Autoritatea Teritorială de Ordine Publică ( ATOP ) Suceava a solicitat luarea unor măsuri de către Inspectoratul de Poliție şi alte instituţii abilitate pe linie rutieră pentru prevenirea şi combaterea pirateriei în transportul public de persoane.
În primele 11 luni ale anului, Serviciul Rutier Suceava a desfăşurat 12 acţiuni pe linia transportului public de persoane, în urma cărora au fost aplicate 102 amenzi.
Totodată, în cadrul activităţilor desfăşurate de poliţiştii rutieri, în perioada ianuarie-noiembrie, au fost aplicate şi 33 de sancţiuni contravenţionale pentru efectuarea transportului de persoane ( 8+1 locuri ) fără a deţine licenţă, dispunându-se şi măsura suspendării dreptului de utilizare a vehiculului pe o perioadă de 6 luni.
În decembrie, în municipiul Suceava au fost verificate 47 de microbuze şi aplicate 3 sancţiuni aplicate contravenţionale, în valoare de 5.740 lei.
ATOP a constatat că unele normele legale privind transporturile rutiere sunt deficitare, în sensul că operatorii de transport au posibilitatea să suplimenteze, în cazul în care constată că numărul călătorilor este mai mare decât capacitatea de transport, cu microbuze de aceeaşi categorie, în situaţia în care microbuzele trebuiesc înlocuite, legea prevede anunţarea în prealabil a A.R.R., dar totodată nu prevede o sancţiune în cazul în care această condiţie nu este îndeplinită, iar în caietele de sarcini emise de A.R.R. Suceava, în baza hotărârilor Consiliului Judeţean, sunt trecute toate staţiile din municipiul Suceava în care operatorii de transport pot debarca şi îmbarca călători.
“Mai mult, Consiliul Judeţean Suceava a emis hotărârea nr.66/2004, prin care se stipulează că mijloacele de transport care tranzitează localităţile urbane şi rurale vor putea folosi staţiile de oprire din localităţile respective.
De asemenea, sunt operatori de transport cărora pe caietul de sarcini Primăria Suceava le-a înscris staţiile din municipiu, deşi traseul este unul extern ( exemplu : Suceava – Mitocu Dragomirnei caz în care ar fi trebuit să aibă opriri doar în comuna Mitocu Dragomirnei şi Autogara Suceava ).
Mulţi operatori de transport nu efectuează cursa completă, ci întorc în zona ieşirii din municipiul Suceava pentru a efectua doar transport local, pentru care, în acest moment, nici un operator nu are licenţă în acest sens, TPL având exclusivitate”, se menționează în raortul ATOP.
Nereguli au fost depistate și pentru traseul Suceava – aeroport Salcea, care are 25 de curse zilnice “deşi pe aeroport, în cea mai aglomerată zi, aterizează 4, maxim 5 avioane.
O societate comercială a licitat cu 4 autobuze, dar caietul de sarcini s-a eliberat pentru 4 microbuze, categorie de mijloc de transport net inferioară din punct de vedere al numărului de persoane ce pot fi transportate”.
DAN PASCARU