debate. În acest sens, Laura Zancu, studentă în anul I la Facultatea de Drept a Universității „Al. I. Cuza” Iași a participat ca arbitru al acestei competiții.
Dar ce sunt dezbaterile academice? Pe scurt, conceptul de „debate” sau dezbaterea academică (numită şi educaţională sau formală), presupune o temă de discuţie, două echipe, pro şi contra şi un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare. Membrii celor 2 echipe sunt puși în situația de a pune în valoare „pro” și „contra” argumente diferite pentru ambele fațete ale unor chestiuni asupra cărora oamenii, deși bine intenționați, pot fi în dezacord.. Prin urmare, ele trebuie să aducă argumente prin care să-și demonstreze punctul de vedere. Dar asta nu se întâmplă oricum, ci după anumite reguli, în funcție de care se pot distinge mai multe formate de dezbatere. Pentru liceeni, cel mai utilizat format este World Schools. Diferențele principale între dezbaterile generale din societate și dezbaterile educaționale sunt structura formală, restrângerea temei aflate în discuție și caracterul de competiție.
Dezbaterea poate fi folosită ca metodă de dezvoltare personală, astfel încât să ajute indivizii unui anumit grup să își formeze și dezvolte abilitățile de argumentare, vorbire în public, lucru în echipă, gândire critică. Prin abordarea și analiza ambelor fațele ale unei teme, dezbaterea poate fi utilizată în cazul unor teme ”controversate”, pentru a spori toleranța, acceptarea, gradul de înțelegere. Aceatstă metodă educațională dezvoltă în rândul elevilor capacitatea de analiză a problemelor controversate, spiritul de fair-play, rezistența la manipulare și propagandă și ajută la obținerea unei imagini nedistorsionate de prejudecăți. În acest context, elevii sunt determinați să emită judecăți asupra unei teme folosind criterii obiective, și totodată, să apere o poziție folosind argumente susținute de dovezi clare, și nu de simple opinii. Realizată într-un cadru public, dezbaterea poate atrage atenția asupra unei teme de importanță și de a implica o comunitate în dialog.
Experienţa a avut un impact semnificativ și în acest an, ţinând cont de faptul că evenimentul, aflat la a cincea ediţie, s-a bucurat şi în acest an de o prezenţă numeroasă şi de reacţii pozitive din partea tuturor actorilor implicați în derularea evenimentului. Această mișcare a debate-ului este una destul de răspândită la nivel național și internațional, adunând din ce în ce mai mulți adepți an de an, dând astfel plusvaloare mesajelor societății civile, ale opiniei publice în ansamblu”, ne-a transmis profesorul Ioan Caulea, de la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni.
–
–
SERGIU JIPA
Feliciati!