*Istoria minciunilor centurii Fălticenilor: Tofan s-a lăudat cu un proiect aprobat și o finanțare pe măsură, Uricec promitea în 2013 centură cu spații logistice și de servicii ca în vest, Coman a tăcut și nimic nu a făcut, iar Stan a devenit șef peste județ și tot zero
* Citește în exclusivitate povestea neromanțată a șoselei de centură!
· Iluzia centurii Fălticeniului, o “ciorbă” reîncălzită electoral pentru a stinge scandalul WC-ului public de 50.000 euro și a salva scăderea masivă în sondaje a PSD. De 7 ani, social-democrații livrează povestea începerii lucrărilor doar în campanie și prin gura propagandei, dar concret nu s-a făcut nimic.
E vremea campaniei electorale și se promit multe de dragul voturilor. Propaganda partidelor s-a reactivat, postacii de serviciu au repus în funcțiune conturile de socializare înghețate după alegerile din 2016. Se trudește din greu la păcălirea alegătorului și, tocmai de aceea, atunci când vi se livrează prin vuvuzele o poveste, este bine să o verificați cu alte surse, altfel veți trăi cu speranța unor lucrări care vor începe la Sfântu’Așteaptă.
· Coman prins cu minciuna: proiectul tehnic pentru șoseaua de centură există de pe vremea primarului Tofan și ar putea fi folosit acum
Subiectul șoselei de centură a municipiului Fălticeni a fost reluat la nivelul administrației publice în ședința Consiliului Local din 15 aprilie, când consilierul local PNL Dinu Dan Fodor i-a aruncat primarului Coman mingea la fileu. Imediat, edilul a spus că s-a alocat 1 milion lei pentru realizarea studiului de fezabilitate: “Este o investiție care nu ține doar de municipiul Fălticeni, având în vedere că șoseaua de centură traversează comuna Fântâna Mare, comuna Baia, comuna Rădășeni, comuna Bunești și municipiul Fălticeni, pe parcele diferite”.
Surpriza a venit în intervenția consilierului local PSD Gheorghe Arteni, cel care este și șeful Secției Drumuri Naționale Suceava, care a spus că pentru această investiție este posibil să se meargă pe un proiect tehnic mai vechi, care există de mai multă vreme la CNAIR: “Am participat la discuții cu directorul general (CNAIR – n.r.), directorul regional de la Iași și ministrul Transporturilor și s-a confirmat virarea către CNAIR a sumei de 1 milion lei pentru studiul de fezabilitate. Se pare că se va merge după un vechi proiect, pentru că între timp criteriile s-au modificat în funcție de trafic. Probabil anul viitor se va merge la finanțarea proiectului.”
Arteni se referea la proiectul tehnic executat în anul 2009, pe vremea lui Vasile Tofan, pe care primarul Coman a spus că nu l-a găsit în 2014. Arteni a confirmat existența proiectului și a adăugat că nu este sigur că traseul acestuia se va respecta.
Probabilitatea ca lucrările la șoseaua de centură a municipiului Fălticeni să înceapă anul viitor este mică, mai ales că trebuie efectuate exproprierile suprafețelor de teren de pe traseu, lucru de durată. Ca exemplu, lucrările la șoseua de centură a municipiului Rădăuți au fost întârziate cu 3 ani din cauza exproprierilor. De asemenea, pentru găsirea unui constructor este necesară o licitație publică care poate să se întindă, cu eventuale contestații, până la un an. În aceste condiții, cel mai optimist termen de începere a lucrărilor este 2021 și doar printr-o minune ar putea începe anul viitor.
· Primarul Tofan anunța în 2010 finalizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic și spera să fie organizată licitația pentru execuție. Nu s-a mai întâmplat nimic
În ianuarie 2010, primarul de atunci al Fălticeniului, Vasile Tofan, declara că după o muncă de 3 ani este posibil ca în prima perioadă a anului 2010 să fie organizată o licitație de execuție, documentația fiind deja realizată. Cei care s-au ocupat de întocmirea studiului de fezabilitate și a proiectului pentru varianta ocolitoare erau specialiștii de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR). Şoseaua de centură de aproximativ 8 kilometri ar fi trebuit să pornească din zona intersecţiei Stibina, apoi să continue pe Drumul Miresei până la intersecţia cu Baia, apoi pe Drumul Hoţilor, Poarta Rădăşenilor şi până la podul Sucevei, peste râul Şomuz.
Informația era confirmată și de directorul regionalei Iași a CNADNR, Viorel Scutaru, care a întărit ideea că este posibil ca în 2010 să demareze lucrările și a precizat că finanțarea se va face cu bani alocați din Fondul European pentru Dezvoltare Regională.
Nu s-a mai întâmplat nimic nici în 2010, nici în 2011, nici în 2012. Centura a rămas la stadiul de studiu și proiect, undeva prin mapa unui secretar de stat din Ministerul Transporturilor.
· Coman nu găsea proiectul în 2014: “Am constatat cu surprindere că la Bucureşti nu există niciun proiect despre centura Fălticeniului”. În 2019 s-a găsit ușor.
Prins la înghesuială de jurnaliști, Cătălin Coman spune într-o conferință de presă din octombrie 2014 că proiectul șoselei de centură nu există la București, la Ministerul Transporturilor și că este doar o poveste livrată de Tofan.
„Până în 2012 eram intoxicaţi că există un proiect cu centura Fălticeniului.
Am constatat cu surprindere că la Bucureşti nu există niciun proiect despre centura Fălticeniului, deci nu există, e o poveste frumoasă…
Aşa vă pot spune şi eu cam pe unde ar trebui să meargă, dar concret nu există niciun proiect, era doar o poveste frumoasă, eu poveşti nu spun !” spunea atunci COMAN.
Doar că timpul a dovedit că vorbele lui nu au fost adevărate și, în toți cei 7 ani de când este primar, studiul de fezabilitate și proiectul tehnic au stat în Ministerul Transportului și au așteptat pe cineva să le pună la treabă. Șefii din minister nu au fost în stare, politicienii nici atât.
Citește și materialul din 2014: COMAN : „Proiectul centurii Fălticeniului nu există, e o poveste frumoasă !” – Ziarul de pe Net
COMAN : „Proiectul centurii Fălticeniului nu există, e o poveste frumoasă !”
· Deputatul PSD de Fălticeni Uricec promitea centură și spații logistice în 2013. O gogoașă a fost atunci, o gogoașă a rămas și acum
Pe data de 10 octombrie 2013, deputatul PSD de Fălticeni Eugen Uricec a ieșit într-o conferință de presă pentru a anunța cu răsunet un proiect uriaș pentru Fălticeni: șosea de centură și spații logistice care vor crea locuri de muncă nenumărate.
Dar iată ce declara atunci parlamentarul Uricec, actual secretar de stat la Ministerul Mediului: “Pe lângă traseul centurii, avem şi investiţii care creează locuri de muncă – o parcare pentru tiruri, o benzinărie, un service auto, un supermarket de materiale de construcţii, un depozit frigorific pentru fructe, precum şi un parc industrial.
E o chestiune care s-a discutat cu primarul Coman, urmează să vedem, în funcţie de terenurile libere, cum vom pune la punct proiectul.
Centura ocolitoare a Fălticeniului are toate condiţiile să devină o investiţie în care toţi factorii din judeţ să se implice pentru a fi dusă la bun sfârşit.
În parcul industrial produsele agricole vor putea fi prelucrate, sunt fel de fel de idei care vor fi dezvoltate în perioada următoare”.
Uricec nu a precizat care este valorea estimată a viitoarei şosele de centură, dar strategia de dezvoltare elaborată de Primăria Fălticeni în acea perioadă făcea referire la aproape 47 milioane euro.
Atunci am catalogat-o drept gogoașă și am avut dreptate. După 6 ani se poate vedea cu ochiul liber că nu s-a întâmplat nimic bun în acest sens, poate doar pentru politicieni: Uricec a ajuns secretar de stat la Ministerul Mediului, Coman a mai câștigat un mandat și Ioan Stan a devenit senator și președinte al PSD Suceava. În schimb, prin Fălticeni se circulă tot bară la bară, prin gropi.
Citește și materialul din 2013: „Gogoşile” deputatului URICEC : şosea de centură la pachet cu parc industrial la Fălticeni – Ziarul de pe Net
„Gogoşile” deputatului URICEC : şosea de centură la pachet cu parc industrial la Fălticeni
· Stan și Coman umiliți de Băișanu. Șeful ALDE se laudă că el a adus banii pentru centura Fălticeniului
Intrat și el în joc pentru niscaiva foloase electorale, deputatul ALDE Alexandru Băișanu se lăudă că, la stabilirea bugetului, a negociat cu parlamentarii PSD din comisia de transporturi a Camerei Deputaților să se aloce banii necesari pentru continuarea și finalizarea centurilor ocolitoare ale municipiilor Suceava și Rădăuți, dar și alocarea unui milion de lei pentru refacerea studiilor de fezabilitate pentru centura municipiului Fălticeni, precum și credite de angajament în valoare de 200 milioane lei pentru începerea lucrărilor.
Creditele de angajament sunt parte a bugetului din secțiunea execuției multianuale și presupun angajarea unor plăți, dar care se vor efectua în exercițiile bugetare viitoare. Pe românește, bani care se vor da mai pe la anu’, sau la celălalt dacă decidenții au alte priorități bugetare. Nici vorbă că sunt bani alocați și se va începe mâine-poimâine lucrarea.
Dacă Băișanu a transmis presei că el a rezolvat finanțarea pentru centurile din județ, inclusiv pentru cea de la Fălticeni, Ioan Stan și Cătălin Coman, ambii fălticeneni, au tăcut mâlc și nu au spus nimic pe acest subiect, nici măcar atunci când s-a anunțat finanțarea de 1 milion lei pentru studiul de fezabilitate.
Un posibil răspuns ar putea fi acela că ambii știau că pentru o asemenea lucrare sunt necesari mulți bani și că este greu să îi obții chiar dacă ai guvernul tău. Drept dovadă, investiția de la noua clădire a spitalului, care se tot amână de la an la an din cauza finanțării.
· Încă un Cuc politic: centura trebuia scoasă la licitație de o lună, doar că PSD a uitat de ea
În urmă cu o lună, ministrul Transporturilor Răzvan Cuc și șeful CNAIR Narcis Neaga promiteau că centura Fălticeniului va fi scoasă la licitație în maxim o săptămână. Așa cum ați bănuit, promisiunea a fost doar un cuc electoral neîndeplinit. Păi dacă primarul Cătălin Coman nu a găsit 7 ani proiectul după zeci de drumuri la București, iar ministrul Cuc l-a găsit într-o seară printr-un telefon dat din hotel, ce încredere să le mai oferi? Toți știau că proiectul centurii Fălticeni există, numai Coman nu îl găsea. De ce ? Poate pentru că nu vedea finanțarea?
SERGIU JIPA
reporter@ziaruldepenet.ro
Iată cîteva piese de puzzle pentru fanii lui Ponta: alegeri parlamentare 2012; șase șosele de centură cu proiect tehnic aprobat; Fălticeni, 6 km, cu proiect tehnic aprobat; Târgu Jiu, 20 km, cu proiect tehnic aprobat; Victor Ponta, prim-ministru, candidat la Gorj; Dan Diaconescu, candidat la Gorj; 9 decembrie – data alegerilor; 17 noiembrie – lansarea licitației doar pentru șoseaua de centură Târgu Jiu.
Atata timp cat administratia centrala va fi in regat (adica la regateni) nu se va face nimic. Solutia este schimbarea capitalei, undeva in ardeal (Cluj , Brasov). Acuma sa intra pe fondul problemei. Baietii astia au facut in 2012 proiecte tehnice pentru 6 bucati de centura ocolitoare, toate bune si frumoase, dar nimeni nu s-a ocupat de exproprieri. Cum ai putea sa fii atata de prost incat sa scoti la licitatie o lucrare fara sa ai terenul pe care practic se va construi. Aceiasi problema avem si la autostrazi, se scoate la licitatie proiectare cu executie fara sa ai teren la dispozitie. Uitati de centura! Conducerea urbei a preluat ideea cu centura de la canditatul PNL, alt habarnist. Stimtati politicieni care sunteti la carma orasului Falticeni de 30 de ani, terminati dracului constructia spitalului, e de pe vremea lui Cuza. In schimb pe falticineni ii avantajeaza sa aiba la conducerea centrala/locala PSD-isti, este un oras eminamente al bugetarilor. Faza cu Falticeniu se dezvolata este dea dreptul cretina. Cum dezvolti falticeniul, angajand in deconcentrate si la primarie (adica la stat) peste 200 de pesoane in 2 mandate. Sa nu va inchipuiti ca persoanele angajate sunt ultracompetente, sunt rude a primarului, a viceprimarului si a directorilor din deconcentrate. Aproppo! Vicele si-a angajat copiii ( fiul si nora) in timpul mandatului, pe unul la facut sef de departament la APIA ( i se spune ala mic de respira greu), iar pe nora a angajat-o la o gradinita ( cica vrea sa o faca directoare peste mai multe ). Alo DNA!, Primarul la fel pe toti apropiatii i-a bagat in APIA. Sunt 150 de mii de noi angajari la stat. Sugerez dnei Viorica sa plagieze sloganul ”Falticeniu se dezvolta” cu ”Romania se dezvolta”, angajand la stat pe pile sau pe 3000 de coco cati mai multi.
Eu sunt bugetar. Dar nu pot să nu recunosc că, deși opinia lui Câțu e exagerată și radicală, are un fundament real.
Am muncit și in privat, la multinațională, și nu pot să nu observ câteva aspecte:
– în mediul bugetar există foarte multe persoane care sunt pur și simplu incompetente. Total nepotrivite în funcțiile pe care le ocupă;
– există mult mai mulți angajați decât cei necesari;
– salariile din mediul bugetar sunt mai mari decât cele din privat și nu reflectă în niciun caz un volum mai mare de muncă sau de competență;
– bugetul foarte multor instituții este alocat în proporție foarte mare pentru cheltuieli de personal și funcționare, iar pentru investiții nu mai rămâne aproape nimic.
Scopul statului și al instituțiilor e acela de a oferi servicii pentru cetățeni. Sau acesta ar trebui să fie. Nu e ok să transformăm instituțiile in locuri călduțe pentru o mulțime de oameni și să nu mai oferim nimic cetățenilor în afara de birocrație.
Mihai Curent nu are nimic de comentat pe tema asta? Ce-ai făcut Cata nu i-ai dat pachetul cu mancare si medicamente lui Mihai și fura curent pe casa scării și face bale pe balcon. Prozac pentru Mihai.