*pentru a nu rămâne mai prejos, social-democratul Rădulescu se bate cu cărămida în piept că majoritatea voturilor au venit de la PSD
*Iohannis atrăgea atenția că ”poliția va fi lipsită de posibilitatea de a asigura siguranţa pe drumurile publice”, în timp ce Grupul Poliţiştilor Rutieri estima că ”numărul accidentelor rutiere va creşte alarmant”
Deputații PSD și PNL și-au dat mâinile pentru a vota o lege referitoare la circulația pe drumurile publice ( 186 de voturi pentru, 21 de voturi împotrivă și 6 abțineri ) despre care reprezentanții polițiștilor spun că va duce la creșterea accidentelor cauzate de viteza excesivă.
Respectiva lege stipulează, printre altele, că radarele vor fi instalate exclusiv pe autoturismele ce poartă însemnele Poliției Rutiere.
Unul dintre inițiatori, deputatul sucevean PNL Ioan Balan, a distribuit azi presei un comunicat în care afirmă că ”prevenția va trebui să fie prioritatea zero a autorităților române pentru creșterea siguranței pe drumurile publice. Cred că s-a făcut un pas mare către normalitate prin faptul că dispozitivele destinate măsurării vitezei, inclusiv cele de tip pistol, vor fi instalate exclusiv pe autovehicule care prezintă înscrisurile şi însemnele distinctive ale Poliţiei Rutiere. În niciun stat european polițiștii nu sunt obligați de șefii lor să stea furișați în mașini fără înscrisurile poliției sau chiar prin boscheți, ci stau la vedere, în uniforme și cu mașini inscripționate. Prin această lege se va pune capăt jocului absurd, de-a șoarecele și pisica, pe care îl jucau atât șoferii care voiau să încalce legea, cât și ofițerii de poliție ascunși prin tufișuri, care erau trimiși de șefi să își facă norma de amenzi”.
Pentru a nu lăsa numai PNL să puncteze la categoria imagine, deputatul PSD de Suceava Alexandru Rădulescu spune tot azi și tot printr-un comunicat că ”adoptarea acestei legi este un semn de normalitate. Din cei 186 de deputați care au votat pentru această lege, 110 au fost de la PSD, doar 34 de la PNL ( din totalul de 68 ), iar restul de la celelalte partide. Deputații USR au votat împotriva acestei legi care, într-adevăr, instalează o stare de normalitate”.
Legea inițiată în urmă cu un an și jumătate de Balan și votată acum în alianță cu PSD a fost criticată de președintele Klaus Iohannis, care în vara 2018 a atacat la Curtea Constituțională prevederile potrivit cărora Poliția Rutieră va fi obligată să presemnalizeze prezența radarelor rutiere prin panouri cu 500–4.000 metri înainte, să folosească numai mașini radar inscripționate, iar radarele–pistol să fie utilizate la cel mult 10 metri de autospeciala Poliției Rutiere.
Iohannis spunea atunci că “soluția legislativă nu va duce la îmbunătățirea siguranței rutiere” și că ”în afara zonelor semnalizate, organele abilitate ale statului sunt lipsite de posibilitatea de a asigura siguranţa pe drumurile publice, fiind lipsite practic de prerogativa sancţionării încălcărilor legii”.
De asemenea, Consiliul European pentru Siguranţa Transporturilor a avertizat autorităţile române că propunerea legislativă care presupune instalarea radarelor doar în maşini inscripţionate şi plasarea unor panouri de avertizare în faţa acestora ”va avea efectul opus celui aşteptat de autorităţi”.
O poziție critică a adoptat, anul trecut, și Grupul Poliţiştilor Rutieri din România, care a transmis o scrisoare deschisă preşedintelui Iohannis, în care atrăgea atenţia că ”numărul accidentelor rutiere, având cauză viteza excesivă, va creşte alarmant”.
DAN PASCARU